Avatar billede momc Nybegynder
12. august 2009 - 15:23 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Finde den ubekendte

Jeg har en formular hvor man kan indtaste 4 variabler, der alle indgår i en ligning. Meningen er at man skal kunne undlade at indtaste en vilkårlig variabel, hvorefter ligningen løses og den ubekendte findes.

Formlen er:

sini*v1/(sinb*v2)

Nogle der kan hjælpe?
Avatar billede falster Ekspert
12. august 2009 - 22:26 #1
Det er ikke en ligning, (men en formel, som du så rigtigt siger).

Jeg kan ikke love, at jeg kan svare, men jeg tror heller ikke, at andre kan, hvis ikke du forklarer lidt mere.

Hvis i, v1, b og v2 er de 4 variable kan det godt blive en ligning med én ubekendt, hvis man kun kender de tre - "undlade at indtaste en vilkårlig variabel" - men du mangler "lig med".
Avatar billede momc Nybegynder
13. august 2009 - 16:40 #2
Formlen er egentlig har skrevet forkert ;-)

sini/sinb=v1/v2

Det er formlen for brydningsvinklen.
Jeg skal have lavet flere af samme slags.

Her er det så meningen at hvis man indtaster 3, finder excel selv den ubekendte.

Jeg kan godt lave en for hver. Men det ville være smartere at samle det.
Avatar billede falster Ekspert
13. august 2009 - 20:00 #3
OK.

Jeg kan ikke give en konkret løsning, men den kan uden tvivl fremstilles med lidt vba.

Til gengæld er jeg 98% på, at det ikke kan lave uden vba.

Lad os håbe, andre ser spørgsmålet.
Avatar billede momc Nybegynder
26. august 2009 - 11:20 #4
Nogen andre der har et bud?
Avatar billede kim1a Ekspert
19. april 2011 - 13:13 #5
målsøgning

Hvis du kender 3 af de ubekendte kan du løse den ved hjælp af målsøgning :-)
Avatar billede momc Nybegynder
28. marts 2012 - 12:38 #6
Hejsa

Jeg har hængt i bremsen...

Kunne ikke hitte ud af målsøgning.
Fik det løst med mellemregninger samt Hvis´er.

Beklager min langsomhed, men takker for buddet.