Avatar billede oergaard Nybegynder
15. august 2009 - 00:25 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Forhindrer udskrift af tom celle

Jeg har et ark hvor H2 til H447 genereres med følgende HVIS sætning:
=HVIS(ER.TOM(B2);"";TÆL.HVIS(B2:G2;1))

Ved udskrift udskrives der i alt 9 sider, de sidste er oftest tomme. Er det muligt at forhindre Excel i at udskrive de "tomme" celler i kolonne H?

//Ørgaard
Avatar billede excelent Ekspert
15. august 2009 - 00:41 #1
Anvend Autofilter
Avatar billede oergaard Nybegynder
15. august 2009 - 00:51 #2
Jeg er ikke helt med på hvordan Autofilter kan hjælpe mig i denne situation. :)
Avatar billede excelent Ekspert
15. august 2009 - 10:05 #3
Tanken var at autofilter skulle skjule de tomme, men hvis der
kun er tomme i bunden skal der laves et dynamisk udskriftsområde

I menuen Indsæt/Navn/Definer skal du klikke på Udskriftsområde
I feltet Refererer til indsætter du denne formel:

=FORSKYDNING(Ark1!$H$1;0;0;MAKS(HVIS(Ark1!$H$1:$H$1000<>"";RÆKKE(Ark1!$H$1:$H$1000))))

(kopier evt. formlen herfra til en tom notepadfil og så kopier den der fra til feltet Refererer til)

Hvis du skal have bredde på (mere end kolonne H udskrevet), så anvende denne formel som definerer fra A1 til kolonne I (9) ret til efter behov.

=FORSKYDNING(Ark1!$A$1;0;0;MAKS(HVIS(Ark1!$H$1:$H$1000<>"";RÆKKE(Ark1!$H$1:$H$1000)));9)
Avatar billede oergaard Nybegynder
15. august 2009 - 14:15 #4
Er der mulighed for at lave det så den selv opdatere udskriftsområdet automatisk, frem for at man skal definere området inden hver udskrift?
Avatar billede excelent Ekspert
15. august 2009 - 16:24 #5
ja det er jo det løsningen gør
Avatar billede oergaard Nybegynder
15. august 2009 - 17:20 #6
Jeg bruger Excel 2007.

Når jeg indsætter formlen rette Excel den selv til f.eks. A1:I13, hvorfor jeg næste gang skal indsætte formlen igen.

Det er muligt at jeg ikke indsætter formlen det korrekte sted, da menuen, du taler om ikke er at finde i 2007.
Avatar billede excelent Ekspert
15. august 2009 - 17:53 #7
Nej det er sikkert lidt anderledes i v2007, jeg kører med v2003

Start med at definere et udskriftsområde - fx det område du vil have udskrevet. i min version gøres dette via File menuen

Herefter kan du der hvor man definerer navne finde et defineret navn : Udskriftsområde

Dette skal du klikke på og så indsætte formlen i feltet Refererer til

Hvis du selv skriver formlen, skal du huske at det skal være med absolutte celler dvs. $A$1:$I$13 og ikke A1:I13
Avatar billede oergaard Nybegynder
15. august 2009 - 17:59 #8
Nu hvor jeg definerede Udskriftsområdet først, virkede det perfekt. :)

Smider du ikke et svar så du kan få nogle velfortjente points?
Avatar billede excelent Ekspert
15. august 2009 - 19:21 #9
jo det ka jeg da got :-)
Avatar billede oergaard Nybegynder
15. august 2009 - 20:00 #10
Tak for hjælpen :)
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview
Kategori
Vi har et stort udvalg af Excel kurser. Find lige det kursus der passer dig lige her.

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester