Avatar billede mr_young Nybegynder
13. juli 2009 - 11:00 Der er 5 kommentarer

Netværk til boligforening

hej,

Jeg skal overtage driften på en boligforenings netværk der er opbygget med SMC udstyr.

Der er 8 underkrydsfelter (UKF) i hver sin boligblok og et hovedkrydsfelt (HKF).

I HKF er der en SMC8612XL3 ( http://www.smc.com/index.cfm?event=viewProduct&cid=8&scid=44&localeCode=EN%5FDNK&pid=1179 )

som forbinder alle UKF sammen med LC fiber kabling.

På alle UKF er der en SMC 7724M/VSW EU ( http://en.kioskea.net/guide/540379-smc-tigeraccess-extended-ethernet-switch-smc7724m )

Fra denne 7724 går den videre op til en patch panel og har RJ11 kabling op til den enkelte lejlighed. Hertil skal der sidde et VDSL modem som laver det om til RJ45 kabling.

Jeg ved ikke rigtig om hele netværket skal laves om, men jeg har nogle ideer.

1. Bibeholde nuværende setup og nulstille udstyret (Har nemlig ikke koderne til udstyret) men er ikke så vild med VDSL setuppet da der skal et nyt modem ud til her enkel lejemål. Dog er det godt da der nogle steder er optil 90 meter kabling som RJ45 kabling måske ikke være så god til.
Er der nogle her der ved om der er en måde på SMC udstyr så man kan lave en password recovery så jeg ikke skal reset udstyret?

2. Beholde LC fiber kabling mellem alle krydsfelter og udskifte SMC VDSL udstyret. Er der nogle her der kan anbefale en switch som har et LC interface? På hver switch skal der være 24 RJ45 porte. RJ 11 kabling skal så udskiftes medmindre der findes nogle medieconvertere der kan sættes på. Men igen så vil der være en masse unødig udstyr.

3. Lave alle UKF om således at hver enkelt UKF får egen internet forbindelse som bliver afsluttet i nyt udstyr og RJ11 kabling skal udskiftes.

Kom gerne med forslag til hvordan i ser den løst bedst og billigst mulig.

PFT
Avatar billede osdata Nybegynder
13. juli 2009 - 12:33 #1
Jeg ville vælge løsning 2.

Du kunne bruge HP ProCurve Switch 1400-24G switche og sætte et LC modul i eller en managed switch hvis du ønsker at de enkelte brugere er adskilt.

Ole Stanstrup
O.S. Data
Avatar billede mr_young Nybegynder
13. juli 2009 - 16:01 #2
Har har fundet nogle steder der sælger denne Procurve switch, men synes ikke jeg kan finde det LC modul.

Desuden så skal switchen hvor alle fiber kablerne til underkrydsfelterne bliver termineret også skiftes, har du en du kan anbefalde her?
24. juli 2009 - 21:41 #3
Hvis du ønsker at beholde kablerne optil lejlighederne, skal du tjekke typen på kablerne, er det cat. 3 eller cat. 4 kan du kører optil 10 Mbit hastighed. Er det cat. 5 eller mere kan du kører optil 100 Mbit. Du skal I begge tilfælde kun bruge 2 par (4 leder) for det fungere. (du kan nok læse typen direkte på kablerne.)

I de tilfælde kan du sætte en switch direkte på og så købe netværks patch kabler med RJ11-RJ45 eller skifte patchpaneler og stik i lejlighederne.

Jeg vil anbefale HP 2510 serien, der kan du også få fiber indgange til. Du får dem i mini-GIBIC og du kan bruge alle mærker I HP. Men du skal bruge nogle fiber patch kabler som konvetere fra store til små.

Jeg har den holdning at det ikke kan betale sig at fremtidssikre formeget, da elektronisk udstyr har det med at falde i pris, og blive forbedret hele tiden. Så jeg syntes at du skal vælge 100 Mbit switche til underkydsfelter ikke 1 Gbit.

Hvis der skal trækkes nye kabler vil jeg vælge cat. 5e.
cat. 6 er sværer at montere rigtigt og er den ikke monteret rigtig får man ikke mulighed for at bruge det fuldt ud.

Cat. 5e vil sagtens kunne kører 1 Gbit. når i ønsker at udvide.

Mvh.
Martin Lohse
Avatar billede mr_young Nybegynder
05. august 2009 - 22:36 #4
det eneste der står på kablerne er vdsl certificeret - Jeg har lavet en test med et vdsl modem i enden af rj11 kablet og der får jeg 400 mbit ud af den.

Så spørgsmålet er nu hvor meget jeg kan forvente at få ud hvis jeg laver de her VDSL RJ11 stik til RJ45?

Problemet er nu bare at jeg ikke kan logge ind i SMC udstyret da jeg ike har bruger navn og adgangs kode - og hvis jeg skal reset den skal den sendes til SMC. Det er da ret øv for at sige det mildt.

Jeg har godt set på HP og Zyxcel switche, men mangler stadig at finde en med 8 Mini-GIBIC porte som skal placeres i hoved kryds feltet. Alternativ så skal der en medie converter på alle fiber kablerne der kommer ind til hoved krydsfeltet så de bliver RJ45 stik.
07. august 2009 - 00:28 #5
Cat. 4 er 20MHz og cat. 5 er 100MHz. Det ser ud til at jeres kabler max. er 60MHz (se link).

Jeg er ikke sikker på det er nok til at lave en ethernet forbindelse. Men det kan jo komme an på en prøve, evt. ved at lave en forbindelse på det længste kabel I har.

HP's serie 4200 kan fås med mini-gbic moduler.
4200vl chassis og 2x moduler ProCurve Switch vl 4-ports Mini-GBIC-modul (J8776A).

Du kan evt. vælge et andet mærke til hovedkrydsfeltet.

Link til kabler spec.
http://en.wikipedia.org/wiki/Category_4_cable

http://www.nexans.be/eservice/Belgium-en/navigate_217101/VDSL_Cable_24pairs_24AWG.html#top

Med venlig hilsen
Martin