Avatar billede ranni Forsker
20. august 2009 - 10:37 Der er 8 kommentarer og
3 løsninger

partion C og D.

Hej.
Kan en af jer hjælpe en gammel folkepensionist.
Jeg har efter et nedbrud købt VISTA Home PREMIUM ( jeg havde selvfølgelig ikke været en tøsedreng og taget back up af eksisterende program) og instl. den på den næsten nye HP.
Nu er der 2 lige store C og D drev, på D ligger system og fylder næsten ikke noget mens der kun er 100 GB tilbage og jeg har ikke lagt mine foto/videoprogrammer endnu.

Kan jeg ændre/flytte GB på partioner eller flytte programmer til D.

NB Jeg er ikke nogen ørn til det her IT så måske skal i bøje forklaringen i neonrør.
Avatar billede Blandy Praktikant
20. august 2009 - 10:58 #1
Hvis du skal flytte programmer til et andet drev, er du nødt til at afinstaller programmerne og installer dem igen og vælge det andet drev i installationen. Muligheden kommer undervej, hvor installationsprogrammer spørger dil hvor du vil installer programmet.

Med hensyn til overførsel af GB fra partition til partition:

Gå i kontrolpanle, klik på adminstration, klik på conmputeradministration,  og vælg Lager og så diskhåndtering. Derinde højreklikker på du din partion og vælger om du vil forøge eller formindske HDD'en.

For at du kan ændre dine partioners størrelse kræver det at du har plads der ikke er brugt endnu.

Håber det hjælper dig på vej.
Avatar billede ranni Forsker
20. august 2009 - 11:24 #2
Hej Blandy.
Jeg kan formindske D men under C er feltet udvide ikke i funktion (uklar tekst)
20. august 2009 - 11:31 #3
PS: Tror du det bliver nødvendigt at udvide C: (Systempartionen) ? Jeg ka' nogenlunde forstå at du har >100Gb tilbage !!!
Avatar billede McSmokes Nybegynder
20. august 2009 - 11:55 #4
En disk skal formateres for at blive udvidet. Så det vil kræve en geninstallation af dit Windows for at samle drevene til ét. Under installationen skulle jeg mene at man kan vælge størrelsen på den "partition" man skal installere på.
Avatar billede ranni Forsker
20. august 2009 - 12:19 #5
Ja der er 100 GB på C men 250 GB på D.
Det gør måske ikke noget for hastigheden at C drevet er mindst  ???
jeg kan da bare lagre mit foto/video arbejde på en ekstern HD.

Mine programmer må jeg så lægge ind på D drev, de af dem der giver muligheden.
20. august 2009 - 12:42 #6
Ligger dit SYSTEM nu på D: ?
Anbefaling: Lad så vidt muligt lade SYSTEM+PROGRAMMER ligge samme sted/partion/drev OG dine egne DATA (Foto,Video, ...) på et andet sted/partion/drev ...
Avatar billede McSmokes Nybegynder
20. august 2009 - 12:57 #7
Størrelsen gør intet for hastigheden. Din computer vil køre som altid bare at drevene er delt op. så kan du jo evt. lagre billeder og videoer på D da 100 Gb burde være nok til alle dine programmer
Avatar billede ksoren Nybegynder
20. august 2009 - 13:18 #8
Om størrelsen har betydning... det kan man så diskutere, det afhænger af hvor teknisk det skal være.

Og desuden kan man godt udvide en partition uden at formatere den. Den ledige plads skal blot ligge i forlængelse af.
Avatar billede McSmokes Nybegynder
20. august 2009 - 13:56 #9
så var jeg en kende for hurtigt ude. Må jeg beklage.
Avatar billede ranni Forsker
21. august 2009 - 13:56 #10
Hej Undskyld den lange svartid, jeg skulle da ud og nyde det gode vejr og nattens skønne tordenvejr.
Nu er jeg lidt på den, jeg har fået hjælp og oplysninger ,jeg kan bruge til noget, fra jer alle sammen men der er jo kun få point delt mellem jer ?????
21. august 2009 - 15:47 #11
Ping...
(Det var et [svar] ... hvis jeg har bidraget...Deles mellem flere ...)