Avatar billede clausnilsson Mester
18. juli 2009 - 17:10 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hvor starter jeg min online database?

Hej,

Jeg skal bruge en online database hvor adskillige kunder kan logge på med individuelt brugernavn og pw, se visse oplysninger og indtaste en række oplysninger, databasen sender mails til mig og andre, når der har været aktivitet, og jeg og medarbejdere kan logge ind og vedligeholde data.

Jeg vil gerne prøve mig lidt frem, men jeg ved slet ikke hvor jeg skal starte. Skal det f.eks. være MySQL? Skal den så installeres på min server bag min firewall og kommunikere med en hjemmeside hosted ude i byen? Eller er jeg nødt til at have det hos udbyderen? Jeg har en webshop hos Scannet, så mon man kan have en database liggende der også?

Hvordan tager jeg hul på denne opgave, vil gerne prøve mig lidt frem, men jeg er totalt grøn?

mvh
Avatar billede MartinBonde Nybegynder
18. juli 2009 - 17:28 #1
Som udgangspunkt kan brugere ikke logge ind i din database. Men du kan lave et interface / webside som kommunikerer med databasen og tilføjer rettelser i den.

Kommer jo lidt an på hvad det er kunderne skal se og indtaste om der måske allerede findes et færdigt system der kan håndtere det, eller det måske er noget der skal bygges på dit nuværende webshop-system.

Jeg er ret sikker på ScanNet kan klare opgaven med at hoste databasen (MySQL er forresten et glimrende valg), men når det nu er kunder kunne det jo være du blot kunne bruge din eksisterende webshop-database.
Avatar billede clausnilsson Mester
18. juli 2009 - 18:23 #2
Er det så f.eks. PHPMyAdmin jeg skal bruge? Jeg har surfet lidt rundt og set lidt tutorials. Men den er måske kun til at bygge databasen med?

Skal jeg downloade MySQL og lave de indledende øvelser på egen PC og oploade færdigt resultat til ScanNet? Der er i øvrigt absolut ingen sammenhæng mellem dette projekt og min wehshop.

Hvis PHPMyAdmin kun er til databaseadministration, hvad skal jeg så bruge til at bygge interfacet? Skal det laves i f.eks. frontpage?
Avatar billede MartinBonde Nybegynder
18. juli 2009 - 18:29 #3
PHPMyAdmin er udelukkende til database administration og ikke decideret velegnet til at brugere skal sidde og taste løs i den.

FrontPage kunne være en løsning, men det kræver at du har kendskab til HTML og et serversprog som f.eks. ASP eller PHP!
Avatar billede agni Nybegynder
19. juli 2009 - 10:35 #4
Er ikke helt klar over hvad du har behov for, men kunne et CMS som f.eks. php-fusion ikke hjælpe dig i gang
Avatar billede clausnilsson Mester
19. juli 2009 - 16:07 #5
Det ser ud som om det bruger både PHPMyAdmin og MySQL, så det ser vel ikke helt tosset ud. Har du selv erfaring med at bruge det? Er det til at finde ud af hvis man ikke er såå dygtig til it? Jeg prøvede osCommerce for et par år siden, men det måtte jeg opgive, det var alt for langhåret til mig.....
Avatar billede clausnilsson Mester
09. september 2009 - 18:16 #6
svar