Avatar billede Mart_B Nybegynder
02. august 2009 - 01:02 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

logningsreglerne - undtagelse

Jeg er ved at skrive en opgave om overvågning, og i den forbindelse ville det være helt fantastisk hvis jeg kunne krydre min tekst med information omkring reglerne om logning.

Iflg logningsbekendtgørelsen gælder gælder der følgende undtagelse til logning:

"Forpligtelsen til at registrere oplysninger om en internet-sessions initierende og afsluttende pakke gælder ikke for udbydere, hvis en sådan registrering ikke er teknisk mulig i udbydernes system. Oplysningerne skal i så fald i stedet registreres for hver 500. pakke, der indgår i en slutbrugers kommunikation på internettet."

1.
Mit første spørgsmål er herefter: Hvorfor kan det være at sådanne registreringer ikke er mulige for nogle systemer? Jeg har hørt noget om at det blandt andet ikke er muligt for hot spots - er det korrekt?

2.
Mit andet spørgsmål vedrører begrebet "pakke". Jeg har hørt at begrebet "pakke" ikke er så fast et begreb som man skulle tro, men jeg ved ikke helt hvad vedkommende præcist mente med den udtalelse. Måske er der nogen der kan kaste lys over dette?

Jeg håber der er nogen der kan forklare disse ting da det ville være et rigtig godt bidrag til min opgave(bachelor-opgave)at kunne forklare om disse tekniske regler som er så uigennemskuelige for mange.

mvh
Martin
Avatar billede arne_v Ekspert
02. august 2009 - 01:55 #1
Avatar billede arne_v Ekspert
02. august 2009 - 01:56 #2
Re 1)

For TCP vil jeg mene at man altid vil kunne logge det, men begreberne giver ikke mening med UDP.
Avatar billede riversen Nybegynder
02. august 2009 - 07:05 #3
jeg vil da mene en pakke er ganske fast defineret. Det er det man kalder dataklumpen, når den befinder sig på lag3 i osi modellen.
02. august 2009 - 10:40 #4
Avatar billede Mart_B Nybegynder
02. august 2009 - 12:16 #5
Tak for svar + link!

Har læst definitionerne og således som jeg har forstået det så kan UDP datagrammer ankomme i en totalt tilfældig rækkefølge, og derfor giver det ikke mening at tale om afsluttende/initierende pakke? Er det korrekt forstået?

mvh
Martin
Avatar billede Mart_B Nybegynder
02. august 2009 - 12:30 #6
Eller er det fordi der ikke er handshake osv, at initierende/afsluttende pakke ikke giver så megen mening i UDP sammenhæng?

Damn det her er sgu svært...

mvh
Martin
Avatar billede arne_v Ekspert
02. august 2009 - 19:12 #7
Begge dele er grundliggende egenskaber ved UDP.
Avatar billede Mart_B Nybegynder
22. august 2009 - 16:42 #8
Tak for svarene! Hvis I poster et svar så tildeler jeg points :)

mvh
Mart_B
Avatar billede arne_v Ekspert
22. august 2009 - 16:50 #9
svar
Avatar billede arne_v Ekspert
22. august 2009 - 17:14 #10
Skulle de ikke have været delt ?
Avatar billede Mart_B Nybegynder
22. august 2009 - 17:22 #11
jo..
Avatar billede arne_v Ekspert
22. august 2009 - 18:04 #12
I andre kan hente jeres del her:
  http://www.eksperten.dk/spm/884384
Avatar billede arne_v Ekspert
13. september 2009 - 02:32 #13
ping ping
Avatar billede Slettet bruger
16. september 2009 - 16:20 #14
Jeg tvivler stærk på, at lovgivningen omfatter en "pakke".

Men derimod IP til IP og tidspunkt.
Avatar billede arne_v Ekspert
17. september 2009 - 03:29 #15
For den første og sidste pakke skal registeres:
    * afsendende IP-adresse
    * modtagende IP-adresse
    * transportprotokol
    * afsendende portnummer
    * modtagende portnummer
    * tidspunkt
Avatar billede arne_v Ekspert
25. januar 2010 - 20:16 #16
I andre kan hente jeres del her:
  http://www.eksperten.dk/spm/884384