Avatar billede noit Nybegynder
16. juli 2009 - 11:31 Der er 12 kommentarer

Egen DNS svare ikke !

Hej,

Jeg har sat en windows2003 op som egen dns server med det formål at jeg kan sende trafikken fra nettet videre til en lokal server. Se eksempel.

filserver1.domæne.dk --> egen dns --> lan ip1
filserver2.domene.dk --> egen dns --> lan ip2

*jeg har sat domenet op hos Gratisdns.dk som sekundær dns til min IP men der sker ikke noet når jeg skriver domenet i en browser.

*Port 53 er åben i router og forwarder til dns serveren på mit lokal netværk.

*Skriver jeg domenets navn ind i nslookup på dns serveren kan jeg se at der henvises til det rigtige ip på mit lokal net.

*jeg testede dns på en US side hvor jeg fik svar om at dns ikke er autorativ for domene.

Nogen der kan hjælpe med et svar eller en lede tryd til hvad fejlen kan være.
Avatar billede iss Novice
16. juli 2009 - 11:38 #1
Rigtig information = rigtig hjælp...
Avatar billede jkr_bygteq Nybegynder
16. juli 2009 - 11:55 #2
Hvad er det lige at du vil? Skal man fra hvilken som helst pc ude ude i verden, kan skrive \\filserver.ditdomæne.dk\sharenavn? og så komme ind på din filserver?
Avatar billede iss Novice
16. juli 2009 - 12:09 #3
Du kommer med en masse påstande, som hvis vi tager for gode vare så er sandsynligheden for vi kan gætte dit problem meget lille, så hvad med at komme med rigtig information så vi selv kan teste.

Og nej SaMBa virker ikke over intenettet, da den ikke bruger TCP/IP Mmn over NetBIOS/NetBEUI.
Avatar billede jkr_bygteq Nybegynder
16. juli 2009 - 12:52 #4
iss: Hvor ser du samba? Man kan godt køre NBT over internettet.
Avatar billede noit Nybegynder
16. juli 2009 - 14:35 #5
hej med jer.

Måske jeg fik formuleret mig forkert, sorry :-(

1. jeg har 1 wan ip ( fast )

2. jeg har 2 virtuelle server, en dns server ( i virtuel ) hjemme med hver deres lan ip.

3. skriver jeg i en browser, www.filserver1.domæne.dk skal jeg ledes til lan ip 1 og www.filserver2.domæne.dk skal jeg ledes til Lan ip 2

4. DNS Server er windows2003 - har forsøgt at sætte dns op i den med forward zone på det pågjældende domæne.

På min bærebar har jeg sat dns op til at bruge min dns servers  ip ( ikke min routers ip ) og kan komme på internet igennem min egen dns server.

Laver jeg en nslookup på et af de domener jeg har sat dns op for kan jeg se at peges til et lokalt ip som det skal, men fra en eksternt forbindelse sker der ikke noet.

hos gratisdns har jeg sat mit domæne ind under ns5.mitip og ladet ns1(til 4 ).gratisdns.dk stå.

Jeg håber at jeg fik forklaret mig lidt bedre denne gang.
Avatar billede iss Novice
16. juli 2009 - 14:47 #6
noit -> Skriv rigtige domain'er ellers er det ren gæt du får!

jkr_bygteq -> \\filserver.ditdomæne.dk\sharenavn er SaMBa og det virker ikke over TCP/IP
Avatar billede noit Nybegynder
16. juli 2009 - 14:59 #7
hvilken information kan jeg ligge ud her for at i evt. kan hjelpe med at spore fejlen ?
Avatar billede noit Nybegynder
16. juli 2009 - 15:00 #8
det drejer sig om danskerinorge.no
Avatar billede noit Nybegynder
16. juli 2009 - 15:07 #9
sorry... danskinorge.no ikke danskerinorge.no
Avatar billede iss Novice
16. juli 2009 - 15:41 #10
Du har misforstået hvad man ændre NS'ere, det er ikke bare at tilføje en NS record. Og så skal du sørge for det er SAMME zoner der ligger på alle serverne.
Avatar billede noit Nybegynder
16. juli 2009 - 15:54 #11
Hej ISS,

Hos Gratisdns.dk ser opsetningen ud som vist:danskinorge.no ns5.gratisdns.dk Kan ikke ændres
danskinorge.no ns4.gratisdns.dk Kan ikke ændres
danskinorge.no ns3.gratisdns.dk Kan ikke ændres
danskinorge.no ns2.gratisdns.dk Kan ikke ændres
danskinorge.no ns1.gratisdns.dk Kan ikke ændres
danskinorge.no 213.158.248.162.danskinorge.no

Det er den opsætning jeg har lest mig frem til på gratisdns.dk

Porten til min DNS server er åben ( 53 ) og forwarder til LAN: 192.168.10.100 som er min lokale dns server.

På dns serveren har jeg oprettet en "forward lookup sones" som hedder danskinorge.no
--
State of authority = [11] w2k3.dns.local
Nameserver (NS) w2k3.dns.local
HOST A 192.168.10.12
* Alias(Cname) danskinorge.no
mail [10] danskinorge.no
www  Host(a) 192.168.10.199

På de to servere som skal modtage trafikken er det nødvendigt at sætte dns op der ? mener jeg nu ikke... Er sikker på at jeg ha misset noget under opsetning av DNS serveren eller forkerte oplysninger hos Gratisdns.dk
Avatar billede iss Novice
16. juli 2009 - 17:19 #12
213.158.248.162.danskinorge.no er ikke en valid NS record.

Det er hos norid du ændre NS'er og de skal opfylde deres krav. Så må du selvom hvordan du løser det, kan bare sige lige nu er du på vildspor.