Avatar billede mick-dk Nybegynder
17. juli 2009 - 09:53 Der er 17 kommentarer

Problem med outlook 2007/exchange via VPN

Mit problem vedr. en indstilling i outlook 2007 på min hjemme-PC, som er forbundet til kontorets exchange via en VPN.

Hjemme-PC er Win XP Pro.

Problemet er, at når jeg tilslutter exchange via min VPN, så henter den alle mails til hjemme-PC'en og fjerner dem samtidigt fra exchange. Dette er naturligvis ikke meningen. Alle mails skal forblive på exchange-serveren. Sagt på en anden måde, så skal det fungere på samme måde som en webmail, dvs. jeg skal kunne hente og sende mails fra hjemme-PC på samme måde som jeg kan med min PC på kontoret.

Der er formentlig tale om en indstilling i Outlook 2007, men jeg kan simpelthen ikke finde den. Har brugt timer!!!!

Jeg håber, at nogen kan hjælpe mig med at sætte flueben eller lignende det rigtige sted.

På forhånd tak for hjælpen.

Michael
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
17. juli 2009 - 10:34 #1
tror du har sat den op som pop3 mail i stedet for Exchange mail.
Du skal ind under konto indstillinger, avanceret, og så bede den gemme en kopi på serveren...
Avatar billede jkr_bygteq Nybegynder
17. juli 2009 - 13:19 #2
Eller sætte den op til at bruge exchange, så får du nemlig ingen problemer med resten (kalender, kontakter mm)
Avatar billede jkr_bygteq Nybegynder
17. juli 2009 - 13:20 #3
Skriv hvis du skal have hjælp til dette
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
17. juli 2009 - 13:34 #4
også en mulighed, men exchange koster licenser, og det er ikke altid folk ved om de er på exchange eller pop3 - det kan godt være de bruger en exchange server, men faktisk kun har adgang til pop3 :-)
Avatar billede jkr_bygteq Nybegynder
17. juli 2009 - 13:35 #5
Hvorfor så ikke bare bruge OWA? :-)
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
17. juli 2009 - 13:46 #6
vores virksomhed bruger pop3 i de afdelinger der er stor gennemgang i, og exchange til de brugere der er der mere end bare en måned :-)
Så vi bruger begge muligheder...
Avatar billede mick-dk Nybegynder
17. juli 2009 - 14:15 #7
Den er sat op til at bruge exchange, og det fungerede uden problemer med min gamle outlook fra MS Office XP.

Problemet er opstået efter opdatering til outlook 2007.
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
17. juli 2009 - 14:50 #8
hvis den er sat op til exchange burde det slet ikke kunne lade sig gøre...
Avatar billede mick-dk Nybegynder
17. juli 2009 - 16:51 #9
Netop. Det burde ikke kunne lade sig gøre.

Faktum er, at når jeg har været logget på hjemme og den har hentet mails, så er de væk når jeg bagefter logger mig på PC'en på kontoret.

Altså må de være blevet fjernet fra exchange-serveren.

Når jeg står i "kontoindstillinger" i outlook, så står flg.:

"De valgte e-mail-konti leverer nye e-mails til følgende placering:
Private mapper\indbakke
i datafilen c:\documents and settings\arbejde\...\outlook\outlook.pst

Måske er det her, at problemet ligger?????

Brugerprofilen "arbejde" har kun denne exchange konto. Der er ikke andre mailkonti.
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
17. juli 2009 - 18:21 #10
prøv at slå cached tilstand fra, se om det løser problemet?
Avatar billede mick-dk Nybegynder
17. juli 2009 - 19:19 #11
Cached tilstand er slået fra, og har på intet tidspunkt været slået til.
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
17. juli 2009 - 19:35 #12
så du prøver at fortælle mig at outlook gemmer lokalt, i en pst fil, men cache er slået fra...
Det tror jeg simpelthen ikke på...
Avatar billede mick-dk Nybegynder
18. juli 2009 - 10:14 #13
Ok, måske tager jeg fejl med hensyn til hvor den gemmer mine mails.

Der sker følgende.

Når jeg åbner outlook på kontoret kan jeg se mine emails. Når jeg opretter forbindelse til exchange fra hjemme-PC via VPN så henter den de emails, som jeg kunne se på kontoret. Når jeg efterfølgende åbner outlook på kontoret så kan jeg ikke længere se de emails, som hjemme-PC'en har hentet.

Altså går jeg ud fra, at de er hentet fra exchange til hjemme-PC, på samme måde som min alm. pop3 konto hos TDC.

Hvis jeg åbner outlook på hjemme-PC'en, uden at oprette forbindelse til exchange, idet jeg ikke åbner for VPN forbindelsen, så henter den selvfølgelig ikke noget fra exchange, men jeg kan fortsat se de emails, som den tidligere har hentet. Hvorvidt dette er udtryk for at cache er slået til eller ej, ved jeg ikke.

Hvor helt præcis kan jeg kontrollere, om cache er slået til eller fra?
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
18. juli 2009 - 16:37 #14
at du kan se ting uden at være på nettet betyder at den er indstillet til at bruge Cache........

Og så skriver du at den er sat op på samme måde som din anden pop3 mail - så er du 100 på at din exchange er sat op som exchange og ikke pop3, for exchange cache ligger skjult, hvorimod pop3's .pst filer ikke ligger helt så skjult...
Avatar billede mick-dk Nybegynder
18. juli 2009 - 16:44 #15
Du misforstår det, jeg skriver om min pop3. Jeg siger ikke noget om, at jeg har sat den op på samme måde som min pop3. Jeg siger derimod, at den opfører sig på samme måde som min pop3, hvilket jeg ikke kan forstå.

Hvis vi lægger til grund, at du har ret i at cache er slået til, hvordan slår jeg den så fra?
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
18. juli 2009 - 17:17 #16
søgte på "disable cache exchange outlook" på google, første link var:
http://kb.iu.edu/data/amxk.html
Avatar billede mick-dk Nybegynder
24. august 2009 - 11:21 #17
Har nu fundet en løsning. Startede forfra. Afinstallerede office-pakken og geninstalerede den, hvorefter problemet forsvand. Meget mærkeligt, men det vigtigste er, at det virker.