Avatar billede mc_wuschhead Nybegynder
30. juli 2009 - 12:26 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Computer slukker ved boot

Hej alle sammen. For noget tid siden skulle jeg prøve at lave min vens pc, men det lykkedes ikke.
Hans problem er, at når han tænder den kører den i 5-10 sekunder og så slukker den. Jeg ville egentlig formatere den, men det er jo ikke nemt når den dør så hurtigt.
Det startede med han havde haft så meget virus, at han til sidst måtte sende den til reparation. Ca. en uge efter han havde fået den hjem, begyndte den at slukke i tide og utide (muligvis pga. for høj varme). Senere begyndte den på det med at slukke 5-10 sekunder efter den blev tændt, men det var kun nogen gange.

Tidligere har han haft problemer med, at computeren nogle gange ikke kunne finde harddisken, når han skulle formatere, men til sidst lykkedes det. Og pga. dette prøvede vi at sætte en ny disk i, sidst vi kiggede på den.
Jeg overvejede på et tidspunkt at prøve og opdatere hans BIOS, men nåede frem til, at det kan jeg ikke nå inden den slukker.
Ting jeg har prøvet:

- Tage ram-blokke ud én efter én for at se om fejlen var der.
- Sætte bios til default på den 10 sekunder jeg nu havde til det.
- Tage batteriet ud og ind igen, fordi jeg har fået at vide, at det skulle nulstille BIOS.
- Skifte harddisk, som jeg har nævnt.

Er der nogen, som har nogle forslag til hvad der er i vejen, og hvordan jeg løser det?
30. juli 2009 - 12:41 #1
... lyder mest som et varme problem ?

Hvis du lader den stå i BIOS og/eller i en form for DOS opstart (uden XP, Vista, ... opstart) - går den så også 'død' ?
Avatar billede mc_wuschhead Nybegynder
30. juli 2009 - 13:00 #2
Ja det gør den. Og tror egentlig heller ikke det er varme, for cpu-blæseren kører og der ingen sider på computeren
Avatar billede nva Praktikant
30. juli 2009 - 14:35 #3
Det lyder for mig som om strømforsyningen er ustabil. Prøv med en anden, hvis det er muligt. ( Jeg går udfra det er en stationær?)

Hvis det er en laptop vil jeg foreslå at i fjerner batteriet, holder power inde i 10 sekunder, sætter netstrøm til men stadig uden batteri og prøver at starte.
Avatar billede mc_wuschhead Nybegynder
30. juli 2009 - 15:02 #4
Jeg tror egentlig ikke det er det. Og vi har ikke lige en ekstra, så det må være sidste udvej.
Men jeg kom faktisk til at skrive forkert; Hans computer var ikke til reparation pga. virus, men fordi den ikke kunne starte. Den skrev et eller andet med flash og "is invalid at the same time"
Avatar billede mc_wuschhead Nybegynder
09. september 2009 - 10:03 #5
Nu har jeg lige prøvet at skifte hans strømforsyning, og det hjalp ikke en pind. Jeg kunne desværre ikke teste rammene. Er der nogle nye forslag?
Avatar billede mc_wuschhead Nybegynder
10. november 2010 - 11:28 #6
Lukket