Avatar billede morpheus1000 Nybegynder
22. juli 2009 - 14:21 Der er 10 kommentarer

Genvej fra "My Computer" til mounted netværks drev

Hej

Nå man åbner "My Computer" ses følgende billede på min computer:

http://nygaard1899.dk/server.JPG

På billedet ses en række mounted forbindelser til serverne A-H. Mit spørgsmål er hvordan kan jeg springe til disse drev? Det er ikke muligt at bruge "D" for at springe til server D fx. Den stopper ved "Desktop".

Hvad skal aktiveres/rettes for at XP kan finde ud af at springe til et mounted drev fra "My Computer" uden at bruge piletasterne? Da jeg har mange mounted drev er det en funktion jeg efterlyser.

Mvh
Bnjamin
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
22. juli 2009 - 14:24 #1
Dit drev "prod on D server" har drev bogstav L

Så du kan bare bruge L:\ for at tilgå drevet direkte...

Tror du bliver nød til at forklare dig lidt bedre, for hvad er det du vil??? Vil du når du dobbeltklikker på "denne computer" gå direkte ned i et drev eller hvad???
Avatar billede morpheus1000 Nybegynder
22. juli 2009 - 14:30 #2
Okay, det selvfølgelig en løsning.

Jeg har opdateret tegningen, jeg vil gerne kunne bruge forbogstavet på serverne. Ved at taste på A-H, hvordan får man explore til at gøre dette?

Mvh
Benjamin
Avatar billede morpheus1000 Nybegynder
22. juli 2009 - 14:54 #3
"Det der er baggrunden her er, at jeg er meget keyboard-orienteret når jeg betjener windows, og bruger shortcuts og genveje maksimalt. Her vil jeg så navigere i Windows Explorer fuldstændigt vha. keyboard.

Eksempel: hvis jeg har fokus sat i "My Computer" (som jo er default hvis jeg bruger Windows-E til at starte Explorer med) og derefter vha. tastaturet vil flytte fokus hurtigst muligt ned til L: Drive, så er den simplest mulige måde simpelthen at trykke "D" (som er det første bogstav i label "D Server").

Dette KAN Explorer konfigureres til, for jeg har brugt det tidligere, men jeg har netop fået reinstalleret min PC, og nu ved jeg ikke hvordan jeg får det igen ?? Alternativet lige nu er enten
- at klikke pil-ned 7 gange
- at flytte hånden væk fra tastaturet og over til musen og flytte fokus ned
- at Shift-tab'e tilbage til adresselinien og taste "L:"

men når man bruger 10-finger system er det meget mere effektivt bare at taste "d".
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
22. juli 2009 - 14:58 #4
i dette tilfælde bruger Explorer drev navnet, hvilket i ovenstående eksempel (mit eksempel) er "prod" så hvis du trykker P bør du hoppe til denne...
Avatar billede morpheus1000 Nybegynder
22. juli 2009 - 15:03 #5
Spørgsmålet er hvordan er Explorer konfigureret til dette?
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
22. juli 2009 - 15:11 #6
klikker du på et bogstav mens du er inde i "denne computer" vil explorer prøve at matche dette op med navnet på et drev, dernæst en mappe og til sidst navnet på en fil.

Klikker du "P" vælger den først drevet "prod" dernæst mappen "printere og faxenheder".

Klikker du "P" to gange til den hoppe fra første valg til næste valg, eksempelvis "printere og faxenheder"...

Så det er navnet på dine drev du er nød til at sætte til noget du kan bruge... Dette gøres ved at højreklikke på drevet og vælge "omdøb"....
Avatar billede morpheus1000 Nybegynder
22. juli 2009 - 15:31 #7
OK - vi kommer nærmere.

Den reagerer på "(L" - dvs. jeg kan skrive  "parantes-L" , så kommer jeg derned.
(det er bare lidt langsommere at skulle have fat i parantes-tegnet først)

Men jeg kan ikke rename den del der har med parantesen at gøre - kun den
del der har med selve drive-navnet at gøre.

Det ville faktisk være perfekt hvis bare jeg kunne slippe for parenteserne omkring
drevnavnene....

Alternativt har jeg som sagt tidligere kunnet bruge den brugerdefinerebare del
af drevnavnet før, så det må være en konfiguration i Windows.
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
22. juli 2009 - 15:37 #8
du kan ikke ændre drevbogstavet (ikke bare sådan i hvert fald)...
Og det er brugernavnet explorer søger i, IKKE drevbogstavet...

Så ret et af dine drev til at hedde:

TEST
istedet for
Prod on D Server

så burde du kunne taste "T" og så hopper den direkte til "TEST" drevet...
Avatar billede morpheus1000 Nybegynder
18. august 2009 - 01:42 #9
Ja det er jo netop DET der er problemet.

på MIN computer ER det altså "(A" - eller whatever den caser på og IKKE det brugerdefinerede navn på drevet (som jeg let kan ændre)

Mit spørgmål går på hvordan man får den til at case på den brugerdefinerede del af navnet, og ikke starte med "(.." delen.

Sådan som du beskriver det er netop sådan det PLEJEDE det at virke før jeg fik reinstalleret min computer, og jeg ved ikke hvordan jeg får det tilbage igen !
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
18. august 2009 - 09:32 #10
ja, der har jeg så ikke umiddelbart noget bud.. :-(