Avatar billede gskairo Nybegynder
29. juli 2009 - 08:37 Der er 1 kommentar

Effekt modtsnd

Har en strømforsyning hvor en NTC skal skiftes ud med en fast modstand (6.5 ohm) for at se på Starts strøms problemer i konstruktionen (den dræber et relæ med peak strømme på 80A)

Hvilken effekt afsættes i denne modstand på en 230V AC forsyning? Den sidder direkte som det første på forsynings ledningen. Jeg har forsøgt med 3 Watt modstande som jeg havde liggende men de dør.

Jeg har ikke helt styr på hvordan dette udregnes er der nogen der kan hjælpe?
Avatar billede fedtoere Praktikant
29. juli 2009 - 10:05 #1
Jeg er lidt støvet på dette område.
Men du skal først sikre dig at det er en ren sinus spænding du har (f.eks at den ikke er ensrettet osv).

Hvis du kan måle indgangsspændingen og strømmen med et oscilloscope så kan du beregne effekten.
Strømmen måler du over en kendt modstand.
Fasevinklen er vinkelen imellem spændingen og strømmen.

For enkeltfase gælder så følgende:

  P = Vpeak x Ipeak x cos(Fasevinklen)