Avatar billede eonix Nybegynder
14. august 2009 - 11:54 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Tegn (æ,ø,å) problemer i XAL (Vista, XP og Oracle kombo)

Jeg har en XAL kunde som har alvorlige problemer med at holde styr på Æ, Ø og Å i felterne i vedkommendes XAL.

XAL'en bliver brugt af adskillige computere og brugere hvor 2 computere bruger Windows Vista, og 8 af dem bruger XP.

Alle PC'erne har deres sprog og unicode instillinger sat til DANSK, og er blevet bekræftet 2-3 gange nu.

Problemet består i at hvis man f.eks. taster Ø så fremkommer det forskelligt alt efter hvilken styresystem der indtaster det.

XP: Ø = "¦" <-- Efter indtastning fra Vista
Vista: Ø = "°" <-- Efter indtastning fra XP

Så hvis man indtaster et Ø fra en Vista maskine så vises den som "¦" når man ser på feltet fra en XP maskine.

Det undrer mig virkeligt meget faktisk... temligt spøjst :P

Min frygt er at pga. XAL'en kører op på en Oracle database så bliver inputtet fra de forskellige klienter fortolket forskelligt? - Synes det er temligt sært.

Er der nogen der kan hjælpe her?

Ivan
Avatar billede eonix Nybegynder
14. august 2009 - 12:26 #1
Version 3.10.4 (Build #12)
Avatar billede mariaf Juniormester
14. august 2009 - 21:10 #2
Jeg vil ikke kloge mig alt for meget, men det lyder mere som om oracledatabasen ikke sørger for samme tegnsæt ved indtastningerne.
Der er meget få mennesker, der ved noget om XAL på en Oracledatabase, men vil du have et navn, så send mig en mail.
Avatar billede Flemming-lm Nybegynder
06. september 2009 - 08:21 #3
Tegnsæt på XAL og oracle database skal være ens OG indstillinger i windows for non unicode skal være dansk
- umiddelbart lyder problemet som om at det er windows indstillingerne der ikke er korrekte.