Avatar billede michael_johnsen Nybegynder
10. juli 2001 - 22:25 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

USB problemer med Epox motherboard

Mit motherboard (fra Epox) er ca. 2 år gammelt, men først fornylig har jeg anskaffet et digital kamera, og har derfor nu brug for USB. Kamera + tilbehør virker fint på andre PC\'ere.

Problemet er, at enhedshåndteringen i min Windows ME fortæller at alt er OK. USB står til at benytte IRQ5 og det burde der vel ikke være noget i vejen for, men alligevel fejler den. Jeg får lige netop lov til at se de første 2-3 billeder på kameraet, så siger USB porten stop (som om noget andet forsøget at benytte IRQ\'en eller sådan noget).

Jeg kan ikke rigtig finde noget i BIOS, der giver mulighed for at fortage opsætning omkring USB - i hvert fald ikke hvad angår IRQ.

Please help...
Avatar billede retaxes Nybegynder
10. juli 2001 - 22:45 #1
Der er da mulighed for at flytte/reservere en irq, kan du se om der er ledige irq i enhedshåndtering. Samme sted kan du reservere en irq, prøv det!
Avatar billede retaxes Nybegynder
10. juli 2001 - 22:47 #2
Har du opgraderet din bios fornyligt?
Erdet en Award bios, burde du kunne finde noget om bios.
Prøv også under PNP and PCI settings at sætte PNP OS til NO
Avatar billede mr.athlon Nybegynder
11. juli 2001 - 11:27 #3
Hejsa.....

Var lige inde på Google.com, og fandt dette her......
http://groups.google.com/groups?hl=en&safe=off&ic=1&th=6dced35c4dbce3c0,4&seekm=3aec4d49.2113393%40news.pipeline.com#p

Jeg kan se, at langt de fleste Epox boards kører med VIA chipset.......har du evt. opdateret dit VIA chipset med de nyeste drivere ?

Dem kan du hente her:
http://www.viahardware.com/download/index.shtm#4in1
Der ligger også en USB filterdriver, den kunne også være et forsøg værd.......tro mig, den hjulpet på mange \"hjælpeløse\" Compaq maskiner.........:o))

Good luck

Mr.Athlon
Avatar billede michael_johnsen Nybegynder
13. juli 2001 - 18:05 #4
Tak for jeres svar.

Jeg kan ikke rigtig finde ud af, hvor og hvordan jeg kan reservere en IRQ. Hvis jeg under enhedshåndtering forsøger at ændre USB\'ens IRQ5 til noget andet, siger Windows ME \"Du kan ikke ændre denne ressourceindstilling\". (Jeg har fjernet markeringen i \"Brug automatiske indstillinger\").

Hvis jeg klikker mig lidt rundt i enhedshåndteringen, ser det ikke ud til, at IRQ5 benyttes af andet.

Jeg har forsøgt at sætte PNP OS til NO uden held.

Jeg har ligeledes forsøgt at opdatere min bios, men det er ligesom om, at programmet går dødt under opdateringen. Jeg har kopieret det ud på en bootdisk  og kørt opdateringen derfra, men efter at have fortalt at den nu vil opdatere min bios sker det intet - jeg har ladet den stå længe.

Filterdriveren som du nævnter Mr. Athlon har jeg også forsøgt (selvom det krævede lidt søgen, da filen på viahardware.com ikke er tilgængelig).
Avatar billede retaxes Nybegynder
13. juli 2001 - 20:03 #5
Kan du se om andre enheder bruger irq5.

Du kunne prøve at tage kameraet fra USB, efter en genstart bør du kunne reservere irq5 i enhedshåndteringen da den jo burde være ledig.
Så mener jeg at du skal tilslutte kameraet og genstarte og frigøre den reserverede irq til kameraet!
Avatar billede michael_johnsen Nybegynder
10. august 2001 - 07:45 #6
Tak for indsatsen.

Jeg gad simpelthen ikke bøvle med det mere, så jeg har købt et USB PCI kort hos shg.dk. Det kostede kun 170 kr. og nu har jeg to velfungerende USB porte.
Avatar billede retaxes Nybegynder
10. august 2001 - 10:41 #7
Takker for pointene ;o)

Ja, der kan være mange måder at løse det på!
Avatar billede mr.athlon Nybegynder
10. august 2001 - 11:34 #8
Takker for points.....:-)

Well, det var jo den \"kreative\" måde at løse det på, men glad for at det virker.