Avatar billede Insany92 Nybegynder
19. juli 2009 - 13:49 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Hvordan man tilslutter PS1 til en monitor

Hej folkens :)
Jeg skal ha tilsluttet min PS1 til en monitor, til det er det bedste vel at bruge et vga kabel?
Vil godt høre andre alternativer også, men hvis det er et VGA kabel så skal jeg vel finde et som ligner dette:
http://ecx.images-amazon.com/images/I/31B%2BqsPoQML._SS500_.jpg

Den behøves vel bare ikke det lille grå stik?
På kablet er der hvert fald en "han minitor stik" som jeg tilslutter i min "hun skærm". Og så er der de 3 hun stik, gul, rød og hvid som jeg så kan stikke i min "han ps1".

På amazon(hvor billedet er fra) koster kablet 2$, men desværre har de en SINDSYG fragt på omkring 20$.
Har søgt lidt på internettet efter kablet på en dansk side, men kan ikke finde noget som bare er i nogenlunde samme pris klasse.
Så please hjælp mig med at bekræfte jeg kan bruge et sådant kabel og fortæl mig et sted, hvor jeg kan købe kablet(Enten en butik i Danmark eller på en dansk hjemmeside).

/Asger
Avatar billede nemlig Professor
19. juli 2009 - 14:22 #1
Jeg har ikke hørt om et kabel, som går fra Composite/svhs til VGA.
Det kabel, som jeg du linker til, virker til at være modsat, nemlig fra VGA til composite/svhs.
Hvordan det så virker med lyden, forstår jeg ikke. De hvide og røde stik er lyd. Hvad har det lige med billedet at gøre?
Avatar billede Insany92 Nybegynder
19. juli 2009 - 14:35 #2
Det har jeg ingen idé om, det er derfor jeg har skrevet på eksperten ;)
Har kiggede på forskellige guides til hvordan man connecter en playstation til en monitor, og en sagde man skulle købe en "VGA BOX", som gik fra RM140 til RM250.
Ved ikke om det hjalp lidt.
Men jeg vil bare gerne vide hvilke stik, og hvor jeg kan købe dem fra, jeg skal bruge til at tilslutte en ps til en monitor :)
Avatar billede nemlig Professor
19. juli 2009 - 14:56 #3
For mig at se, så er det ikke gjort uden elektronik, da Composite / SVHS signalet skal konverteres til et VGA signal i en bestemt opløsning.

Prøv at se dette link, som måske er sådan en boks, du skriver om:

http://www.mcmelectronics.com/product/82-10770
Avatar billede Insany92 Nybegynder
19. juli 2009 - 15:04 #4
Min playstation har jo 3 han stik, hvid, gult og rød og de skal passe ind i et stik eller en boks, så det/den skal jo ha 3 indgange som er hvid, gult og rød?
Og udgangen skal så være et normalt monitor stik :)
Ligesom det billede jeg vedhæftet
Avatar billede nemlig Professor
19. juli 2009 - 15:13 #5
Hvid = lyd
Rød = lyd
Gul = Billede (Composite).

Det er kun det gule stik, som skal anvendes til VGA. De 2 andre er lyd (stereo).

Derfor skal du finde en adaptor, hvor du har gul(Composite) ind og VGA ud.
Avatar billede Insany92 Nybegynder
19. juli 2009 - 15:22 #6
Erhm, men vil jo også gerne høre de spil jeg spiller?
Hvordan får jeg så lyden med?
Men kan godt se hvad du mener nu, self. skal monitoren kun bruge det gule eftersom den bare viser billedet.
Men hvorfor kan jeg ikke bruge den som er på billedet?
Den har jo Gul(composite) ind og VGA ud?
Skal bare ha' hjælp til at finde en dansk side hvor den kan købes eller en butik.
Tager til træning nu her, håber at der er nogen der ved hvordan jeg kan få min ps1 vist på min monitor, med lyd selvfølgelig :D Så vanker der 30 point ;D
Avatar billede nemlig Professor
19. juli 2009 - 15:50 #7
Lydafspilningen afhænger jo af din lydafspiller, og dermed hvilken type lydindgang, du har.
Har du fx. en alm. forstærker med phone-indgang, så skal der blot anvendes et alm. phone-kabel. Lyd er typisk meget nemmere end billedet.
Det vil altså sige, at du anvender hvidt og rødt kabel til lyd og gult til billede.

Jeg mener fortsat, at det kabel, som du linker til i din starttråd, virker modsat af det, du efterlyster.
VGA-stikket er et han-stik, som passer på fx. et grafikkorts VGA-udgang.
Avatar billede Insany92 Nybegynder
19. juli 2009 - 17:40 #8
Ok, men forstår ikke hvorfor du mener at jeg søger det modsatte af det billede jeg viste.
Har lavet et lille billede for at vise min PS1 + monitor og hvilket kabel/boks jeg ønsker:
http://asger.tii.dk/it01.jpg

Mission:
Den person der ved hvilket stik/boks der virker som tilslutning, samt kan linke til en dansk hjemmeside eller en butik som sælger dette til en normal pris for 30 point.
Avatar billede nemlig Professor
19. juli 2009 - 17:56 #9
Jeg mener, at det stik, du henviser til i #1 anvendes på en alm. PC med VGA udgang, og hvor billedet skal vises på et almindeligt fjernsyn, hvor der er composite eller SVHS indgang.
Altså fra VGA til Composite/SVHS.

Du efterlyser jo det modsatte, nemlig fra Composite/SVHS til VGA.
Det kræver en omformer boks med elektronik - efter min opfattelse.
Avatar billede nemlig Professor
19. juli 2009 - 18:03 #10
Her er én til:

http://www.bluecctv.com/product_info.php?products_id=638

Prøv at google

"from composite to VGA"

Alt hvad jeg finder, er bokse, som koster en del.

Ellers kan du i morgen kontakte fx.

http://www.av-cables.dk/contact_us.php?language=da
Avatar billede Insany92 Nybegynder
19. juli 2009 - 18:09 #11
Ok, men tror nu ikke jeg vil ofre 250 kr. på det :/
Tak for hjælpen, håber nu at der er et kabel som gør det samme.
Hvis dette bliver min løsning, hvilket jeg desværre ikke tror det bliver, så får du selvfølgelig de 30 point.
Håber stadig på der kommer nogen forbi som har prøvet netop dette som derfor ved hvad man kan gøre :)
Avatar billede nemlig Professor
19. juli 2009 - 18:23 #12
Håber du finder en løsning, og jeg behøver ikke point. Brug dem på dig selv eller andre. :)
Avatar billede Insany92 Nybegynder
19. juli 2009 - 18:40 #13
Hmm, gad vide om:
VGA Kabel (Monitor/HD), XBOX 360, Mad Catz
kan bruges?
Her er et billede:
http://www.billigespil.dk//images/MadCatzHDVGA.jpg
Hvis det der stik helt til højre passer i en ps1 så burde det vel virke :) Men har ingen idé, nogen som ved noget ?
Avatar billede nemlig Professor
19. juli 2009 - 18:56 #14
Nej - det kan den ikke. På X-boksen er et særligt stik-udtag, som via det særlige kabel kan sende signalet til VGA.

Når du kigger efter et kabel, skal du kigge efter "Composite" det gule) og ikke forvekslet med "Component", som er en anden standard (Rød, grøn og blå). Composite er din billed-udgang på din PS1.

Composite er kun 2-ledet (2 ledninger), og det kan ikke konverteres til VGA, med mindre det behandles elektronisk, hvorfor løsningen er en boks som er langt dyrere end et konverteringskabel.

Prøv og spørg en kabel-forretning i morgen.
Og kom gerne med svaret, så andre kan læse om løsningen.
Avatar billede Insany92 Nybegynder
19. juli 2009 - 19:04 #15
Ah :)
Okay, er med på hvad du mener nu.
Må bare finde ud af om jeg vil invistere i den boks, kommer nok ikke til at spille ret meget ps1 anyways.
Deres svar var at jeg skulle købe deres boks:
http://www.av-cables.dk/billede_kabler/vga_kabel/vga_converter/tv_til_vga_converter_pal_til_vga_662_da.html
Avatar billede Insany92 Nybegynder
19. juli 2009 - 19:57 #16
Det her kabel er blåt, rødt og lyseblå.
http://www.avxperten.dk/videokabler/vga-til-rgb-kabel/vga-til-rgb-kabel-2-meter.asp
Ville lige tjekke om det måske virkede?
Avatar billede nemlig Professor
19. juli 2009 - 20:55 #17
Nej - det er noget helt andet. Dette kabel skal tilsluttes vga-udgangen på en PC.
Avatar billede Insany92 Nybegynder
19. juli 2009 - 21:04 #18
Damn, ok :/
Avatar billede Insany92 Nybegynder
19. juli 2009 - 21:27 #19
Men kan man bruge det kabelt hvis man vil bruge et fjersyn som monitor?
Avatar billede Insany92 Nybegynder
19. juli 2009 - 21:54 #20
Fandt lige et BILIGT kabel:
http://www.av-cables.dk/billede_kabler/svideo_kabel/svideo_til_scart_kabel/pctv_kabel_med_scartstik_15_m_784_da.html
Kan jeg bruge dette kabel hvis jeg vil bruge mit fjersyn som monitor?
Avatar billede nemlig Professor
19. juli 2009 - 22:10 #21
Hvis du vil bruge dit fjernsyn som monitor, er der mange muligheder, blot dit fjernsyn har scart-stik.
Kablet ovenfor virker ikke, da det kræver en svhs-udgang på din PS1.
Du skal kigge efter composite.

Sammen med PS1 følger iøvrigt et kabel, som kan tilsluttes et fjernsyn.

Mener det er et kabel som ender med de 3 phonestik (gul, rød, hvid). Og hvis disse phonestik ikke passer i dit fjernsyn, men at du har et scartstik, skal du blot have en scart-adapter.

http://www.av-cables.dk/billede_kabler/scart_kabel/scart_adapter/scart_adapter_122_da.html
Avatar billede Insany92 Nybegynder
19. juli 2009 - 22:24 #22
Hvis du vil bruge dit fjernsyn som monitor, er der mange muligheder, blot dit fjernsyn har scart-stik.:
- Det har den selvfølgelig

Kablet ovenfor virker ikke, da det kræver en svhs-udgang på din PS1:
- Var? Kablet ovenfor er:
http://www.av-cables.dk/billede_kabler/svideo_kabel/svideo_til_scart_kabel/pctv_kabel_med_scartstik_15_m_784_da.html
Og det har INTET med min ps1 at gøre, den ville jeg blot bruge til at forbinde min computer med mit fjernsyn, kan dette lade sig gøre?

Sammen med PS1 følger iøvrigt et kabel, som kan tilsluttes et fjernsyn.

Mener det er et kabel som ender med de 3 phonestik (gul, rød, hvid). Og hvis disse phonestik ikke passer i dit fjernsyn, men at du har et scartstik, skal du blot have en scart-adapter:
- Tror du har misforstået mig, ellers har jeg misforstået dig.
Jeg mangler ikke hjælp til at tilslutte min ps1 til mit fjernsyn.
Har en scart-adapter + en maaaaaasse andre sjove fiduser :b
Vil bare høre dit bedste bud på hvordan jeg kan tilslutte min computer til mit fjersyn.
Det jeg har fundet var:
http://www.av-cables.dk/billede_kabler/svideo_kabel/svideo_til_scart_kabel/pctv_kabel_med_scartstik_15_m_784_da.html
Og de skriver selv at den kan bruges til at se billeder og lyd fra ens computer til ens fjernsyn, vil dette kabel virke, eller vil du foreslå et andet :)?

Mvh. Asger ;)
Avatar billede nemlig Professor
19. juli 2009 - 22:46 #23
jo - jeg misforstod dig.
Kablet virker, hvis du har en svhs udgang på dit grafikkort.

Men jeg vil godt lige advare dig......
Hvis du har tænkt dig, at anvende et billedrørsfjernsyn som monitor, så glem det.
Et fjernsyn er absolut ikke velegnet som monitor, da et billedrørs tv har en helt anden opbygning.
Du vil opleve et sløret billede, hvor tekster og skarpe kanter er udvisket.
Avatar billede Insany92 Nybegynder
19. juli 2009 - 22:52 #24
Jep, har et svhs udgang på begge mine computere :)
Havde tænkt mig at anvende et billedrørsfjernsyn, men efter hvad du siger så lyder det ikke som om det en god idé.
Men tak for hjælpen :)
Avatar billede nemlig Professor
30. juli 2009 - 12:14 #25
Du får lige et svar, så du kan få lukket spørgsmålet. Så er det op til dig, hvordan du vil give pointene.