Det handler overordnet set om forventningsafstemning med kunderne, og her er der 2 centrale områder:
1) Selve produktspecifikationerne for webhotellet, herunder plads og trafik!
2) Udbyderens håndtering af de kunder, der måtte være til gene for de andre kunder på serverne.
Hos
www.surftown.dk har vi arbejdet med forventningsafstemingen for begge områder. For det første har vi gjort vores webhoteller mere gennemsigtige ved at droppe 'fri trafik' og introducere 'faste trafikgrænser'. Og skulle man ramme sit trafikloft, så lukkes sitet ikke - derimod kontakter vi kunden med henblik på en opgradering, såfremt det sker konsekvent.
For det andet har vi valgt en en proaktiv tilgang til de kunder, som volder problemer for driften af den ene eller anden årsag. Vi anser det for en fælles udfordring at løse problemet og ikke bare kundens eget problem. Derfor går vi i dialog med kunden omkring en løsning fremfor blot at lukke uden varsel!
Mht. overselling så er det ikke et problem i sig selv. Vi har nogle 'pitstop' servere, hvor vi kan flytte kunderne over midlertidigt, såfremt de er til gene for andre kunder på serverne - og så kan vi finde en løsning efterfølgende. Men har udbyderen ikke denne fleksibilitet, så er den nemmeste løsning en uvarslet lukning med henvisning til forretningsbetingelserne ;-)