Avatar billede Slettet bruger
24. juli 2009 - 16:25 Der er 16 kommentarer

Hvilket program til billedvisning for ABSOLUT nybegynder

I min bekendtskabskreds er der en dame som har anskaffet sig en computer for at sende e-mail til familien og for at spille lidt til tidsfordriv.  Hun har det problem, at når hun modtager mails med billeder i, kan hun ikke finde ud af at pille billederne ud og gemme dem på et passende sted, så i stedet skal hun rode rundt i sin mail for at finde de forskellige billeder, og det lykkes ikke altid.

Nu har jeg sagt til hende, at det problem kan jeg hjælpe hende med, og nu skal jeg lige have et godt råd her i gruppen.  Jeg kan jo ikke begynde at installere Photoshop Elements eller lignende for hende, men jeg har på fornemmelsen, at der er en hel del programmer, der kan gøre, hvad hun har brug for. Jeg vil lære hende, hvordan hun arkiverer billeder i en folder, som jeg vil oprette for hende, og jeg kan periodisk hjælpe hende at lave en passende backup.

Men jeg skal altså lige finde ud af, hvilket program jeg kan installere for hende, som er simpelt at anvende.  Et eller andet, som kan vise billederne som ikoner - så hun har en smule overblik over, hvad hun har - og som indeholder noget fuldskærm diasfremviser.  Der findes sikkert mange, og jeg søger et tip om, hvilket der er bedst.  Maskinen er en XP maskine.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
24. juli 2009 - 16:31 #1
Hehe.. du er åbenbart ikke klar over, at Windows XP netop har de features du nævner.. :)

1) "billederne som ikoner": Højreklik i "billede-mappen" og vælg "Vis" -> "Store ikoner"

2) "diasfremviser": den hedder "Windows Billed -og faxfremviser" og er standardprogrammet til visning af billeder og kan vise det som dias/powerpoint i fuldskærm

:-)
Avatar billede thesurfer Nybegynder
24. juli 2009 - 16:32 #2
Med andre ord: Du skal ikke installere noget, når hun allerede har Windows XP installeret.. :-)
Avatar billede off-line Nybegynder
24. juli 2009 - 16:43 #3
Dette gratis program finder jeg er lang bedre end det i windows.
http://www.faststone.org/FSViewerDetail.htm
24. juli 2009 - 16:59 #4
Nok er http://www.faststone.org/FSViewerDetail.htm smart, men jeg ka' forestille mig at nævnte "Windows Billed -og faxfremviser" er bedre da det er på DK'sk ...

Hvis brugeren evt. skal bruge et billed/foto behandlings/mishandlings program vil jeg peje på
http://www.pensionistedb.dk/photofiltre_intro.htm - du ka' indlægge DK sprog...
Avatar billede off-line Nybegynder
24. juli 2009 - 17:18 #5
Fastone har en højrekliknemu på DANSK. Så sproget er ikke noget problem.
24. juli 2009 - 18:12 #6
... så sproget/menuer er 99% på dansk ?
Avatar billede off-line Nybegynder
24. juli 2009 - 18:27 #7
Ja prøv at se billedet "Faststone"
http://sitecenter.dk/jasveg/billeder/
24. juli 2009 - 19:17 #8
OK...

Ska' vi få <czj> på banen igen ?
Avatar billede Slettet bruger
25. juli 2009 - 01:04 #9
Jo, Surfer.  Det program kender jeg godt ;-)

Jeg tror faktisk, det bliver det, jeg ender med at sætte op for hende.  De andre forslag er sikkert rigtig gode programmer, men der er for mange muligheder for at blive forvirret, tror jeg.  Jeg havde håbet, at jeg kunne finde noget, der var lidt mere indbydende at anvende.  Hvis der er billeder, der absolut skal redigeres, så skal jeg gøre det for hende, og det bliver så med PSE7.

Jeg ender nok op med at lave et antal folders og lægge genveje på desktoppen.

Christian
Avatar billede off-line Nybegynder
25. juli 2009 - 01:11 #10
Prøv at se billedet #7 Det kan ikke være mere simpelt. Det skriver
jeg bare for en ordens skyld. Jeg kan jo være ligeglad:)
Avatar billede Slettet bruger
25. juli 2009 - 11:44 #11
Jeg tror alligevel, jeg vil kigge nærmere på det.  Men det bliver ikke de første par dage.

Jeg har flere bekendte, som vil have min hjælp til at installere Photoshop Elements, og jeg siger nej, fordi de ikke aner, hvad det kræver.  Måske er FastStone løsningen der.

Tak for tip'et

Christian
Avatar billede off-line Nybegynder
25. juli 2009 - 11:56 #12
Ok jeg er i alt fald glad for det. Men jeg tror ikke, man kan
sammenligne med Photoshop, fordi sidstnævnte vist er et decideret
redigerings program. Jeg har ikke prøvet det, men jeg har
PaintShopPro, og er det ikke noget i den retning? Så jeg vil
snare mene, at di to programmer supplerer hinanden.
Men er det kun til små justeringer er det da ok.
25. juli 2009 - 11:56 #13
... eller i #4 nævnte http://www.pensionistedb.dk/photofiltre_intro.htm
(Jeg underviser bla. persionister i dette program; de bliver hurtigt 'bidt' af det *S*. Flere guides på DK'sk ved http://www.pensionistedb.dk/vejledninger.htm ... )
Avatar billede off-line Nybegynder
25. juli 2009 - 12:30 #14
Photofiltre har ikke muligheden Album, hvor man ved at trykke på
"Enter" får vist alle billeder samtidig, som Tombnails.
Er det korrekt? Den funktion synes jeg godt om i Faststone.
25. juli 2009 - 15:05 #15
(det er vist rigtigt nok; men redigerings mæssigt er det fint....)
Avatar billede off-line Nybegynder
25. juli 2009 - 16:00 #16
Ja redireringsmæssigt ser det udmærket ud.