Avatar billede latka Nybegynder
13. juli 2009 - 13:14 Der er 15 kommentarer

Min PC Kan ikke vise et JPG format?

Hej,

Jeg har taget en række billeder på min ferie med mit casio Exilim kamera.

Den laver automatisk JPG filformat, og jeg har valgt den bedste opløsning.

Når jeg nu overføre billederne til min computer kan den ikke vise billederne. Den skriver forkert format.

Er der andre der har prøvet dette før?? - og kender i en løsning, da jeg jo har billederne liggende, men blot ikke kan se dem??

på forhånd tak

/Henrik
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
13. juli 2009 - 13:17 #1
Det lyder sært. JPG er ret meget en standard og burde ikke drille i fil-enden. Det kan være programmet:

Altså hvis du dobbeltklikker på billederne kan XXX program ikke åbne dem?

- hvad program bruger du?

- har du evt. prøvet Picasa 3 (gratis fremviser: http://picasa.google.com/). Den bruger jeg som regel da den sluger de fleste formater.
Avatar billede Slettet bruger
13. juli 2009 - 13:28 #2
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
13. juli 2009 - 14:39 #3
Dit kammera vælger formodentligt ikke JPEG standarden, men JPEG2000 standarden, da den kan gemme i bedre kvalitet.
Windows XP i en ældre udgave understøtter ikke denne.

Det kan også være du bruger en unik udgave af Jpeg (der eksisterer så vidt jeg husker 22 forskellige indstillinger i JPEG standarden, ud over kvalitet) som windows XP ikke kender :-)

Men prøv irfanview - den tager alle formater.
Picasa er også et bud.
Gimp ville jeg holde mig langt fra da det er et professionelt billedredigeringsprogram og ikke en "fremviser" :-)
Avatar billede Slettet bruger
13. juli 2009 - 14:55 #4
"Gimp ville jeg holde mig langt fra da det er et professionelt billedredigeringsprogram og ikke en "fremviser" :-) " Og hvad er problemet ??
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
13. juli 2009 - 15:08 #5
han spørger inddirekte efter en fremviser - hvorfor så bruge tid på at installere og starte GIMP?
Jeg er selv glad for GIMP - men skal jeg bare se et billede, kunne det da aldrig falde mig ind at bruge den til dette... Det er der masser af andre værktøjer der er meget bedre til, her iblandt IrfanView og Picasa...
Avatar billede off-line Nybegynder
13. juli 2009 - 15:18 #6
Den fremviser jeg finder bedst er Fastone (gratis) Minder om
ADCsee, men er hurtiger at bruge.
http://www.faststone.org/
Avatar billede Slettet bruger
13. juli 2009 - 15:32 #7
Tænk! jeg tror jeg er blevet blind, jeg kan bare ikke se nogen steder at der spørges efter en fremviser
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
13. juli 2009 - 15:38 #8
som skrevet ovenfor:
han spørger inddirekte efter en fremviser

Så kan ikke se hvorfor du skal være uhøflig - jeg kommenterer bare på at det er spild at bruge GIMP som fremviser.
Havde han skrevet "jeg plejer at redigere mine billeder, men dette kan jeg ikke længere" så havde jeg foreslået GIMP, men nu skriver han "
Når jeg nu overføre billederne til min computer kan den ikke vise billederne"
Avatar billede latka Nybegynder
13. juli 2009 - 16:53 #9
he j igen,

tak for alle jeres kommentarer.

jeg ved ikke om det er billedfremviseren der er problemet. jeg har prøvet en masse forskelige programmer (windows billedfremviser, Iphoto på mac, paint ti, windows, Macs egen fremviser)

Det jeg synes er underligt, er at jeg godt kan se billeder på kameraet play funktion. og kan også ligge filerne over og gemme dem som jeg vil. alle programmer skriver at det er et ukendt format. og formatet hedder JPG og fylder ca. 2.2 MB hver.

Jeg prøver lige nogle af de foreslået programmer med en windows maskine.

/Henrik
Avatar billede off-line Nybegynder
13. juli 2009 - 17:00 #10
jpg billeder på 2,2 MB lyder heller ikke rigtigt. Vil nærmere
skyde på en > 500 kB.
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
13. juli 2009 - 17:02 #11
Du kunne have en korrupt kortlæser der ødelægger billedet ved overførslen?

Alternativt kunne du smide et billede i dropbox.io så vi kunne se det.
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
13. juli 2009 - 17:17 #12
Mine fra 10 mpixel fylder 2-3,5 mb så det er ikke helt galt.
Avatar billede Slettet bruger
14. juli 2009 - 20:59 #13
"Mine fra 10 mpixel fylder 2-3,5 mb så det er ikke helt galt. " Naa, det er da vist lige før de har en størrelse så de kan bruges til vægmalerier
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
14. juli 2009 - 21:04 #14
Fik for nyligt fremkaldt i 160 x 90 centimeter - der brokkede fremkaldeservicen sig over at 10 mpixel var lige i underkanten (heldigvis er skarphed / billedkvalitet meget andet end mpixel).
Avatar billede Jeez Nybegynder
17. juli 2009 - 17:33 #15
Bare et bud.. find frem til et af dine billeder.
Højreklik på det og vælg åbn med...
Vælg det program du vil bruge og tryk OK

Hvis det virker, så tror jeg det er fordi du har haft en fremviser som var knyttet til jpg filer og så efterfølgende slettet programmet og så ender den filtype med ikke at have noget program at åbne med.
Bare en ide, håber det løser problemet.

Ellers prøv at få dine billeder overført til en anden PC og se om samme problem opstår, hvis det er tilfælde, så er der nok noget galt med filerne.