Avatar billede pede1987 Nybegynder
20. august 2009 - 19:14 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

Vejld. af PC køb

Hey derude,

Jeg står og skal have mig en kontor-pc, men er lidt i trivl om hvilke dele jeg bør købe for få den pc, der passer bedst til mig behov.

Krav:
Det er som sagt en kontor pc jeg søger.
Dvs. jeg ønsker en hurtig, stabil og lydsvag computer.
Jeg ønsker helst ik at betale alt for meget for den, hvilket er grunden jeg vil samle selv (og fordi det er sjovt :-)

Men hvilket bundkort, cpu osv. ville i fortrække for at få en hurtig og stabil pc?

Tak for jeres tid, ser frem til jeres hjælp.
Avatar billede johnstigers Seniormester
20. august 2009 - 19:41 #1
Kontor pc dvs. Officepakken og Internet er alt den skal bruges til!?
Avatar billede pede1987 Nybegynder
20. august 2009 - 20:30 #2
Ja mere ell mindre.
Der skal ik games eller noget.

Så det er officepakken, internet, musik, film og billeder.. Her ik den store photoshop redi, men normal brug.

Men samtidig vil jeg have ok kvalitet, så det bliver en stabil, hurtig og lydsvag pc
Avatar billede johnstigers Seniormester
20. august 2009 - 20:42 #3
Snakker vi mærkevare, så kan jeg anbefale Fujitsu ESPRIMO E, eller ESPRIMO Q serien.

Esprimo E bygger på traditionel hardware, men Q serien bygger på Intel Mobile teknik.
Avatar billede pede1987 Nybegynder
20. august 2009 - 20:54 #4
Nu ved jeg ik om jeg misforstå dig.
Men jeg ønsker ik at købe en færdig pc, men samle en selv.

Jeg skriver for at hører, hvilket bundkort, cpu, ram, psu , køler jeg kunne går ud fra..
Avatar billede johnstigers Seniormester
20. august 2009 - 22:51 #5
Sorry - du skrev jo saml selv ;)
Avatar billede pede1987 Nybegynder
20. august 2009 - 23:50 #6
heh ja..? :-)
Avatar billede laubjerg Nybegynder
21. august 2009 - 08:21 #7
Core i7 bud:

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?sp=all&pid=636210
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?sp=all&pid=476918
3 x http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?sp=all&pid=442592
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?sp=all&pid=500020
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?sp=all&pid=597187

Lyd er svært at have med at gøre langdistance. Jeg bruger selv den køler jeg har valgt og den larmer ikke. Men grafikkortet kender jeg ikke udover at det kom EFTER 4870 og derfor nok er neddroslet 4870 teknologi = lavere støjniveau. Kig evt. efter passiv køling hvis du vil lave noget 100% stille.

Ca 5400 + kabinet, det er billigt for i7. Du kan jo evt tage køleren fra og se hvordan det kører med stockkøleren som er i processorpakken. Der er den hage ved det her system at i5 og i3 er lige på trapperne og at man ikke kan vide hvad det gør ved i7 priserne.

Kabinet er vel en smagssag. AsRock var noget crap i gamle dage, men jeg mener de giver bedst værdi for pengene i dag. Har brugt dem meget det sidste års tid.

Systemet sparker en smule røv, ikke meget, men lidt. Det synes jeg personligt et system SKAL når nu man går og pusler med det selv. Det er også noget af fornøjelsen bagafter at man er glad for at bruge den.

Hvis prisen skal ned er der intet i vejen for at overveje en AMD-løsning baseret på f.eks:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?sp=all&pid=637820
som er en model med et forholdvis habilt integreret grafikkort. Det er nogle ret fede boards og man kan lave et system for under 3 kilo :)

Good luck :)
Avatar billede laubjerg Nybegynder
21. august 2009 - 08:32 #8
OOPS: der smuttede et par ting fra listen. Optisk drev og HD. Vælg drevet efter kabinet, der ER forskel på dem, men de er små. Harddiske, der har jeg et par samsung 1tb's i min, jeg er totalt vild med dem. Hm, det løber alligevel op :)
Avatar billede drenriza Nybegynder
21. august 2009 - 13:59 #9
For at give dig det bedste bud skal der nogle oplysninger til.

Har du nogle dele i forvejen? mus, tastatur, os mm.
budget?.
Hvad for nogle programmer skal du køre på den?.
Speciale ønsker til pc,en?.
Avatar billede pede1987 Nybegynder
21. august 2009 - 14:06 #10
drenriza:
Skal kun være selve computeren. Intet software, mus, keyboard osv.

Som nævnt før; skal den kører Office, internet, musik, film, billeder. Her ik den store photoshop redi, men normal brug.
Og mine ønsker er at den skal være a god kvalitet, så det bliver en stabil, hurtig og lydsvag pc.

Budget er lidt vært at sætte. Da jeg gerne vil give lidt mere, hvis jeg kan se en fordel ved det. Men samtidig skal prisen for denne pc helst heller ik være 8000+
Avatar billede pede1987 Nybegynder
21. august 2009 - 16:41 #11
Jeg har kigget lidt. Hvad siger i til følgende:
ASUS P5Q Deluxe
Core 2 Duo E8400 6 MB evt. Core 2 Quad Q9550 12 MB
Corsair HX-520 520W ATX Power Supply

ram tænker jeg a tag corsair hyper ell noget ligne..

Hvad sys i?
Jeg er stadigvæk meget åbne for andre forslag??

Tak
Avatar billede drenriza Nybegynder
21. august 2009 - 18:28 #12
Avatar billede pede1987 Nybegynder
21. august 2009 - 19:03 #13
ok bud, men ka ik så godt li kabinet med psu (plejer ik at være så god psu i sådanne kabinetter) og AMD processer :/
Avatar billede drenriza Nybegynder
21. august 2009 - 19:11 #14
Kabinettet med psu fra antec fejler ingenting. Jeg kan med ro i sindet forslå dig den løsning, som jeg giver angående det.

Og amd,s processore fejler altser ingenting ,) Du tror måske også på spøgelses historier hvis du tror på amd historier :) som "intel tilhængere" slynger ud :p.

Personligt går jeg efter det, der er mest stabilt og giver mest smæk for skillingen.
Avatar billede pede1987 Nybegynder
21. august 2009 - 19:50 #15
ja, det kan man sige.
Men min holding til dette er bare at amd har ik formået at producere, det samme som intel. Men det skal vi ik diskutere...

Jeg er bare lidt ked af at den cpu du nævner kun har 2 md cache, hvilket jeg tror har stor betydning, da de programmer der vil blive kørt på den maskine vil presse cpu og ikke gfx eks.
Avatar billede drenriza Nybegynder
21. august 2009 - 19:57 #16
hvad for nogle programmer skal du bruge siden du er ked af det med cache?
Avatar billede pede1987 Nybegynder
21. august 2009 - 20:00 #17
større programmer, fx. CAD, større matematiske beregninger og sådan.. 2MB er ik særlig meget og især ik hvis man kigger på stationær cpu - ville jeg mene
Avatar billede johnstigers Seniormester
21. august 2009 - 20:04 #18
Nå nu kom CAD med...
Det var det jeg startede med at spørge om :)
Avatar billede pede1987 Nybegynder
21. august 2009 - 20:25 #19
:-)
Ja, CAD bliver nogen gange brugt..
Men det skulle os mest bruges til at underbygge på en eller anden måde, at jeg ik sys 2 mb er meget på en stationær cpu
Avatar billede drenriza Nybegynder
22. august 2009 - 08:01 #20
jeg havde ellers spurgt hvad du skulle bruge maskinen til...... Så er der måske flere ting der skal laves om. Hvor meget skal i bruge CAD?

Mildt, Medium Eller Power User?.
Avatar billede pede1987 Nybegynder
22. august 2009 - 15:39 #21
Jamen....
CAD bliver midt brug. Men det er ligemeget, fordi det system du viste mig kan nemt kører cad osv.

Jeg synes bare ik så meget om AMD system'er, og så den cpu du nævner er ik særlig 'stor'.

Den her maskine skal helst holdes nede på 5000 kr. Dvs. man ik kan få det helt nye. Men det er ik ens betydet med, at den maskine, jeg vil samle, skal være hurtig og stabil - og være glad for i længere tid. Altså ikke bare nogle pis komponenter..
Avatar billede drenriza Nybegynder
22. august 2009 - 21:21 #22
At processoren ikke er særlig stor er det du har dine ram til at gøre godt for. Computerens kort tids hukommelse.
Avatar billede pede1987 Nybegynder
22. august 2009 - 21:54 #23
Jo, det kan man sige.. Men det er jo cpu'en der skal regne for hele computeren. Men lad os ligge det på hylden, synes ikke der er nogen grund for at vi bruger tid på det :-)

I synes altså ik mit bud er et godt bud? Men at det i stedet enten skal være AMD eller i7 system?
Avatar billede laubjerg Nybegynder
23. august 2009 - 09:34 #24
Det er da et fint bud. Du er jo selv eksperten.
Avatar billede drenriza Nybegynder
25. august 2009 - 11:59 #25
I7 er overdrevet hvis man spøger mig
Avatar billede pede1987 Nybegynder
28. august 2009 - 23:34 #26
Jo, men nu tænkte jeg også på det setup (#11), jeg ville hører jer om. Nemlig:
ASUS P5Q Deluxe
Core 2 Duo E8400 6 MB evt. Core 2 Quad Q9550 12 MB
Corsair HX-520 520W ATX Power Supply
Avatar billede drenriza Nybegynder
29. august 2009 - 09:03 #27
Ærlig mening. Fint men ikke godt. Og overpris.
Avatar billede pede1987 Nybegynder
30. august 2009 - 15:35 #28
Okay.
Hvad er grunden for det ik er godt?
Hvad ville være bedre?
- ell har du kun det AMD setup, som er det setup, der er helt perfekt?
Avatar billede drenriza Nybegynder
31. august 2009 - 16:56 #29
Prisen er den største modstander. Det ville ikke være nogen kunst at svinge et Intel setup, op af posen. Men det ville jeg ikke, for det er efter min mening ikke det bedste setup til hvad det skal bruges til.

Men altser du kan jo frit vælge og vrage mellem hvad du ville have. Jeg kommer bare med et forslag.

Men jeg overvejer ikke core 2 duo eller Intel Quad. For AMD Phenom II x2, x3, x4 er hurtigere og billigere i den afdeling. Så det er lige ud af landevejen for mig.