Avatar billede Slettet bruger
24. juli 2009 - 09:48 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Hjælp til at omregne kurs i excel og farve beløbet

Hej,

Jeg søger lidt hjælp til at færdiggøre mit budget excelark.

Spørgsmål 1:

Jeg har 3 celler. I celle 1 står der 1.000 (DKK) og i celle 2 står der 1.000 (SEK). Nu vil jeg gerne lave så celle 3 bliver et resultat af de 2 første celler hvor DKK og SEK bliver omregnet til engelske pund (£) med faste kurser.

DKK skal omregnes til pund med kurs 9,45 (dvs. DKK / 9,45)
SEK skal omregnes til DKK med kurs 64 og derefter omregnes til pund med kurs 9,45 (dvs. SEK * 64 / 100 = DKK. Herefter DKK / 9,45 = £.

Resultatet skal så være det samlet tal i pund (£) i celle 3.

Spørgsmål 2:

Hvordan laver en celle hvor hvis beløbet er i minus (f.eks. -1.000) så bliver farven på tallene rød. Hvis tallet er i plus så vises tallene med grøn farve.
Avatar billede Slettet bruger
24. juli 2009 - 09:58 #1
M.h. til spørgsmål 1 skal jeg have en celle 3 flere sted i arket. Det ville være super lækkert hvis celle 3 f.eks. kunne hente udregningerne fra lad os sige celle 4 og 5 i arket. På den måde kan jeg nemt ændre i udregningerne eller kursen og det vil så slå igennem på alle celle 3'er i arket.

F.eks:

Celle 4 (DKK -> £):
DKK / 9,45

Celle 5 (SEK -> DKK -> £):
SEK * 64 / 100 = DKK / 9,45

Hvordan kan dette laves bedst?
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
24. juli 2009 - 10:21 #2
Celle A1: [1000]
Celle A2: [1000]
Celle A3: [=(A1/9,45) + ((A2 *0,64)/9,45)]

Jeg har sat koden i [] klammer for at afgrænse dem...
Farvningen afhænger så af om du bruger Excel 2007 eller tidligere (hvor man sætter det op)
Avatar billede Slettet bruger
24. juli 2009 - 10:33 #3
@mcb2001
Tak for hjælpen. :)

Jeg bruger Excel 2003, så hvordan laver jeg farvning i denne?

Er det muligt at lave som jeg skriver i mit 2. indlæg, hvor beregningen ligger i 2 andre celler? Det vil gøre det meget nemmere for mig at opdatere til f.eks. en ny kurs eller beregning i fremtiden. Jeg slipper dermed for at skulle rette samtlige celle3'er. :)
Avatar billede Brichs Nybegynder
24. juli 2009 - 10:44 #4
For at lave farvning, trykker du på formatering -> betinget formatering. Her skriver du så, hvad dine beingelser er.

Eksempelvis kan man lave en, der lyder at "hvis feltet er mindre end 0" og så lave baggrundsfarven rød, og "hvis feltet et større end 0" lavet baggrund grøn.
24. juli 2009 - 10:48 #5
I f.eks. H1 indtastes den aktuelle kurs på engelsek pund: 887,01
I f.eks. H2 indtastes den aktuelle kurs på svenske kroner: 70,46

I A3 skal denne formel indtastes:
=(A1/100*H1)+(A2*/100*H2)

For at formatere cellen med rødt, hvis værdien er negativ, markerer du cellen, og vælger 'Betinget formatering'.
Vælg: Celleværdien er---> Mindre end---> 0
Klik på knappen 'Formater...' og vælg den røde farve for cellen.
Klik OK
24. juli 2009 - 10:55 #6
Rettelse:
I A3 skal denne formel indtastes:
=(A1/100*H1)+((A2/100*H2)/100*H1)
Avatar billede Slettet bruger
24. juli 2009 - 12:15 #7
Tak til alle... :)
Jeg valgte at bruge erikjuuls løsning til udregningen med seperate celler til at styre kursen... derudover var Brichs først med formatering af cellerne.

Hvis i begge opretter svar laver jeg en point-fordeling.

Mange tak!!
Avatar billede Brichs Nybegynder
24. juli 2009 - 12:25 #8
Jamen, er da glad for at kunne hjælpe :-)
24. juli 2009 - 13:20 #9
.