Avatar billede Jeez Nybegynder
15. juli 2009 - 17:54 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Deling af filer på netværket.

Hej alle sammen,

Jeg har søgt herinde men syntes ikke at kunne finde det jeg skal bruge svar på, undskyld hvis der er svar på det i forvejen.

Mit problem er, jeg har 4 maskiner som køre med W7/Vista/XP/MCE alle disse maskiner skal kunne læse delte mapper på W7 maskinen UDEN at skulle indtaste brugernavn og password, det skal forgå med netværksdrev.

Hvordan gør jeg det bedst?
Jeg har forsøgt en masse med rettigheder til gruppen everyone osv. men intet virker til at løse problemet. Havde samme problem da W7 maskinen kørte med XP.

Så kort, jeg skal kunne dele UDEN brugernavn og password, og alle på netværket skal have læse rettigheder til ønskede mapper.

Min HTPC skal have adgang til film og musik.
Min søns PC til Tegnefilm.
Min bærbar til billeder, video, spil, musik, programmer osv.

På forhånd mange tak.

//Jeez
Avatar billede mrgumble Nybegynder
15. juli 2009 - 20:28 #1
Jeg ved ikke om det fungerer på samme måde i W7, men i Vista kan du under "Netværks- og Delingscenter" slå "Mappen Delte Filer" til. Det skulle give dig adgang til at alle på netværket kan læse filer.
Mappen "Delte filer" findes (på Vista) under "C:\Users\Public" eller "C:\Brugere\Delte filer" og hos mig kan jeg på de enkelte undermapper, få dem til at pege andet sted hen.
Avatar billede Jeez Nybegynder
15. juli 2009 - 20:56 #2
Jeg har kigget under W7 netværks indstillinger og fandt frem til dette.
http://www.it-doktor.org/filer/billeder/netvaerk.jpg

Prøver med disse indstillinger og melder tilbage hvordan det ender.

Tak for dit input.
Avatar billede mrgumble Nybegynder
15. juli 2009 - 21:34 #3
Det er nogle interessante indstillinger; især "Mediestreaming". Indikerer det, at W7 gør PC'en til en DLNA enhed? (Læste lige en anden tråd på eksperten.dk om DLNA.)
Avatar billede Jeez Nybegynder
15. juli 2009 - 22:14 #4
Nu har jeg igen prøvet med en masse. Og stadig ingen held, den vil stadig have bruger og password. Det kan da ikke være rigtigt man ikke kan åbne sin PC totalt for hvis man ønsker det.
Avatar billede Jeez Nybegynder
16. juli 2009 - 18:17 #5
Nu har jeg bokset med det igen her i løbet af dagen. Kan simpelthen ikke så det til at lykkedes, har forsøgt med at oprette hver enkelt bruger på de andre maskiner, på min maskine. Det hjælper intet.

Kan man ikke bruge et script til at indtaste password og brugernavn for en?

net use f: \\maskine\share /user:brugernavn /password:pass /persistent:yes

Ville sådan noget her kunne fungere, det må jeg prøve.

Ellers må i meget gerne komme med forslag.

Tak.
Avatar billede Jeez Nybegynder
16. juli 2009 - 18:53 #6
Lagde en genvej til de delte mapper på min HTPC.
Oprettede en bruger på min HTPC med det samme navn som jeg bruger på min "server" og med samme password.

forsøgte at gå ind på min "Server" via genvejen og nu hoppede den bare ind, uden jeg skulle indtaste brugernavn eller password. Det må siges at være løsningen ligenu.

Fik i øvrigt ikke det med net use til at fungere, skrev det i kør:
net use f: \\mappe\share PASSWORD /USER:brugernavn /PERSISTENT:yes

Og intet drev blev mappet, jeg prøvede også med * som drev bogstav og efter password, men der skete kun det at command prompt åbnede et split øjeblik og lukkede igen.

Metoden der virker:
Men jeg benytter denne metode, oprette samme bruger med samme password, på begge maskiner og så fungere det, brugeren man opretter, hvis det ikke er en der i forvejen har rettigheder til shares, så skal man nok lige tilføje dem inden man kommer for langt. Ville gerne teste, men nu har jeg fået det til at fungere rimelig godt, og ønsker ikke at ødelægge det ved at teste yderligere :)

Når vi nu er igang, så da man har oprettet en bruger på sin HTPC med password, så skal man til at indtaste password før den logger på, det kommer man nemt uden om.

Start->Kør - Skriv control userpasswords2

Der vil så komme et vindue frem, hvor der er flueben i
Brugere skal angive og adgangskode for at bruge computeren

Sørg for at have markeret den bruger man benytter, fjern derefter fluebenet og tryk OK. Der vil så komme en boks frem hvor man skal indtaste password for den bruger, indtastet det og godkend det nedenunder, tryk ok og genstart maskinen og se at den logger ind på maskinen med den bruger du valgte og ikke beder dig om at indtaste password.
Avatar billede Jeez Nybegynder
16. juli 2009 - 20:02 #7
Der skal i øvrigt ikke shares til, brugeren man opretter på sin HTPC får samme rettigheder som brugeren der er på "Serveren" så for at ændre rettighederne skal man have fat i brugeren rettigheder for de enkelte mapper på server maskinen. Kan være et større arbejde, men jeg er vild med at det her virker.
Avatar billede natas-dk Nybegynder
21. juli 2009 - 13:16 #8
Mener at for at få "everyone" gruppe til at virke så skal guest/gæste kontoen være aktiv..

Måske din er disabled (bør den være default)

men ja din måde med at lave samme navn og password på maskinerne virker også

du ka godt lave forskellige logins på maskinerne
bare du også opretter dem på de andre maskiner.. (samme navn og password)
så ryger du også lige ind..
Avatar billede Jeez Nybegynder
21. juli 2009 - 13:32 #9
Ja det har jeg gjort nu, jeg har f.eks login på min HTPC maskine som hedder.... wait for it.... HTPC :) og den bruger har jeg oprettet på min egen maskine med password osv. og den kommer bare på, har lige smidt brugeren ind under rettighederne.

Men jeg har forsøgt med at aktivere gæste kontoen, det hjalp ikke :(