Avatar billede Rune Sommer Mester
10. august 2009 - 23:15 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Kan kabel-længde på RJ11 være skyld i dårlig WAN

Jeg har sat et WAN netværk op med en trådløs router.
Routeren er fysisk placerert ca. 20-30 meter væk fra telefonstikket i væggen. Fra routeren går der så ca. 60 meter netværkskabel, igennem en til to switches, før der bliver tilkoblet en computer.
Normalt er der fin forbindelse på LAN'et på trods af de lange kabler.
Mit problem er dog WAN'et. Den trådløse router er meget ustabil. Computeren logger af og på signalet som vinden blæser. Problemet er der, selvom computeren er 10-20 meter fra antennen uden forhindringer imellem.

Min teori er, at routeren er delvist i stykker. Jeg har ændret dens sende-frekvens, men den er stadig ustabil. En anden mulighed kan også være, at computerens netkort ikke virker så godt?!

Er der nogen der har andre løsningsforslag?
Jeg ved ikke, om det kan have betydning, at der er ca. 30. meter RJ11 kabel (det der telefon-kabel) fra telefonstikket i væggen og op til routeren. Jeg synes det virker underligt, at WAN-signalet er ustabilt pga. kabel-længden. Men ved ikke hvilken betydng dette har?!

Håber, at nogen har forstand på det :D
Hvis nogen har behov for at kigge på problemet IRL, kan dette også arrangeres (evt. for en mindre skilling). (omkring Vejle)
10. august 2009 - 23:26 #1
... måske mest i problem i 'gamle dage' *S* - er der andre analoge telefoner på samme linie ? Eller er det en ren bærelinie ?
Avatar billede Lundfamily Nybegynder
11. august 2009 - 01:18 #2
Prøv eventuelt at flytte din router tættere på telefonstikket og skift kablet så det bliver så kort som muligt. Hvis du stadig har problemet er det ikke kablet's skyld. Jeg har selv en firewall med indbygget trådløs router som driller på samme måde. Jeg valgte den nemme løsning, sluk for det trådløse net!
Avatar billede Rune Sommer Mester
11. august 2009 - 12:34 #3
Karise_larry
Kabelvejen er som i vanlige husstande:
Et telefon-stik ind i væggen. Et skillefilter som deler forbindelsen i telefoner og netforbindelse. Der sidder så 2 analoge telefoner på denne telefon-linje med 30-meter kabel imellem.
Internetlinjen (fra skillefilteret) er den der er beskrevet ovenfor. 30m. fra skillefilteret til routeren. Og ca. 60 meter net-kabel derefter igen, før computerne klikkes til. Og kabel-forbindelses-vejen virker ganske fint. Og telefonerne virker også uden problemer.
Så det vil være underligt, hvis det kan være kabel-længden der gør et trådløst signal ustabilt.

Lundfamily
Jeg har netop testet forbindelsen med routeren ca. 30 cm. fra telefonstikket. Desværre er forbindelsen stadig ustabil. Så nu er kabel-længden så elimineret som fejlkilde. :) så langt så godt - men hvorfor hulen driller den router så!
Alternativet er som du nævner, blot at slukke for den trådløse del - men det var ligesom ikke planen da den trådløse computer blev indkøbt... ;)
11. august 2009 - 12:40 #4
Gør den det samme for ANDRE trådløse PC'er ?
Er der andre trådløse (sender) enheder/router i nærheden ?
Avatar billede Rune Sommer Mester
11. august 2009 - 13:12 #5
Der er ikke andre trådløse enheder i nærheden. Dog kan jeg se netværket for en instutition på den anden side af gaden (men den har kun 1 forbindelses-streg).
Jeg skal have testet andre trådløse PC'er her når jeg får fat i nogen. For hvis den gør det for alle trådløse PC'er, så ringer jeg ind og får routeren byttet!

Men det er så også de fejlkilder jeg kan komme i tanke om. Ved ikke om der findes flere end:
1. routeren er i stykker
2. PC'ens netkort er i stykker
3. Kabel-længden har indflydelse
4. Signalet har samme frekvens som en anden trådløs sender.

4. har jeg taget mig af: jeg har ændret den trådløse frekvens, men uden resultat.
3. har jeg netop testet - også uden resultat.
11. august 2009 - 13:56 #6
... netop for at dele problemet på midten ->
Gør den det samme for ANDRE trådløse PC'er ?
Avatar billede Rune Sommer Mester
15. oktober 2009 - 16:19 #7
Tid til at afslutte og lukke denne tråd.
Problemet er endnu ikke identificeret. Men med 99% sandsynlighed er det TDC's router + opsætningen af denne der fejler et eller andet. Alt er gennemtestet og fungerer fint. Men der er stadig problemer.

Tak for alle de gode bud :)

Dem der vil have del i pointsene, bedes lægge et svar (skal ikke selv bruge pointsene til noget).
Avatar billede Rune Sommer Mester
14. januar 2010 - 17:00 #8
Tråden lukkes
Avatar billede Rune Sommer Mester
14. januar 2010 - 17:01 #9
Jeg har erfaret, at kabellængden stort set intet har at sige. Har en router med godt 80-90 meter kabling (igennem et hav af stik) før kabel-stikket havner i computeren. Og netforbindelsen virker ganske fint.