Avatar billede joachims Nybegynder
27. juli 2009 - 19:57 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

selvbyg vil ikke starte

Hej eksperter.

Jeg har lige samlet min computer, men nu kan jeg ikke få noget billede ved opstart. Min skærm får aldrig noget signal. Jeg har nu prøvet med 2 forskellige grafikkort, og det ændrer ikke noget.
Jeg har prøvet og tage mine ram ud og boote bare med en enkelt blok, men det ændrer ikke noget.
Mine diske er heller ikke sat til.

Er den gal med mit motherboard?

Mit system består af
Corei7 2,66 GHz
GA-EX58-UD5
550W psu
XFX Radeon 4870
Avatar billede johnstigers Seniormester
27. juli 2009 - 20:37 #1
Har du glemt at grafikkortet skal have strøm mon?
Avatar billede off-line Nybegynder
27. juli 2009 - 20:39 #2
Har du sat begge strømstik fra strømforsyningen til, både
det brede, og det lille firkentede?
Avatar billede joachims Nybegynder
27. juli 2009 - 20:46 #3
#1 Mit grafikkort får strøm og blæseren kører på fulde drøn.

#2 Jeg har sat det brede og det firkantede, der tilsammen går i samme stik.
Det er ved "Main Power Connector"
Bundkortet har også en anden strømforsyning, som hedder ATX_12V_2X. Skal det også have strøm der?
Avatar billede off-line Nybegynder
27. juli 2009 - 20:54 #4
Ja det stik jeg taler om, skal ikke sidde sammested som det brede.
Avatar billede joachims Nybegynder
27. juli 2009 - 20:56 #5
ok, det stik der er deroppe er et 8-pins stik, og jeg har kun 6-pins fra min strømforsyning...Skal jeg bare sætte det i alligevel?
Avatar billede off-line Nybegynder
27. juli 2009 - 21:04 #6
Du mener det brede stik? Ja det fylder ikke stikdåsen ud.
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. juli 2009 - 21:19 #7
Som fodnote, så er din strømforsyning lige til øllet. Gigabyte anbetfaler mindst 600 Watts strømforsyning med 1 grafikkort.

Der sidder nogle afstandsbøsninger i kabinettet, hvorpå bundkortet skrues fast. Der må kun være afstandsbøsninger de steder, hvor der er monteringshuller i bundkortet. Blot 1 bøsning for meget, eller på det forkerte sted i kabinettet, så får du de problemer du nævner. På mit bundkort er der 9 montaringshuller i bundkortet, og de kan kendes ved at der er en lille ring af loddetin omkring hullet på begge sider.

Som allerede nævnt, strøm til bundkortet. det 24 pins giver sig selv, men der er også EATX12V stikket. Det har på dit bundkort 8 pins, men du skal have mindst en firkantet 4 pins ledning i stikket eller vil den ikke starte. Ved kun 1 firkantet 4 pins ledning, så skal det sidde på pins 1,2,5,6, og IKKE 3,4,7,8.

Strøm til grafikkortet. Dit har helt sikkert 2 styks firkantede 4 pins strømstik, og du skal have begge fyldt ud.

Blæseren til CPU køleren. Den skal have strøm fra bundkortet, eller vil den ikke starte.
Dog kan man override dette i BIOS, så den ikke registrerer blæsesrens rotation fra strømstikket på bundkortet.
Har du ikke pillet ved dette i BIOS, så skal køleren til CPU'en kobles til bundkortet.

CPU support. Hvis din CPU er en C0 stepping, understøttes den af BIOS revision F3, men hvis CPU'en er en D0 stepping, skal bundkortet have BIOS revision F5 for at kunne køre.
F3 er fra november 2008 og F5 er fra slut februar 2009

RAM: på http://www.gigabyte.com.tw/FileList/MemorySupport/motherboard_memory_ga-ex58-ud5.pdf kan du se hvilke RAM bundkortet understøtter. Check om dine er mellem disse.

Bundkortet har rigtig mange LED lys, som fortæller dig om temperatur, over/underspænding og overclocking. Er der lys i nogle af disse. Af manualen kan du se hvor de forskellige lys sidder.

Power switchen til at starte dyret med, skal kobles på pin 6 og 8 på bundkortet. Nederste stik i højre side.
Avatar billede joachims Nybegynder
27. juli 2009 - 21:19 #8
Altså, det stik jeg ellers ville have brugt til at sætte i mit grafikkort, skal jeg bruge til det lille strømstik på bundkortet.?
Det brede stik jeg har passer og ydfylder ale hullerne i min "main power connector"...
Avatar billede off-line Nybegynder
27. juli 2009 - 21:24 #9
dragonknight har vist pindet det flot ud:)
Avatar billede johnstigers Seniormester
27. juli 2009 - 21:25 #10
Bundkort skal have sttøm disse steder; http://peecee.dk/upload/view/182959

De kan ikke sættes forkert i...
Avatar billede johnstigers Seniormester
27. juli 2009 - 21:26 #11
Jeg var alt for sent på den - flot forklaring fra dragonknight :)
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. juli 2009 - 21:29 #12
Normalt følger der et ekstra strømstik med grafikkortet, som kan levere strøm til grafikkortet uden at bruge 4 pins stik.

Hvis du nu anvender dette stik til grafikkortet, og så det 4 pins til bundkortets EATX12V.
Avatar billede joachims Nybegynder
27. juli 2009 - 21:37 #13
Nu tror jeg jeg forstår det. Men i mit kort passer stikket altså kun i 3,4,7,8, hvilket er

3-GND
4-GND
7-12V
8-12V
Avatar billede joachims Nybegynder
27. juli 2009 - 21:48 #14
Jep, nu spiller det.
Jeg burde vist læse mine manualer noget bedre.
Tusind tak for hjælpen.

dragonknight du får pointene
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. juli 2009 - 21:55 #15
Dejligt at høre at den kører :-)
Avatar billede vimmers1 Nybegynder
02. september 2009 - 06:37 #16
jeg har nok det samme problem mine dele er

1    Pc-strømforsyning Purepower Power Express 650W uafhængig til SLI grafikkort
1    Pc-RAM Platinum Low-Voltage Triple Channel 3 x 2 GB DDR3-1333 PC3-10666 CL7
1    Core i7-920 - 2.66 GHz - Cache L3 8 MB - Socket LGA 1366 (in a box)
1    GA-EX58-UD5 - Socket LGA 1366 - Chipset X58 + ICH10R - ATX
mine drafikkort kan heller ikke få fat i min skærm
kortne er et gf7500
og inno3d gf8800gts men ikke i sli har bare prøvet dem hver for sig
de virker fint i denne pc jeg skriver på nu
Avatar billede Blandy Praktikant
28. maj 2010 - 08:27 #17
Jeg har nøjagtig det samme problem.

Men hvad gjorde udfaldet her? Det med bøsningerne eller kablerne?
Avatar billede Blandy Praktikant
01. juni 2010 - 08:20 #18
Jeg fik selv løst mit problem. Efter jeg resettede bios med jumper, så virker det hele igen. Det skyldes at mit bundkort har været brugt til stikprøve i produktionen, så de har haft en anden type CPU i, og derfor kan bios ikke med den nye cpu.

Men nu er der da flere løsninger på samme symptomer.