Avatar billede morten-nielsen Nybegynder
09. august 2009 - 22:32 Der er 18 kommentarer

Problemer med ny computer.

For nylig købte jeg en ny stationær computer uden styresytem. Fordi der ikke var noget styresystem på den, fik jeg lyst til at prøve det nye Windows 7. (64-bit prøveversion)
Jeg installerede styresytemet så snart jeg fik computeren og gik derefter igang med installation af drivere som fulgte med til computeren og dens hardware.
Alt så fint ud og da jeg var færdig med alle installationerne ville jeg gerne igang med at prøve nogle computerspil for ligesom at teste computerens ydeevne.

Men der opstod problemet også. For da jeg først kom igang med et spil opdagede jeg at det hele laggede. Ikke kun som hvis man normalt har FPS eller MS lag i et spil, for jeg kørte sådan set med en høj FPS og en lav MS. Det var mere som om at spillet fik hele computeren til at lagge, for selv musen og lyden hakkede. Det føltes også nogen gange som om man satte computeren i slow-motion hvis man kan sige det sådan.

Og så sidder man måske og tænker at der har været noget galt med spillet jeg prøvede. Men jeg prøvede flere forskellige og alle viste samme resultat. (Hvis det kan være til nogen hjælp prøvede jeg spillene: Grand Theft Auto 4, World Of Wacraft og Company Of Heroes.)

Så kunne det være man tænkte at computeren simpelthen bare ikke kunne køre spillene. Der vil jeg så sammenligne med min gamle computer. For den havde ingen problemer på det punkt, men havde derimod nogle ringere specifikationer. (CPU, ram, grafikkort osv.)

Det kunne også være man tænkte at computeren ikke kunne køre styresystemem windows 7 64-bit. Derfor prøvede jeg også at kigge på minimumskravene til styresystemet endnu en gang og ud fra dem udelukkede jeg ligesom også den mulighed.

Min nye computer har disse specifikationer:

- INTEL CORE2DUO E8400, (2x 3.0GHZ)
- 512MB DDR3 GEFORCE GTS250 GRAFIKKORT
- GIGABYTE BUNDKORT, (INTEL-G31)
- 500GB SATAII HARDDISK WD 5000AAKS (16MB CACHE)
- 4GB DDR2 RAM, PC6400 (KINGSTON)

Mit spørgsmål lyder derfor:
Hvad kan der være galt med computeren?
09. august 2009 - 22:37 #1
Tanke: ... installation af drivere som fulgte med til computeren og dens hardware... - var det Win7 driverpakker ? Eller XP / Vista versioner ?
Avatar billede mads Praktikant
09. august 2009 - 22:55 #2
Er de spil du nævner i en 64-bit version?
Avatar billede morten-nielsen Nybegynder
10. august 2009 - 13:08 #3
karisa_larry:
Det er egentligt godt du spørger. Fordi jeg installerede bare driverne uden videre eftersom jeg har en kammerat der også har købt en computer for nylig, som i øvrigt lignede min på mange måder. Og han kan fint køre win7 og derfor gik jeg udfra min også kunne. Men nu da jeg så ser på driver-cd'en til chipset kan jeg se at der står til vista/xp. Derfor prøver jeg nu at installere XP på computeren i stedet for win7.

Vender lige tilbage når jeg har nogle resultater.

mads:
Ja, så vidt jeg har erfaret skulle de gerne kunne bruges på 64-bit systemer.
Avatar billede mads Praktikant
10. august 2009 - 13:17 #4
Jeg tror at det er 64-bit der driller.
Så hvis du installerer en 32-bit vesrion af XP, er jeg sikker på at alting kører..
Avatar billede morten-nielsen Nybegynder
10. august 2009 - 15:52 #5
Ja, selvom jeg nu har installeret Windows XP 64-bit, har jeg stadig det samme problem.

Men hvis jeg nu installerede en 32-bit version, ville jeg jo ikke være i stand til at bruge alle 4gb ram og det ville være synd.
Avatar billede mads Praktikant
10. august 2009 - 17:25 #6
Ok, det er nok nærmest sikkert at det er 64-bit der driller (altså manglende drivere til 64-bit)

Med 32-bit kan du da godt køre med 4 Gb ram (men heller ikke mere)

Til gengæld kan du med en 32-bit XP installation nærmest køre ALT.

:-) Mads
Avatar billede morten-nielsen Nybegynder
10. august 2009 - 18:19 #7
Okay tak for svarene begge to, vender lige tilbage igen når jeg har fået skaffet et XP system med 32-bit. Så krydser jeg finger for at det løser mine problemer.

Til mads:
Jeg troede nu ellers det var maksimum 3gb ram med 32-bit versioner, men jeg har måske bare taget fejl?
Avatar billede mads Praktikant
10. august 2009 - 18:27 #8
Ok, du kommer bare igen.
Og så kan jeg oplyse at jeg selv sidder med en 32-bit maskine og 4 gb aktive. Så ja, det er vist dig der husker forkert :-))
Avatar billede johnstigers Seniormester
10. august 2009 - 19:53 #9
Med 32-bit kan du da godt køre med 4 Gb ram (men heller ikke mere)

Helt præcist kan han bruge 3,5 Gb ram - i hvert fald iflg. min pc.
Avatar billede morten-nielsen Nybegynder
11. august 2009 - 14:37 #10
Jeg er ked af at sige det, men problemet er der stadigvæk.
Andre idéer til hvad der kan være galt?
Avatar billede mads Praktikant
11. august 2009 - 17:27 #11
Altså: Du har din nye maskine, har tømt alt ud, formateret og så installeret en 32-bit XP på maskinen?
Har du tjekket at det er up-to-date drivere du bruger (at de følger med maskinen er ikke i sig selv en garanti)(tjek producentens hjemmeside)

Hvis du i det setup stadig har problemer, og driverne er up-to-date, så har de levarandør/sælger/butik et problem....
Jeg vil klart gå tilbage med den, for så er det noget mere grundlæggende galt...

Jeg har i hvert fald ikke fantasi til at forestille mig hvad der kan være gået galt?
Avatar billede morten-nielsen Nybegynder
12. august 2009 - 14:43 #12
Ja, jeg er meget sikker på at driverne er up-to-date. Jeg installerede sågar en fri version af programmet driver magican, som kunne fortælle mig at der ikke var nogle drivers der manglede opdateringer.

Så ja, er også begyndt at tro på at det problem ikke skyldes en fejl fra min side, men derimod fra dem jeg købte den af.

En ting jeg har glemt at nævne ved min computer er, at når jeg starter den op, kommer der nogen gange "bluescreen" i starten hvor der står en masse som jeg ikke kan nå at læse, fordi den forsvinder få sekunder efter. Og når den forsvinder genstarter computeren, og da jeg når frem til skrivebordet, står der at windows lukkede uventet og at den vil søge efter en løsning. Men den løsning kan den ikke komme frem til.
Jeg ved ikke om den lille detalje kan bruges til noget.
Avatar billede mads Praktikant
12. august 2009 - 18:54 #13
Hmm, det er da en drilsk maskine du har købt!

Hvis du vil nå at læse hvad den blå skærm skriver til dig, skal du have windows til at vente med at genstarte til du har haft tid til at læse fejlmeldingen.
Gå i kontrolpanel, vælg System.
Gå til fanebladet "Avanceret" (Vista= "Avancerede systenindstillinger i højre-menuen)
Klik på 'indstilloinger' i afsnittet "Start og Genoprettelse"
Fjern fluebenet ved "Genstart automatisk" i afsnittet "Systemfejl"
Dette vil få windows-systemet til at stope op, hvis der sker en 'blue screen' fejl, og du har tid til at få læst fejlmeddelsen (og evt. noteret fejlnr/kode op).
Håber at det kan hjælpe til at indkredse problemet.

Du kan også (muligvis) bliv lidt klogere på hvad der får systemet til at gå ned, ved at gennemkigge windows loggen (højkreklik på denne computer og vælg 'administrer')

Håber at det hlælper (til at diagnosticere) :-)
... men overvej at brug garantien til at få udskiftet suge dele, eller at få en ny maskine...
Avatar billede morten-nielsen Nybegynder
13. august 2009 - 15:44 #14
Okay, har nu prøvet at læse hvad der står på det "blue screen" og hvad der står i vinduet på skrivebordet når jeg kommer dertil.

På "blue screen" står der først noget om at windows har fundet en fejl. Den fejl har noget med hardware og software på maskinen og gøre, og kunne evt. skylde forkerte drivers eller at hardware/software er beskadiget.
Derefter står der lidt om hvad man kan gøre ved det. Bla. at man kan "disable bios memeory options like caching and shadowing" og at man kan prøve og starte windows i safemode. Derudover at geninstallere drivers/hardware/software.

Endvidere står der i slutningen: (vidste ikke om det kunne være til hjælp)

Technical information:

***STOP: 0x0000016 (0xFFFFFA80062AD1F0, 0xFFFFF8800496E140, 0x0000000000000000, 0x0000000000000002)

*** nvlddmk.sys - Adress FFFFF8800496E140 base at FFFFF8800488D000, Datestamp 4a5ce19c

collecting data for crash dump
initializing disk for crash dump
beginning dump for physical memory
dumping physical memory to disk: 100 (start 1, slut 100)
Physical memory dump complete.

______________________________________________

Når jeg så har genstartet og kommer frem til skriverbordet er der en fejl log, hvor der står dette under problemdetaljer:

Problemsignatur:
  Navn på problemhændelse:    BlueScreen
  OS-version:    6.1.7100.2.0.0.256.1
  Landestandard-id:    1030

Flere oplysninger om problemet:
  BCCode:    116
  BCP1:    FFFFFA80062AD1F0
  BCP2:    FFFFF8800496E140
  BCP3:    0000000000000000
  BCP4:    0000000000000002
  OS Version:    6_1_7100
  Service Pack:    0_0
  Product:    256_1

Filer, der hjælper med til at beskrive problemet:
  C:\Windows\Minidump\081309-20514-01.dmp
  C:\Users\Morten\AppData\Local\Temp\WER-35256-0.sysdata.xml

Læs erklæringen om beskyttelse af personlige oplysninger online:
  http://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=104288&clcid=0x0406

Hvis onlineerklæringen om beskyttelse af personlige oplysninger ikke er tilgængelig, kan du læse den erklæring om beskyttelse af personlige oplysninger, som er offline:
  C:\Windows\system32\da-DK\erofflps.txt

_______________________________

Håber der her kan hjælpe til at finde nogle svar. (:
Avatar billede morten-nielsen Nybegynder
13. august 2009 - 15:46 #15
Og som man måske finder ud af var jeg gået over til windows 7 igen, eftersom at det var på præcis samme måde i xp, hvilket fik mig til at tænke jeg ligeså godt kunne bruge det styresystem i stedet.

Og ja, den maskine har vist sig at være noget af en udfordring, hehe.
Avatar billede morten-nielsen Nybegynder
16. august 2009 - 20:22 #16
Noget nyt jeg kan konstatere er at laggen kun forekommer udenfor i spillene, altså når billedet skal række længere så man kan se ud i horisonten. Modsat til hvis man er inde i et hus hvor der er vægge rundt om en.
Avatar billede mads Praktikant
17. august 2009 - 15:14 #17
hmm, beklager. jeh har ikke lige andre bud...
Avatar billede morten-nielsen Nybegynder
17. august 2009 - 18:21 #18
Helt i orden og tak for indsatsen. Jeg sætter pris på at du gjorde et forsøg, men som sagt må jeg nok også søge ved min forhandler efter nogle svar nu.