Avatar billede nordberg Nybegynder
15. juli 2009 - 08:48 Der er 2 kommentarer

Domæne controler ikke tilgængelig

Til Eksperterne:

I vores koncern har vi et fælles domæne. I hver afd. står en server der fungere som domænecontroller. Af og til sker så det at en pc ikke kan logge domæne-brugeren på, og kommer med flg. fejl:

"Kunne ikke logge dig på, da en domænecontroller ikke er tilgængelig…"

Eneste løsning på problemet vi har fundet pt. er ved at gøre dette:
Log på med lokal administrator - Meld pc'en ud af domænet og på en workgroup - Genstart - Log på med lokal administrator - meld pc'en på domænet igen - Genstart - Log på med en domænebruger.

Dette er jo bare ikke en holdbar løsning… Håber der er nogle der har et bedre løsningsforslag.
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
15. juli 2009 - 10:08 #1
Er jeres domain controllere på samme netværk?
- for så skal de være en del af den samme "forrest"

Er jeres domain controllere på samme subnet?
- samme som ovenstående

Er jeres domain controllere DNS eller NetBios?
- for hvis de kun er på DNS skal du have den som DNS adresse på dine maskiner.

Er jeres domain controllere på et andet netværk end maskinerne, eller på den anden side af en router?
- for så skal du huske at forwarde broadcasts fra domain controlleren (ikke nemt).

Det var nogle simple forslag - skriv hvis du kommer nærmere fejlen og kan give lidt flere informationer omkring opsætning :-)
Avatar billede jkr_bygteq Nybegynder
15. juli 2009 - 12:08 #2
Jeg har lidt kommentarer til mcb

Forest: Nordberg skriver det er fælles domain, så det er samme forest
Subnet: Skulle gerne være forskelligt da det er 2 afdelinger.

Domain DNS/NETBIOS: Det er et krav at den dns server addresse pc´en får fra DHCP er en domain controller som pc´en kan kontakte.

Router: Er ligegyldigt mht. til om brugerne kan logge på, det eneste som er et krav er at de 2 domain controllere kan snakke sammen.

Her er mit bud på hvad fejlen er.
-Primær dns på pc´erne pejer ikke på den domain controller som er på det netværk pc´en er på.
- Kontroller at begge dine domain controllere er global catalog servere.

* Er det et problem som er opstået, eller et som altid har været der?