Avatar billede Slettet bruger
18. august 2009 - 16:48 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Trådløs forbindelse over længere afstand

En ven af mig har lige fået en lejlighed i en boligblok ikke langt fra mig. Så tænkte vi det ville være rart at kunne dele min internetforbindelse, og have mulighed for at dele filer osv.

Nu har jeg læst lidt om forskellige løsninger, men syntes ikke jeg kan finde/ved nok til at finde en løsning som jeg ved vil virke.

Det jeg leder efter er en løsning nogen har prøvet/eller som de ved vil virke.

Her er lidt info om omgivelserne, jeg har tegnet en lille tegning for at gøre det overskueligt.

http://4ff3.dk/heuts/wirelessrouter.jpg

Som beskrevet på tegningen er der omkring 30 meter fra vinduet i lejlighed 1 til nærmeste vindue i lejlighed 2 med et træ som forhindring, derfra er der 10 meter igennem lejligheden med 2-3 musten/beton mure. Jeg regner ikke med de 10 meter ind i lejlighed 1 er et problem men de ca. 40 meter der skal dækkes for at dække hele lejlighed 2 kunne jeg godt forstille mig være et problem. Ud over dette kan jeg fortælle at der er 4 andre trådløse netværk i nærheden ellers ikke noget jeg kan forstille mig ville skabe forstyrrelser.

Jeg sidder med en 12mbit forbindelse så en evt løsning skal kunne klare denne hastighed til yderpunkterne i lejlighed 2, men hurtigere ville selvfølgelig ikke være dårligt til lokal fildeling.

Jeg har læst man kan sætte en forlænger op som evt kunne sidde på den anden side af de 30 meter fra vindue til vindue, men er dette nødvendigt? kan en normal router klare de 40 meter og et par mure alene?

Nu studerer vi begge og mange vildt mange penge til dyre løsninger har vi ikke, men med tanke på at spare 250kr pr måned som skulle betales for en anden forbindelse kan vi nok godt skrabe lidt sammen ;)

Håber der sidder en ekspert med en løsning der virker :)
Avatar billede nissen2630 Novice
18. august 2009 - 17:13 #1
Køb en 802.11n Router.Det er dem rækker længst.

Belkin laver nogle der bare virker.
feks http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?sp=all&pid=520979
som har 802.11N+
Avatar billede bufferzone Praktikant
18. august 2009 - 17:38 #2
Det er engentlig ikke routeren der er s¨vigtig, det er antennerne og de fysiske forhold i områder hvor der skal sendes. Routernes sendestyrke er i danmark reguleret ved lovgivning, så der er ikke meget stor forskel på de enkelte mærker.

Du kan for meget små penge selv lave meget langt rækkende og meget retningsbestemte antenner. Søg i google på wifi antennae howto eller på pringles antenna. Hvis i kan opnå line-of-sight mellem jeres antenner, dvs, at de to antenner kan "se" hinanden, så kan man faktisk få almindelig wifi til at række flere kilometer.

Du skal dog være opmærksom på at trådløse signaler sagtens kan være meget følsomme for elektroniske forstyrrelser og tilsvarende. Du er simpelthen nødt til at prøve dig lidt frem
Avatar billede Cars10 Praktikant
18. august 2009 - 17:40 #3
Det burde sagtens kunne lade sig gøre f.eks:

http://www.trendnet.com/langen/products/proddetail.asp?prod=110_TEW-631BRP&cat=41

Op til 150 meter indendørs
Op til 400 meter udendørs
Avatar billede Slettet bruger
19. august 2009 - 13:42 #4
Okay, det virker som om der ikke er noget løsning man kan være sikker på virker. Hvis jeg nu anskaffer mig en trådløs 802.11n router og dens signal ikke er tilstrækkeligt vil det så kunne lade sig gøre at købe en Repeater til denne eller kræver det specielt udstyr der passer sammen?
Avatar billede Slettet bruger
08. september 2009 - 22:30 #5
lukker tråd