Avatar billede oergaard Nybegynder
15. august 2009 - 00:25 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Forhindrer udskrift af tom celle

Jeg har et ark hvor H2 til H447 genereres med følgende HVIS sætning:
=HVIS(ER.TOM(B2);"";TÆL.HVIS(B2:G2;1))

Ved udskrift udskrives der i alt 9 sider, de sidste er oftest tomme. Er det muligt at forhindre Excel i at udskrive de "tomme" celler i kolonne H?

//Ørgaard
Avatar billede excelent Ekspert
15. august 2009 - 00:41 #1
Anvend Autofilter
Avatar billede oergaard Nybegynder
15. august 2009 - 00:51 #2
Jeg er ikke helt med på hvordan Autofilter kan hjælpe mig i denne situation. :)
Avatar billede excelent Ekspert
15. august 2009 - 10:05 #3
Tanken var at autofilter skulle skjule de tomme, men hvis der
kun er tomme i bunden skal der laves et dynamisk udskriftsområde

I menuen Indsæt/Navn/Definer skal du klikke på Udskriftsområde
I feltet Refererer til indsætter du denne formel:

=FORSKYDNING(Ark1!$H$1;0;0;MAKS(HVIS(Ark1!$H$1:$H$1000<>"";RÆKKE(Ark1!$H$1:$H$1000))))

(kopier evt. formlen herfra til en tom notepadfil og så kopier den der fra til feltet Refererer til)

Hvis du skal have bredde på (mere end kolonne H udskrevet), så anvende denne formel som definerer fra A1 til kolonne I (9) ret til efter behov.

=FORSKYDNING(Ark1!$A$1;0;0;MAKS(HVIS(Ark1!$H$1:$H$1000<>"";RÆKKE(Ark1!$H$1:$H$1000)));9)
Avatar billede oergaard Nybegynder
15. august 2009 - 14:15 #4
Er der mulighed for at lave det så den selv opdatere udskriftsområdet automatisk, frem for at man skal definere området inden hver udskrift?
Avatar billede excelent Ekspert
15. august 2009 - 16:24 #5
ja det er jo det løsningen gør
Avatar billede oergaard Nybegynder
15. august 2009 - 17:20 #6
Jeg bruger Excel 2007.

Når jeg indsætter formlen rette Excel den selv til f.eks. A1:I13, hvorfor jeg næste gang skal indsætte formlen igen.

Det er muligt at jeg ikke indsætter formlen det korrekte sted, da menuen, du taler om ikke er at finde i 2007.
Avatar billede excelent Ekspert
15. august 2009 - 17:53 #7
Nej det er sikkert lidt anderledes i v2007, jeg kører med v2003

Start med at definere et udskriftsområde - fx det område du vil have udskrevet. i min version gøres dette via File menuen

Herefter kan du der hvor man definerer navne finde et defineret navn : Udskriftsområde

Dette skal du klikke på og så indsætte formlen i feltet Refererer til

Hvis du selv skriver formlen, skal du huske at det skal være med absolutte celler dvs. $A$1:$I$13 og ikke A1:I13
Avatar billede oergaard Nybegynder
15. august 2009 - 17:59 #8
Nu hvor jeg definerede Udskriftsområdet først, virkede det perfekt. :)

Smider du ikke et svar så du kan få nogle velfortjente points?
Avatar billede excelent Ekspert
15. august 2009 - 19:21 #9
jo det ka jeg da got :-)
Avatar billede oergaard Nybegynder
15. august 2009 - 20:00 #10
Tak for hjælpen :)