Avatar billede aiglon Nybegynder
12. august 2009 - 16:01 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

4 partitioner i Mac: Mac, Windows, Linux og data. Hvordan gør man?

Jeg har slået hul på sparegrisen og købt en MacPro laptop, til levering i næste uge (håber jeg).

Der er en 500GB disk. Jeg vil meget gerne oprette FIRE partitioner på den. En til MacOS (75GB), en til Vista (100GB), en til Linux (Ubuntu) (25GB) og en til alle data (300GB). Sidstnævnte, som skal være størst, skal helst kunne bruges af begge systemer, så den skal vel være FAT32?

Hvis det ikke kan lade sig gøre, vil jeg som minimum gerne have 3: alle de ovennævnte minus Linux-partitionen.

Jeg har læst, at det ikke er umiddelbart muligt ved opsætning af BootCamp, men at der er et tweak - bl.a. her:
http://www.macosxhints.com/article.php?story=20071101065229169

Ovennævnte post handler dog om tre partitioner, hvoraf en kun er til data. Men måske kan den bruges i en modificeret udgave.

Jeg ville meget gerne høre nogle erfaringer om dette. Kan nogen herinde bekræfte metoden i linket ovenfor? Eller er der en anden, sikker metode? Jeg er helt nybegynder med MacOS, så gør det meget gerne pædagogisk.

Mange, mange tak for enhver hjælp!
Avatar billede aiglon Nybegynder
12. august 2009 - 16:20 #1
MacPro - skulle have været MacBook Pro, selvfølgelig...
Avatar billede besle Nybegynder
13. august 2009 - 23:17 #2
Uden at skulle kunne svare helt rigtigt, ville jeg ikke mene at det med en enkelt drev til alle data ville virke hvis det er til programmer, da hverken Linux ubuntu eller Mac understøtter .exe filer.
det ved jeg af erfaring fra en min bærbar der kører henholdvis Linux Ubuntu og Windows Vista. dog ved jeg at et specielt program udviklet til Ubuntu (kaldet wine) gør at du kan køre .exe filer. om et lignende program findes til Mac tør jeg ikke svare på. men til spørgsmålet om hvorvidt det er muligt, ville jeg mene du burde prøve at starte med at lave de fire partitioner, og starte med kun at udnytte de tre (Mac, Linux eller Vista, og en til data) og derefter se om det virker til en start.
Avatar billede aiglon Nybegynder
14. august 2009 - 11:28 #3
Tak for kommentar. Jeg vil netop ikke bruge den (fælles) data-partition til programmer el. lign. De skal ligge på de tre system-partitioner, havde jeg tænkt mig. Data-partitionen skal indeholde data: tekstbeh.filer, billeder, film, mp3 o.s.v. Den skal formentlig formateres som FAT32.

Off-line har jeg af modtaget en vejlening i at bruge gparted til at partitionere det hele - fremfor Leopard, som følger med Mac:
http://gparted.sourceforge.net/

Jeg har engang prøvet at sætte Linux (Ubuntu) og Windows XP op på samme PC. Trods vejledninger om at undgå at få Ubuntus bootloader, Grub, overskrevet af Windows, virkede det nu aldrig godt. Jeg ved slet ikke, hvordan det vil gå, når jeg lægger Mac oveni de to. Jeg skulle jo helst få en menu frem inden boot, hvor jeg kan vælge mellem de tre systemer.
Avatar billede besle Nybegynder
16. august 2009 - 16:44 #4
Jeg kører windows Vista og linux Ubuntu 9.04 på en bærbar, hvor netpå grub boot loaderen kører helt glimrende ved opstart, og det er jeg meget glad for. jeg har endnu ikke oplevet nogen problemer med hverken boot loaderen eller windows vista/linux ubuntu efter jeg lavede en partition på min vista og installerede ubuntu, så ville mene at det er mere sikkert at bruge Grub loader nu.
Avatar billede rikard Nybegynder
23. august 2009 - 10:35 #5
Hej
Du har noget Hadware som er noget anderledes end PC'er derfor kan man ikke sammenligne Vista / Ubuntu opstart.
Jeg har i mange år kørt Windows, og i de seneste 5 år kørt Ubuntu på PC først med Windows / Ubuntu side helt uden Windows og har kørt Wine på Ubuntu og det køre rigtig fint.
Mac OS X / Windows boot køre perfekt, jeg har prøvet på at snyde ved at sætte Ubuntu i, i stede for Windows dog uden held så jeg er sikker på at det er noget hardware relateret der er årsagen.
Der er dog andre muligheder for at få dit ønske opfyldt. Følgende kræver dog at du har omkrig 2 G byte RAM eller mere, dette er mest et krav for at gøre det lidt mere sjovt at bruge.
Du skal bruge følgende for at gøre disse ting:
MACPORTS: http://www.macports.org/index.php
Download og installer, bemærk at det er nemmest at få til at virke rigtigt når du slår Firewall fra.
Installer Gparted. Bemærk at det tager noget tid at installere programmer fra MACPORTS da de bliver hentet ned som kilde kode, og compilerret. Der er ingen grund til bekymring her for der er ikke noget man skal forholde sig til det sker altsammen uden indblanding.
Så finder du VirtualBox: http://www.virtualbox.org/wiki/Downloads
Den Installere du også det køre af sig selv da den er lavet direkte til Mac OS X, hvis du altså henter den rigtige på listen.
Med de her 2 ting kan du nu lave en hvilken som helst installation og stadig have fuld adgang til din MAC, samtidig med alt andet.
Husk at opsætte et SHARE i VirtualBox der peger på dit data drev
Guide lines kunne være at du vælger de ca 75 - 100 G byte til din MAC resten til dit Share drev i FAT32, du skal bare huske at FAT32 kun tillader op til ca 4G byte filer
I dit tilfælde ville jeg derfor nok vælge 200 - 300 G byte til Mac og resten til FAT32.
De maskiner du så vil bruge (Windows / Linux / andre) skal du nu installere i VirtualBox, de Diske som VirtualBox skal lave dem laver du på din Mac partition, din FAT32 bruger du via VirtualBox SHARE.
Dette er ikke en detaljeret installation vejledning men en opskrift på hvilke stykker software du skal bruge, det meste er lige til at gå til, specielt VirtualBox da det er GUI baseret.
På MACPORTS er der en vejledning til hvordan du kommer i gang, det ser lidt specielt ud, men er lige til.
Jeg har det på min egen maskine og det er super.

Wine kan også installeres via MACPORTS installer. det køre dog ikke lige så optimalt som på en Linux. Man skal bøvle lidt med at finde sine og det nemmest er at starte:
/opt/local/bin/winefile
og her fra finde sine Windows programmer...
MVH
Rikard Svenningsen
Avatar billede aiglon Nybegynder
23. august 2009 - 21:35 #6
Meget spændende. Tak. Er lige kommet hjem efter en uges ferie. Skal se på dit svar i løbet af i aften og i morgen, og vender så tilbage!
Avatar billede aiglon Nybegynder
24. august 2009 - 11:42 #7
--> rikard

RAM skulle ikke være noget problem. Jeg har 4 GB. (Der kan udvides til 8).

Er det rigtigt forstået, at den metode, du beskriver, går ud på at lave virtuelle partitioner til Windows og Linux (Ubuntu) på én stor Mac-partition?

Jeg kan godt se, at det er smart - og jeg forstår selvfølgelig godt, at hardware i en Mac og en PC ikke er ens. Men det virker alligevel en anelse omstændeligt.

Jeg har fået anbefalet at starte op på en linux-disk og køre gparted for at sætte alle partitioner op først og dernæst installere systemerne et efter et. Hvorfor vil det, ifølge dig, ikke virke?

Mange hilsener
Peter
Avatar billede aiglon Nybegynder
24. august 2009 - 15:24 #8
Jeg har prøvet at forestille mig, hvordan jeg konkret ville gå frem:

Trin 1:
Jeg bruger en linux disk til at starte MacBook'en op første gang og åbner gparted.

Trin 2:
Med gparted opretter jeg 2 partitioner:
1: primær til MacOS, som jeg formaterer som HTS+: 75 GB
2: primær til Windows Vista, som jeg formaterer som NTFS: 100 GB
Resten af pladsen lader jeg stå, 325 GB.

Trin 3:
Med Leopard CD installerer jeg MacOS på den første partition.

Trin 4:
Med Vista DVD installerer jeg Windows på den anden partition.

Trin 5:
Så booter jeg op på Ubuntu CD og partitionerer de 325 GB, der var tilovers:
3: primær partition til Ubuntu, som jeg formaterer i ext3: ca. 25GB
4: sekundær swap-partition til Ubuntu: ca. 2 GB
5: sekundær data-partition til alle systemer, som jeg formaterer i FAT32: de resterende ca. 298 GB.
Herefter installerer jeg Ubuntu

Trin 6:
Til sidst må jeg evt. gå ind i grub's konfigurationsfil og pege på det system (det vil sige roden af den partition), hvis bootloader, jeg vil benytte.

Som sagt tror jeg meget gerne, at ovenstående ikke kan virke. Men jeg ville være glad for at vide, hvor det vil gå galt - og hvorfor...
Avatar billede rikard Nybegynder
24. august 2009 - 18:22 #9
Måden du har tænk dig at gå frem er rigtig nok, hvis det altså var en PC og ikke en MacOS.
Så længe du kun skal bruge MacOS og Winows så ingen problem. Problemet er at der ikke er (mig bekendt) lavet en Ubuntu til Mac Intel Processor. Den som vi typisk henter til Pc har jeg prøvet om jeg kunne få ind på min Mac Mini, det lykkedes ikke, så det er egentlig derfor jeg siger at det ikke virker. Da jeg købte min Mac fk jeg at vide at der var nogen ting der blev ændret i opsætning når man satte BootCamp til at installere Windows.
Det kan god være at det er forkert, men i betragtning af at PC standarden mere eller mindre kan dateres tilbage til 198x, og at Apple gerne ville lave noget der var nyt, så er jeg sikker på at mange af de ulemper der er ved PC standarden er røget ud. Så ud fra hvad jeg fik fortalt og har prøvet og sandsynligheden for at Apple har lave ganske meget om så tror jeg det er dødfødt med Linux på en Mac indtil nogen laver sådan en udgave. Jeg har også prøvet på at installere Mac på en Intel PC, også det mislykkedes.
Jeg kan godt forstå du synes det er omstændigt, men det er altså kun opsætningen der er lidt "langt ude", når først det er klare så har du faktisk et system der kan det hele på en gang, og med 4G byte RAM så er du faktisk godt kørende.
Jeg ville sætte 1,5 - 2 G byte RAM af til Windows, 1 G byte til Linux og resten til MacOS.
Det hele kan køre samtidigt som vinduer eller helskærm uden genstart, faktisk lidt cool.
Du kan sætte VirtualBox op til ikke at flytte rund med RAM (lægge på disk) så det vil køre ret godt. Skulle det forbedres så ville 8 G bytes RAM være rent luksus, nærmest perfekt, men jeg ville nok starte med at prøve med det du har.

MVH
Rikard Svenningsen.
Avatar billede aiglon Nybegynder
24. august 2009 - 19:47 #10
Igen mange tak for svar og de fornuftige tanker. I mellemtiden har jeg fundet en mulig metode, som burde virke (med mindre nyere versioner af de forskellige OS, som er kommet sidenhen, skulle forhindre det):

http://blog.gnist.org/article.php?story=Triple-Boot-OSX-Ubuntu-Vista&query=triple

Her er netop tale om at bruge et stykke software, der så vidt jeg kan forstå, laver en bro mellem forskellige måder at boote på.

Umiddelbart har jeg lyst til at gøre et forsøg med den metode, vel vidende at der jo sagtens kan være forhindringer...
Avatar billede aiglon Nybegynder
25. august 2009 - 10:49 #11
Jeg prøvede metoden i Lars Strands blog (se link ovenfor) i går. Det fungerede perfekt, og jeg synes, at den er meget elegant. Det eneste problem, jeg har, skyldes en afvigelse jeg lavede ved opsætning af Ubuntu:

I den manuelle partitionering af disk ved Ubuntu-installation afsatte jeg 25GB til ubuntu og ingen partition til swap (hvorfor er forklaret i bloggen).
Først prøvede jeg at oprette en FAT32-partition under Ubuntu-installation med de resterende ca. 280GB fri diskplads, mount point /windows. Det virkede ikke.
Til sidst lod jeg de 280GB stå uden at oprette en partition.

Problemet er, at det ikke bagefter lykkedes mig at oprette en FAT32 partition i de 280GB med Mac's disk utility. Programmet stod og kørte i timevis, uden at der skete noget. Jeg prøvede så at bruge gparted i Ubuntu. Det medførte, at jeg kunne oprette en partition uden filsystem, som Mac kunne genkende og formatere som MS-DOS (=FAT32). Herefter viste MacOS's partitioneringsskema, at der var en 280GB FAT-partition og stadig 280GB tom diskplads uden partition. I Windows Vistas disk manager var der ingen FAT-partition, kun tom uformateret diskplads...

Nu er jeg begyndt forfra. Jeg installerer MacOS igen, og partitionerer ca. 95GB fra til Windows i BootCamp.

Ved installation af rEFit vil jeg sørge for en stor partition til Mac og en meget mindre til Ubuntu (ca 25GB)

Først efter installation af Ubuntu og oprettelse af swapfile vil jeg prøve at dele Mac-partitionen i 2, med Mac's disk utility: en mindre del (ca. 90GB) til Mac-systemet og resten til FAT32, forhåbentlig!
Avatar billede rikard Nybegynder
25. august 2009 - 17:06 #12
Det lyder spændende jeg venter spændt på hvad resultatet bliver af begge installationer.
Bortset fra det så er der noget der tyder på at det kun er Boot processen der er anderledes og ikke som jeg troede hele computeren. Layoutet må være det samme når man kan få en normal Linux til at køre. Så teoretisk må det være mulig at installere MacOSX på en pc, hvis man kan finde et program der ændre Boot processen.
MVH
Rikard Svenningsen
Avatar billede aiglon Nybegynder
26. august 2009 - 15:52 #13
Nu er jeg endelig nået til vejs ende i installation af tre operativsystemer på min MacBook Pro. Det virker perfekt. Men jeg har ikke fået det helt, som jeg havde ønsket. Det skyldes antallet af mulige partitioner på den ensomme harddisk, som en MacBook Pro har.

Den første del af processen er ikke noget problem: det er en klassisk Boot Camp installation, hvor MacOS-partitionen bliver skrumpet, så der er plads til en partition til Windows. Problemet er, at Boot Camp kun kan bruges til en Mac / Windows dual boot installation.

For at få et tredje system med, er der brug for en anden bootloader, der både kan håndtere boot på Mac's GPT-baserede system og Windows' BIOS-baserede MBR. Det kan rEFIt. Herefter kan Linux fint installeres.

Men jeg ville jo også have en (stor) partition, FAT32, til data, som alle systemer kan læse og skrive til. Det kan ikke lade sig gøre, efter hvad jeg har kunnet finde ud af på nettet:

Apple bruger 2 primære partitioner, 1 til bootloaderen (EFI) og 1 til systemet. Windows skal have sin MBR på en primær partition. Så er vi oppe på 3 primære partitioner.

Jeg havde brug for endnu 3: en til FAT32 (data), en til Ubuntu og en til swap partition for Ubuntu.

3+3=6.

Man kan som bekendt kun oprette 4 primære partitioner på en disk. Skal man bruge flere, skal man erstatte en eller flere af de primære partitioner med en udvidet partition, inden for hvilken man så kan oprette et antal logiske partitioner.

Derfor regnede jeg med, at jeg kunne oprette den 4. partition som udvidet og i den oprette de 3 nødvendige ekstra partitioner som logiske: Ubuntu, swap og FAT32. Harddisken ville så have 3 primære og 3 logiske partitioner = 6. Ubuntu kan udmærket boote fra en logisk partition, så vidt jeg kan se.

Problemet er, at EFI (Mac) åbenbart under ingen omstændigheder kan håndtere logiske partitioner. Derfor er man med den triple-boot opsætning, jeg har lavet, begrænset til 4 partitioner. Jeg måtte derfor vælge mellem 2 operativsystemer og 1 datapartition eller 3 operativsystemer og ingen datapartition. Jeg valgte det sidste. Og her er der altså heller ikke mulighed for en swap partition til Ubuntu. Jeg har oprettet en swapfil i stedet, efter opskriften i Lars Strands blog (se tidligere i denne tråd).

Hvis nogen mener, at jeg har galt fat i noget her, og måske endda har en løsning til et triple-boot med 6 brugbare partitioner på én disk, vil jeg meget gerne modsiges!

For mere info:
http://wiki.onmac.net/index.php/Triple_Boot_via_BootCamp
Avatar billede aiglon Nybegynder
26. august 2009 - 15:58 #14
---> rikard

Selv om jeg ikke brugte den, kommer metoden i dit første svar nok tættere det, jeg egentlig gerne ville have haft, end det jeg endte med at gøre. Så jeg giver med glæde 100 points :))
Avatar billede rikard Nybegynder
26. august 2009 - 18:28 #15
Jeg takker for point.
Det undre mig egentlig at det ikke kan lade sig gøre, MacOS X er bygget på DarwinBSD, hvilket er en UNIX. UNIX kan som Linux næsten håndtere hvad som helst. F.eks. så kan man i sin Ubuntu lave en fil, den kan man så montere som SWAP partition, så det kunne måske løse noget af dit problem.
Alle dine styresystemer kan læse / skrive FAT32, så det kunne du bruge som fælles for alle, det er sikkert ikke nok.
Du kan på MacOSX installere noget der heder MACPORTS, det giver adgang til over 6000 programmer for MAC, der imellem er også nogen fil systemer som måske kan kombineres så du kan fjerne din MacOSX swap partition, læs flytte den til en fil lige som man kan på Linux, det burde kunne gøre men lige hvordan ved jeg ikke, men som sagt er der ikke meget der ikke kan gøres på en UNIX som din MacOSX jo er.
Hvis nogen har læst Stig Larsson, mænd der hader kvinder, hende der hackeren, det hun lavede gjorde hun fra en MacOSX og det var altså ikke langt fra virkeligheden.
Nå men god fornøjelse, håber da at nogen finder en løsning der går din vej.
MVH
Rikard Svenningsen
Avatar billede aiglon Nybegynder
26. august 2009 - 18:55 #16
Tak for tilbagemelding. Ja, det undrer også mig. Da Mac er Unix-baseret, burde systemet både kunne bruge drev på logiske paritioner, og måske endda også boote fra dem. Men hvis jeg har læst de kloges ord rigtigt, så kan hverken det ene eller det andet lade sig gøre.
Avatar billede aiglon Nybegynder
26. august 2009 - 19:01 #17
Forresten: swap. Jo, har oprettet en swapfil. Det fungerer vist udmærket.