Avatar billede Mikkel34v Nybegynder
25. juli 2009 - 09:05 Der er 3 kommentarer

hastighed for diske

hej.

hvis en cd kan læses med fx. 42x hastighed, betyder det så at drevet drejer disken rundt med 42x den normale hastighed ?
og hvor mange omdrejninger/sekundet er den normale hastighed for læsning af diske på?
Avatar billede riversen Nybegynder
25. juli 2009 - 10:20 #1
jeg ved ikke hvor mange omdrejninger de spinner med, men 42x skal ses i relation til de første drev der kom ud. Det er i relation til dem de 42x skal ses. Senere kom der 2x og så 4x, 8x etc.
Avatar billede hottadpole Nybegynder
25. juli 2009 - 12:47 #2
Drevet kører i øvrig kun 42 x i de ydertse spor da hastigheden ved læsning, i de inderste spor, holdes nede da cirklen i de inderste spor er mindre = større vinkel. Husk, der skrives inde fra og ud. Omdrejningstallet er jeg også blank over for.
Avatar billede juleulven Nybegynder
26. juli 2009 - 09:36 #3
taget fra: http://en.wikipedia.org/wiki/Optical_disc_drive
Bær venligst over med det engelske ... jeg orkede ikke, at oversætte det  :-)

There are mechanical limits to how quickly a disc can be spun. Beyond a certain rate of rotation, around 10000 RPM, centrifugal stress can cause the disc plastic to creep and possibly shatter. On the outer edge of the CD disc, 10000 RPM limitation roughly equals to 52x speed, but on the inner edge only to 20x. Some drives further lower their maximum read speed to around 40x on the reasoning that blank discs will be clear of structural damage, but that discs inserted for reading may not be. Without higher rotational speeds, increased read performance may be attainable by simultaneously reading more than one point of a data groove [3], but drives with such mechanisms are more expensive, less compatible, and very uncommon.