Avatar billede chrisson Nybegynder
16. august 2009 - 13:00 Der er 9 kommentarer

Ingen strøm til bærbar blæser

Hej Eksperten,

jeg står med det problem, at min Fujitsu Simenens Computer Amilo Pi 2512's blæser ikke gider og kører længere, hvilket resulterer i, at computeren slukker ned efter et halvt minut fra opstart.

Jeg har målt strømstyrken der kommer ud fra FAN på bundkortet, og den måler intet. Jeg har testet blæseren på en ekstern strømforsyning, og den virker upåklageligt.

Alt andet i bærbaren virker, kun lige blæseren der er problemet, jo så er der også et problem med batteriet, men det er en helt andet og ligegyldigt problem lige nu.

Mit spørgsmål til jer er så:
1) Er det muligt at ordne uden at købe nyt udstyr? ,
2) Hvis det er nyt udstyr, er det så et helt nyt bundkort?
3) Hvis ikke, hvad så :-) ?

Svar gerne hurtigst muligt, da den er meget savnet i forbindelse med studier.

Venlig hilsen
Christian Anderson
Avatar billede htmlkongen Novice
16. august 2009 - 14:13 #1
Hvor gammel er den? Er det værd at pille ved ? Lyder umiddelbart som om den ikke giver impulser til køler? Eller om der er nok Watt til det hele. (eventuel delvis levering af strøm fra PSU)
Avatar billede chrisson Nybegynder
16. august 2009 - 14:43 #2
Hej, den er 1 år gammel, men ingen garanti, pga. det er en jeg har fået i forsikring af, at min tidligere blev stjålet. Så det er værd at pille ved :)

Det er ikke pga. den ikke får nok strøm, fordi hvis jeg piller harddisk og cd-rom drev ud, leverer den stadig ingen strøm til blæseren. Den giver godt nok signal til blæseren om hastighed, bare ikke strøm til den.
Avatar billede chrisson Nybegynder
16. august 2009 - 14:45 #3
Det meste ligger nok i, at jeg ikke har penge lige pt. til at skulle investere i en ny bærbar, da man er studerende.

Men hvis det bliver nødvendigt, er det jo nok den sidste udvej.
Avatar billede newcommer Nybegynder
16. august 2009 - 15:44 #4
Du kunne måske tage strømmen fra f.es harddisk strømmen, med et
mellemstik. Strømstyrken skal naturligvis passe, men det kan vel
ordnes, eventuelt med en anden blæser.
Avatar billede chrisson Nybegynder
16. august 2009 - 15:50 #5
Så støder man bare ind i et andet problem som hedder:
Batterilevetid og konstant larm fra blæseren?

Har godt nok selv tænkt tanken
Avatar billede newcommer Nybegynder
16. august 2009 - 16:27 #6
Blæseren bruger ikke meget batteri, og larm, ikke hvis det er en
blæser af god kvalitet. Jeg tænkte på, at det er da trist at
skulle smide computeren ud, hvis blæseren er det eneste problem.
Avatar billede chrisson Nybegynder
16. august 2009 - 16:42 #7
Jeg prøvede at tilslutte blæseren en seperat strømforsyning, og bærbaren slukker squ stadig.. ?

Jeg har nu prøvet at tage BIOS batteriet ud samt ramblokkene, så får jeg at se, om fejlen muligvis kan ligge derunder.
Avatar billede chrisson Nybegynder
16. august 2009 - 16:44 #8
Virkede heller ikke
Avatar billede newcommer Nybegynder
16. august 2009 - 17:49 #9
Du skriver "Jeg har testet blæseren på en ekstern strømforsyning, og den virker upåklageligt."
Og
"Jeg prøvede at tilslutte blæseren en seperat strømforsyning, og bærbaren slukker squ stadig.. ?"
Skal det forstås sådan, at nu kører blæseren, men computeren
slukker alligevel?
Computeren kan ikke starte op uden ram. Men du kan prøve at tage
harddisken ud.