Avatar billede bakke94 Nybegynder
16. august 2009 - 21:25 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Det korrekte HDMI kabel?

Hej eksperter! (lol?) :P

Det er sådan at jeg har fået købt mig en Playstation 3 som fungerer hjertens fint. Desværre leverer Sony ikke HDMI kabler til deres PS3 af en eller anden grund, og det er et sandt helvede for mig at finde det rigtige kabel...

Jeg har et HD-ready TV (Sony Bravia KDL-32U4000) som understøtter 720p og 1080i (som jeg begge benytter). Ud fra hvad jeg har forstået er der alle mulige forskellige typer HDMI kabler - fx. v1.0-v1.3 (eksempel) og understøttelser osv.

Jeg har et surround 5.1 anlæg jeg sætter til PS3'en og dét understøtter alle HDMI kabler vel (ikke?)? Inde på Av-Cables.dk læste jeg at kun nogle af kablerne understøttede op til 1080p (hvilket vel dækker over 1080i?). Også, læste jeg noget om "HDMI Kontrol" på mit TV, noget med at man blandt andet kan få TV'et til at tænde sammen med enheden der er forbundet med HDMI (dvs. PS3'en i dette tilfælde). Mit TV kunne dog ikke finde PS3'en under den funktion, men det kunne være superfedt bare at tænde PS3'en og TV fulgte med. Måske har det noget med HDMI kablet (versionen)? Hmm, mange spørgsmål...

Nogle bud? Jeg går ikke sygeligt meget op i kvaliteten men spenderer gerne nogle kroner på et godt billede. Har kigget lidt på dette kabel, men hvad siger i? Jeg er villig til at købe på alle hjemmesider, hvilket indebærer engelske sider hvor prisen ofte er billigere.

http://www.av-cables.dk/billede_kabler/hdmi_kabel/hdmi_kabler/high_grade_13_hvidt_hdmi_kabel_15_m_2791_da.html
Avatar billede Blandy Praktikant
18. august 2009 - 08:31 #1
Hej Bakke94.

Jeg har selv både Sony Bravia.KDL 40u5530, sony ps3 og fuld surround sound hjemme. I stil med dig, og kender godt dit krav til godt billede. Dog vil jeg siger at der ikke er den storer forskel på HDMI kabler, i hvert fald ikke hvis det bare er til Ps3 spil.

Reglen er, at jo længere data skal vandre, jo mere tab kan du risikerer og få på kablet, men det kan løses med at købe bedre og dyrer HDMI kabler, som evt er guldbelagt. Hvis du kun skal bruge et kable der er 1 til 3 meter, så er det ikke nødvendigt og købe de dyrer HDMI kabler, da tabet er stortset 0 undervejs.

Mit rådvil værer, kæøb et standard HDMI kable, fra en forhandler du stoler på, men køb aldrig de billige kabler. Køb Sony's egne kabler, eller fra en større fabrikant, da levetiden og kvaliteten helt klart følger med prisen, og mærket.

Hvis du døje med dårlig billede når du ser dvd eller spiller på din Ps3, så skylder nok dit fjernsyns kalibrering. Mit stod forfærdeligt da jeg fik det, selvom jeg kørte med HDMI hele vejen igennem. Du kan evt købe en dvd som hjælper med at kalibrer dit fjernsyn. F.eks Calibration wizar. Goggle evt.

Håber det hjalp en smule.
Avatar billede justrace Novice
21. august 2009 - 15:05 #2
Læs den her: http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articleid=2591&zoneid=1
  og køb så det der ligger tættest på det billigste.
shg.dk har HDMI-kabler der er til at betale. Fona og EL-Giganten og lign. tager 3 gange så meget for kabler end shg.