Avatar billede 4jmadsen Nybegynder
12. august 2009 - 14:36 Der er 3 kommentarer

sammenlign processorer laptops "filmproduktion"

Jeg skal købe en ny laptop der skal bruges til lidt Office Word og Excel samt lave nogle film til familien med billeder og film indslag, hvor jeg tror jeg kan optage via webcam på laptopen.
Jeg sammenligner to 17,3" laptops.
Den ene er en Acer emachines med en AMD Athlon TF-20 1,6 GHz. Ram er 4GB DDR2ram. Grafikkortet er en op til 1263 ATI Radeon Xpress 1200 grafik delt.
Den anden er en HP Compaq Presario med en Intel Celeron 900 2,2 Ghz. Ram er 3Gb DDR2ram. Grafikkortet er en op til 1309 MB Intel GMA 4500MHD LED grafik (delt) m/HDMI.

Jeg tror ikke jeg får problemer med Officeprogrammerne, men hvilken er bedst til "film produktionen" som vel er den mest krævende ?

Er der nogen der har tip til programmel til filmproduktionen eller skal jeg bare bruge windows movie maker ?
12. august 2009 - 22:37 #1
Hvis det 'bare' er film fra Webcam så er der ikke noget problem.

...programmel til filmproduktionen ... - hvilken baggrund/erfaring har du i forvejen ?

Nævnte "Windows Movie Maker" er jo indeholdt i XP + Vista og dermed "gratis". Og på DK'sk (hvis dit styresystem er DK'sk altså *S*). Og pænt Microsoft'sk mht guides mm. ...

Men hvis du vil lave alverdens renderings effekter med flere lag osv. så skal der stærkere værktøj/software til...
Avatar billede 4jmadsen Nybegynder
13. august 2009 - 06:32 #2
Programmel til filmproduktion ved jeg intet om.
Jeg har i mange år taget fotos på gammeldags film og senere digitalt til familiebegivenheder og spolebåndet taler og sange. Optaget smalfilm - nogen med lyd, så gammeldags filmproduktion ved jeg en del om - men ikke ny digitalt.

Jeg forestiller mig slideshow med scannede gammeldags fotos og digitale billeder og filmklip, som der skal sættes lyd til original og baggrundsspeak samt mig som speaker på skærm ind imellem. Jeg har et digitalt camera som kan tage korte filmoptagelser (Minolta dimage x) og en mobiltelefon Nokoa 5140i som kan tage korte filmshots.
Så jeg har ikke millionærgrejet, men er blevet opfordret af familien til at gøre noget mere tilgængeligt for de andre, fra fætre og kusiner til børn - og det kunne jo egentlig være sjovt.

Når jeg får råd køber jeg nok en brugt scanner til mine negativer / billeder og får dem gjort digitalt, så råstoffet til filmene fra rigtigt gamle dage bliver i orden.

Jeg ved altså rigtig lidt om microsoft og deres programmel til filmproduktion og dvd-brændig. Men man hører jo så meget, så jeg er ikke vild med dem. Min worst case senario er, at bruge en masse tid på at lave en film med microsoft programmel, brænde en CD og få at vide, at den ikke kan afspilles fordi den ikke er godkendt af et filmselskab i USA, som Microsoft er forlovet med.
Er jeg paranoid eller kan det forekomme ?