Avatar billede belsen Nybegynder
07. august 2009 - 11:05 Der er 2 kommentarer

Psd-billeder i Indesign

Hej eksperter

Jeg laver magasin til tryk og bruger i mit Indesign CS3 dokument psd-billeder.

Jeg placerer i Indesign de store psd-filer det jo nogen gange er; 300ppi osv. Er det mon den rigtige måde?

Jeg har læst lidt om OPI, men kan ikke finde ud af, om det er noget der kan gøre det lettere at håndtere arbejdet med mit magasin. Eller er der andet jeg kan gøre anerledes.

Jeg har egentlig ikke problemer med at arbejde sådan, men det går lidt langsomt til sidst i produktionen og hvis der er en bedre måde, vil jeg selvfølgelig gerne lære den.
Avatar billede justrace Novice
07. august 2009 - 12:02 #1
Nu ved jeg ikke hvordan du gør det, men mener at en af måderne til at gøre dokomentet lettere på, er ved at bruge link til billeder, i stedet for at have dem direkte inde i dokumentet.

Hvordan det gøres kan jeg ikke huske, da det er tilbage til PageMaker 6.5 jeg rodede lidt med den slags.

Det bliver på den måde også nemmere at rette i billederne, da du jo har dem samlet et sted, i stedet for fordelt på hele dit dokument.

En anden ting, billeder skal være tilpasset i størrelse, altså ikke bare være lagt ind, og derefter trukket i størrelse ved at trække det i hjørnet.
Billedet ændrer jo ikke størrelse af den grund, men fylder mere, da der også skal være info om skaleringen.
Avatar billede prodic Mester
07. august 2009 - 14:10 #2
Såfremt du placerer(File->Place) dine billeder ind i dit InDesign-dokument, så følger du den anbefalede arbejdsproces.
Sørger du samtidig for at dine billeders effektive opløsning - som ikke er lig med billedets alm. opløsning - er over 300 så er du godt på vej.
Sørger du samtidig for at dine billeder er i det korrekte farverum(f.eks. en CMYK/FOGRA39) så er du rigtig godt med.

Der kan selvfølgelig være undtagelser for den fremgangsmåde. "justrace" nævner et par stykker af dem, hvor den væsentligste er billedets dimensioner efter det er placeret.
Placerer du f.eks. en 70x100 fuldt opløst psd-fil og skalerer den i InDesign til 5x5 så vil den til sidst i processen(eksporteringen) føles til langsomt da InDesign skal foretage skaleringen samtidig med konverteringen. Gentager du en lign. process i dit 120-siders magasin, så bliver det lidt tungt til sidst.

Du kan tilmed gemme filerne som en tiff-fil, hvilket "justrace" må kende til fra PM65-dagene, og beholde din arbejdsfil som psd-fil.
Der kan du spare lidt men det du sparer taber du på gyngerne.

Så alt i alt har du fat i den rigtige ende af snoren.