Avatar billede zahi Nybegynder
06. august 2009 - 08:42 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

MPLS netværk

Hej

Jeg skal snart bestille MPLS linije hos TDC der da vi er et firma med hovedkontor og 6 afdelinger og vi vil gerne have vores egen lukket netværk.

Så jeg har et par spørgsmål vedr. MPLS netværk. Hvor meget skal man vide om netværk for at vedligeholde denne netværk? Jeg regner med at man får nogle routere fra TDC med faste ip adresser men skal man gøre noget mere mht til routere?
Hvordan er sikkerhed med sådan en netværk? I dag har vi ikke noget firewall (hardware) skal vi så købe en?
Avatar billede ThomasBredahl Nybegynder
06. august 2009 - 15:44 #1
hej du behøver ikke at vide noget som helst da TDC står for det hele. jeg har nu brugt denne form for netværk siden at tele1(senere song networks og senere endnu TDC) intruducere det tilbage i 1999 det kører kanon.
Avatar billede sameaim Nybegynder
06. august 2009 - 20:48 #2
Som altid, så kommer det an på hvordan det bliver sat op.
Når en ISP leverer en MPLS, så leverer de også det man kalder en CPE (Customer Premises Equipment) enhed (Router eller Switch - alt efter forbindelsestype).
Denne enhed terminere den nødvendige adgang.

Siden du nævner firewall, så går jeg udfra at det er i forbindelse med internet...
Bliver det leveret centralt? eller hver for sig på lokationerne?

1.
Hvis det bliver leveret centralt (som i hos tdc), så bør TDC opstille firewall mod internettet.

2.
Hvis det bliver leveret hver for sig, så bør i selv, med mindre TDC gør det på routerne, opstille firewall på hver lokation - mod internettet.

3.
Hvis det bliver leveret på hovedkontoret, så bør i selv opstille firewall der, med mindre TDC gør det i routeren(e) (men hver dog opmærksom på at linien på hovedekontoret i princippet bør være det antal lokationer man har, større end MPLS linierne - som i dit tilfælde er 6 gange større)

Udover det, så er der også en række andre ting så som DHCP og DNS som i bør have afklaret inden i starter.
Hoster i selv dem centralt (og lader TDC køre dhcp-relay på routerne)? eller på hver lokation?

I princippet behøver i intet vide, i skal blot være 100% afklaret med TDC omkring hvad i ønsker DE skal levere - ellers går det i clusterfuck :)
Avatar billede zahi Nybegynder
13. august 2009 - 14:26 #3
SAMEAIM vil di også send et svar så jeg kan dele points
Avatar billede sameaim Nybegynder
13. august 2009 - 14:31 #4
:)