Avatar billede elge Nybegynder
13. august 2009 - 22:58 Der er 2 kommentarer

hjemmenetværk og logon

Sidder med en trådløs forbindelse og skal forbinde flere computer til et lille lokalnetværk,så vi kan bruge fælles printer. Jeg bliver hele tiden bedt om et pass-word for at komme ind på den stationære, hvor ændrer jeg det?
Har jo ikke et password? eller brugernavn for den sags skyld?
14. august 2009 - 09:31 #1
Skal vi gætte:
Win98, ME, W2000, XP, Vista, Win7, ... ?
Avatar billede bufferzone Praktikant
14. august 2009 - 09:48 #2
Det er fordi du godt nok sidder på et fysisk netværk med de andre computere, men du har ingen server der kan styre brugere og ressourcer.

Den type netværk kaldes normalt for en workgroup og fordelen ved denne type er netop at du ikke behøver en server. Ulempen er at du skal oprettes som bruger med brugernavn og password på alle de maskiner du skal tilgå, med de ulemper det giver.

Du har to muligheder. Enten opsætter du en server og laver et domaine med brugere og ressourcer styret af serveren, herefter kan du anvende ressourcer som printere og biblioteker uden at skulle logge på hver gang (kaldes single sign on). Alternativt skal du have oprettet en konto på den maskine der styre printeren og så opgive brugernavn og password hver gang