Avatar billede encer Nybegynder
17. juli 2009 - 18:04 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

sammenkoble 2 bilbatteri'er

hej folkens.
Jeg har gået og tænkt lidt over at smide et ekstra batteri om bag i bilen, og koble dem parallelt sammen så jeg stadig har den samme spænding. Men jeg mener at have læst et sted at hvis man sætte 2 sammen og de ikke er lige meget opladt, vil det ene aflade det andede, om der er nogle der kan bekræfte eller afkræfte det.
Havde også tænkt lidt over om man kan lave det sådan så det batteri jeg lægger bag i bilen kun bruger strøm fra batteri'et i motorrummet til det er afladt til ca 50% også slår det batteri fra bag i bilen, så batteri'et i motorrummet kan blive ladt op til måske en 75% af generatoren, hvorefter generatoren lader på batteri'et bag i bilen..?
Batteri'et bag i bilen vil blive brugt til at trække 2 forstærkere.

ved ikke om det er dårligt formuleret, hvis det er må i med glæde prøve at spørge ind til det. :)

Info:
Batteri'erne er ikke ens:
Branford 55AH 450A
Scanbrit http://www.scanbrit.dk/download/pris.pdf se under 'Type 240'
Generatoren lader med 70A

Danny B
Avatar billede thov Forsker
17. juli 2009 - 20:03 #1
Det mest simple, vil være  at indsætte en kraftig diode på ledningen fra generatoren til hovedbatteriet.
Forbinder man batteri nr. 2 direkte til generatoren (før dioden), kan begge batterier lades op, men forbrugere på batteri-2, kan ikke aflade batteri-1.

Ulempen er, at batteri-1 mister 0,6V i ladespænding, men det vil ikke kunne mærkes.
Avatar billede encer Nybegynder
17. juli 2009 - 20:47 #2
->thov
Nu siger du en kraftig diode, har du en idé om hvor kraftig?
Avatar billede thov Forsker
17. juli 2009 - 20:56 #3
Den skal bare kunne klare ladestrømmen, som i sjældne tilfælde render op i 15A.
Avatar billede thov Forsker
17. juli 2009 - 21:10 #4
Nå - ser lige, at generatoren kan lade med 70A. Er du sikker på det ?
For det giver en effekt på ca. 1000W, og smider du det på en 55AH akkumulator, er det nærmest en såkaldt 'lyn-ladning', og det slider voldsomt på batteriet.

Men mål ladespændingen, lige efter motoren startes. Under 15V er der fred og ingen fare for batteriet, og der er rigeligt med  effekt i baghånden.
Avatar billede encer Nybegynder
17. juli 2009 - 22:21 #5
Jeg tog et billed af min generator og det ser mere ud til at den kan lade op til 70A. :I
http://img404.imageshack.us/img404/8864/73791666.jpg

og var lige inde og kigge efter dioder på 15A, men disse dioder tåler op til 100V. men det har vel ikke noget at sige når der kun vil komme til at løbe ca 12v gennem?
Avatar billede thov Forsker
17. juli 2009 - 22:42 #6
Op til 70A - Så kan du have mængder af lamper og køleskab m.m. kørende, uden at tære på batteriet (Bare motoren kører).

Om det er 100V eller mere, betyder ingenting (Og jeg har læssevis af gratis 25A dioder liggende - just in case).
Avatar billede thov Forsker
17. juli 2009 - 23:11 #7
Jeg fandt lige en tilfældig diode i kassen - 150V/60A :-)
(Så klarer den sig også uden køling).
Avatar billede encer Nybegynder
17. juli 2009 - 23:19 #8
hvad skal man så have for sådan en fin en? :) ?
Avatar billede thov Forsker
18. juli 2009 - 02:24 #9
"Fortæl mig din adresse, og jeg skal sige dig hvor du bor"....
Den er ganske gratis - jeg skal bare vide, hvor den skal hen :-)