Avatar billede ClearSkies Nybegynder
04. august 2009 - 00:07 Der er 6 kommentarer

Forskellige farver på logo i Picasa, Paint Shop Pro X2 og Windows Billed Galleri?

Jeg benyttede PSP 10 på WinXP indtil et indbrud i privaten.
Efter mange års nørdet modstand mod Vista, tænkte jeg at nu måtte jeg holde op med det pjat, den er nok bedre end sit rygte og købte en ny bærbar med Vista.
Det fortrød jeg så inderligt! men har nu efter et par måneder fundet ud af, at der er enkelte lyspunkter, som jeg forsøger at fokusere på, og håber at tiden vil vise at der er flere fordele end ulemper. Jeg har ikke tiden til at skifte OS igen.

På den nye købte jeg en ny version PSP X2, da det skulle gå stærkt med at have bare et-eller-andet, der virkede igen.

Desværre er der noget fælt galt med farvevisningen. Nogle JPGs samt AI og EPS filer ser helt anderledes (forkerte - blålige eller cyanagtige) når jeg læser dem ind i PSP X2 og også når jeg printer dem ud. Selv den hvide farve blive svagt blålig/cyan på skærmen.

Jeg har også opdaget at enkelte billeder ligeledes i Picasa har fået nærmest komplementær farver.

Det er sindsygt irriterende, at jeg ikke engang kan åbne vores logo eller sætte det ind på et billede uden at farver er totalt ødelagte.

Se de forskellige farver i printet pdf fil:
"www.storaadalen.dk/kontakt/billeder/Forskellig_visning_af_farver.pdf"

Logoet der er taget udgangspunkt i er jpg filen, men ai og eps filen ser heller ikke rigtige ud længere:
"www.storaadalen.dk/kontakt/billeder/logo2.jpg"
"www.storaadalen.dk/kontakt/billeder/logo2.pdf"
"www.storaadalen.dk/kontakt/billeder/logo_storaadalen.ai"
"www.storaadalen.dk/kontakt/billeder/logo_storaadalen.eps"

Der er noget med at Vista håndterer farver anderledes end XP.

Jeg har forsøgt at indlæse en "Adobe Color Space Profil" men forskellen er ikke synlig.

Håber på hurtig hjælp.

Clear Skies!
Avatar billede ClearSkies Nybegynder
04. august 2009 - 00:18 #1
Der var lige noget med links i "" som ikke duede som forventet

Grafikfilerne i jpg, pdf, ai og eps kan downloades fra
www.storaadalen.dk/kontakt/billeder/logostoraadalen.zip

Clear Skies!
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
04. august 2009 - 06:59 #2
Umiddelbart lyder det som forskellige - eller ingen farveprofil.
Til hjemmeside-bug er sRGB den bedste løsning - vises også godt på CRT-skærme.
Det har intet med Vista at gøre.
Men husk at en skærm som ikke er kalibreret ikke viser det rigtige resultat!
Prøv at se her, hvad angår farveprofil: http://www.prolight.dk/I2u-farvetest/
Avatar billede ClearSkies Nybegynder
04. august 2009 - 12:06 #3
Tak for svar, men det bragte mig endnu ikke nærmere en løsning.

På internet ser alt "rigtigt" ud og måske alle fotos i jpg åbner fint og ser pæne ud - men så er der altså bare en del der ikke går - det må have noget at gøre med konverteringen af rene farver

Når jeg ser på dit link kan jeg kun lige ane at der er forskel på billederne (noget ser lidt friskere ud end andet)

Når jeg ser på mine egne filer er hvid blevet til lyscyan/lyseblå. og i Picasa går det helt galt. Det er altså ikke noget med at få et flot billede til at tage sig endnu flottere ud - farverne er simpelthen helt henne i skoven

Og nu begynder vi måske at komme nærmere ind på noget:

Når jeg åbner for logo2.jpg i PSP X2 kommer der en fejlmeddelelse som hedder:

The document's colors were converted to the working space
Embedded: Agfa: Swop standard
Working: sRGB Color Space Profile

Det er vel lige præcis der at det går galt - den skal konvertere fra en fil (den tror er i CMYK) til sRGB

Men hvordan får jeg den til at gøre det ordentligt eller lade være - og hvorfor laver Picasa også numre
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
04. august 2009 - 20:36 #4
Undskyld - men det er amatørprogrammer du benytter - derfor kan der let komme den slags farvefejl.

Du virker til at vil lave det perfekt - så er der kun den rigtige vej - benyt programmer som er lavet til formålet (f.eks. Adobe's) - og få kalibreret din skærm.

Spørg dit reklamebureau, de kan gøre det ved jeg!  - ellers må du gerne vende tilbage - så kan jeg måske hjælpe dig!
Avatar billede ClearSkies Nybegynder
05. august 2009 - 16:24 #5
Se lige denne her:
http://www.storaadalen.dk/kontakt/billeder/farver.jpg

Problemet er ikke at farverne ser en smule forkerte ud (kalibrering) eller at de kan blive en tand flottere [gamut range icc m.m.] eller at jeg søger perfektion - de ser forkerte ud på den ubrugelige måde!

Tager jeg et screendump PRTSC og indsætter i PSP X2, da er den blevet mere cyan, gør jeg det igen er den endnu mere cyan.
---

Jeg håber der er nogen som kan byde ind med en løsning eller en retning som jeg kan gå videre i - nogen som jeg kan kontakte der kan får det til at virke.

Jeg benytter mig af både reklamebureau, grafikere og aviser med mere til de store ting som tryksager, annoncer.
Til input til de professionelle, til korrektur samt de småting, hvor der overhovedet ikke er økonomi til at sende det ud af huset har jeg behov for et eller andet som bare virker.

Jeg ville gerne have den store Adobe pakke, men behovet modsvarer ikke investeingen, og jeg ville alligevel skulle have prof. ind over når noget skal til trykker (finish og tid)

Jeg vil dog om alle omstændigheder ikke ud og købe proff. software før end jeg har en pc som jeg kan stole på i den henseende. Så er det jo først jeg skal have købt en ny ny pc - og så skal alle muligheder være prøvet af først.

Clear Skies!
Avatar billede ClearSkies Nybegynder
05. august 2009 - 16:34 #6
Jeg havde kalibreret skærmen via indbygget funktion i PSP X2.

Men den fokuserede kun på gråtoner altså intensitet - mit problem er derimod farver.

Når du skriver jeg bør få den kalibreret, hvad mener du så?
Med hvilket  udstyr i hvilken butik - og hvorfor  er den ikke  kalibreret i forvejen? Det er en bærbar, hvor man jo ikke lige skifter skærmen ud!
Farve fejlene er der også selv om jeg eksternt kobler en gammel CRT skærm på og 2 LCD skærme.

Jeg kan forresten læse at Picasa er farvedum (indtil videre) og altså ikke kan håndtere color profiles. Picasa behøver jeg ikke få til at virke.

Clear Skies!