Avatar billede 200 Nybegynder
10. juli 2001 - 19:31 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Brugerregistrering

I FP2000 er der en formular, som hedder brugerregistrering, og i den forbindelse får man denne forklaring:
Brugerregistrering

Du kan automatisk registrere dig selv som bruger af [Navn på dit underordnede Web-sted] ved at udfylde og sende denne formular. Det er kun registrerede brugere, der har adgang til [Navn på dit underordnede Web-sted]. Vælg et brugernavn til dig selv (f.eks. dit efternavn), og kontroller, at brugernavnet ikke indeholder mellemrum. Opret desuden en personlig adgangskode. Disse udgør herefter tilsammen din \"nøgle\" til [Navn på dit underordnede Web-sted]. Oplysningerne opbevares i en registreringsdatabase, som kun den Web-ansvarlige, og ikke almindelige brugere, har adgang til.En af fordelene ved at have et beskyttet Web-sted som [Navn på dit underordnede Web-sted] er, at autoriserede brugere ikke fortsat behøver at skrive deres navne i formularfelter, f.eks. ved afsendelse af en artikel til en diskussionsgruppe, fordi Web-serveren allerede ved, hvem de er. Tilsvarende kan andre brugere være rimeligt sikre på, at artikler og post faktisk er afsendt af dig og ikke af en anden i dit navn.
Når du har registreret dig, vil din Web-browser bede dig om at indtaste dit brugernavn og din adgangskode, den første gang du forsøger at få adgang til [Navn på dit underordnede Web-sted]. Browseren husker disse oplysninger lige så længe, den kører, og du kan derfor få adgang til et vilkårligt dokument på [Navn på dit underordnede Web-sted] uden at blive bedt om navn og adgangskode.

Men jeg kan bare helt fatte, hvad et \"[Navn på dit underordnede Web-sted]\" - er for noget ?

Er der nogen, som har erfaring med denne fasilitet og kan fortælle lidt om, hvordan det fungerer, hvordan dette oprettes o.s.v.
På forhånd tak :)
Avatar billede 200 Nybegynder
10. juli 2001 - 19:34 #1
Jeg glemte lige ordet \"ikke\" - så det skulle være:
Men jeg kan bare ikke helt fatte, hvad et \"[Navn på dit underordnede Web-sted]\" - er for noget ?

Avatar billede tmceu Praktikant
10. juli 2001 - 20:05 #2
Jeg tror du skal opfatte \"[Navn på dit underordnede Web-sted]\" som en variabel, der skal erstattes med det faktiske navn på dit site. Det skyldes sikkert at du har oprettet det via en template og ovenstående er noget standard tekst der er indsat.
Avatar billede 200 Nybegynder
11. juli 2001 - 02:19 #3
Til tmceu
Ja, \"[Navn på dit underordnede Web-sted]\" er standardtekst når man vælger \"Ny\" og så brugerregistrering.
Jeg kunne tænke mig at høre fra noen, som har erfaring med \"brugerregistring\", om hvordan det fungerer i praksis m.m. :-)
Avatar billede fritjof Nybegynder
11. juli 2001 - 13:25 #4
For at lave en brugerregistrering er det nødvendigt at du har et underordnet websted, altså en mappe i dit eksisterende websted som i sig selv er et websted.

Det er logisk nok nødvendigt, fordi brugeren skal jo først komme til en side på dit site som ikke er paswordbeskyttet, hvorefter han skal videre til et sted som ER paswordbeskyttet. Da du kun kan beskytte et helt websted, er denne fremgangsmåde nødvendigt.

Du opretter et underordnet websted ved på almineeligvis at klikke filer/ny/websted. Du skal så kalde det noget som ligger i samme mappe som dit eksisterende websted. Altså hvis det eksisterende f.eks hedder D:/websted  skal det nye f.eks hedde D:/websted/nytwebsted

Derefter skal du have brugerbeskyttet dette nye websted, men det er en historie for sig selv. Jeg mener der er en god toturial på www.html.dk

ellers spørg igen :)

håber det hjalp
Avatar billede 200 Nybegynder
12. juli 2001 - 02:02 #5
Først tak til fritjof
Men jeg forstår bare ikke, hvorfor du siger: \"Derefter skal du have brugerbeskyttet dette nye websted, men det er en historie for sig selv.\"
Ja men det er jo netop den \"historie\" jeg vil ha fortalt :)
Ka du ikke gi en hðånd eller er der andre, som har erfaring på dette område ?
Jeg vil da gerne gi flere poeng til den som magter at forklare, hvordan man kommer i gang når man vil ha et beskyttet websted med pasword og det hele ?
Avatar billede fritjof Nybegynder
12. juli 2001 - 04:12 #6
jeg forholdte mig kun til dit mest konkrete spørgsmål:

>>Men jeg kan bare >ikke< helt fatte, hvad et \"[Navn på dit underordnede Web-sted]\" - er for noget ?<<
og hvordan du laver et...

selve registreringsformularen og administrationen af den er noget helt andet og altså min historie for sig selv. her er den:

Det kræver at du har FP-udvidelder installeret på serveren og har adgang til den via frontpage. (menuen Sikkerhed under fanen Funktioner skal være tilgængelig når du er logget på)

Når du har lavet et underordnet websted skal du netop først gå i den menu, altså funktioner/sikkerhed+/indstillinger og marker \"brug seperate idstillinger til dette websted\" - klik anvend for at bekræftige. Nu kan du åbne fanen brugere og selv definere de brugere og det pasword de skal bruge. Explorer sørger selv for at komme med en brugerpromt når du har udgivet siderne og linker til en af dem i beskyttede mapper.

Først nu kan du lave en side med en egentlig registrerings formular så brugere kan registrere sig selv eller din egen side med login og oplysninger. Disse  sider skal ligge på dit rodwebsted, altså i mappen over den som selve oplysningerne ligger i.

Nu skulle du have alt hvad FP\'s toturials beder om, eller til at udfylde hvis du vælger at lave formularerne selv.

Glem de ekstra point, jeg jager dem ikke alligevel..

Forresten: Hvis det drejer sig om flere 1000 brugere skal du nok også til at tænke i database..
Avatar billede fritjof Nybegynder
12. juli 2001 - 04:41 #7
200 - og beklager at jeg misforstod dit spørgsmål og kun svarede halvt :)
og lige en tilføjelse, jeg tror de fleste ville foretrække en anden løsning end hvad FP tilbyder. Den har jo sine begrænsninger.. Jeg er har set en del rundtomkring i de forskellige fora.
- men hvis nu du alligevel er afhængig af FP-udvidelserne er det jo egentligt underordnet?
Avatar billede 200 Nybegynder
12. juli 2001 - 14:01 #8
Først tak igen til fritjof
Jeg har FP-udvidelser og har faktisk ikke andet jeg kan bruge, så spørgsmålet er meget afgørende for mig. Og - kan du ganske kort lige fortælle om der er mulighed for, at jeg (som den eneste)kan oprette og bestemmer alle password. Eller om der kun er muligt, at alle brugere kan oprette deres eget password ?
Hvis begge muligheder findes, ville det være meget godt med et \"fingerpeg\" (forklaring). Er det muligt ?
På forhånd tak :)
Avatar billede fritjof Nybegynder
13. juli 2001 - 15:43 #9
det var så lidt :)

Begge dele er så vidt jeg ved muligt. Hvis du ønsker udelukkende selv at bestemme brugere og passwords skal du gøre det manuelt i menuen funktioner/sikkerhed/tilladelser  og her tilføje brugerne én for én...

Hvis du ønsker at brugerne selv skal registrere sig skal du lave en registreringsformular med FP\'s toturial, som du vistnok har været i gang med.

Brugerne bliver så automatisk tilføjet samme sted som du kunne gøre det manuelt, det er altså også der du evt. skal slette brugere igen som selv har registreret sig.

Hvis du vælger at lave alle passwords til de enkelte brugere selv, behøver du slet ikke at lave nogensomhelst formularer. Du skal blot linke fra det åbne websted, eller give brugerne et link til, en side på det beskyttede websted, så sørger deres webbrowser selv for at komme med en brugerpromt..

Sidst skal du være opmærksom på at du kan give brugerne særlige tilladelser til at redigere dele af webstedet (hvis de selv skal kunne redigere eventuelle egne sider)  og du kan enddog give brugere tilladelse til at administrere passwords o.l.  Jeg mener du skal have en flerbrugertilladelse af din host eller udbyder til det..

Håber det er information nok, ellers skriv igen.  Du er også velkommen til at skrive på min mail: fritjof@prontomail.com

v.h. Fritjof
Avatar billede fritjof Nybegynder
13. juli 2001 - 15:53 #10
og p.s. forresten:

MEGET vigtigt når du arbejder med beskyttede websteder:

Jeg brugte selv flere uger på at finde ud af hvorfor mit åbne websted også pludseligt begyndte at kræve et pasword. Det vil jeg lige spare dig for :)

Det er sådan at passwordet bliver afkrævet hvis browseren på nogen måde skal hente data i det beskyttede websted, det gælder også billeder, inkluderede sider o.s.v.  Derfor; undgå på nogen måde at benytte samme billeder, ikoner eller andet fra det ene websted til det andet!!  Altså lad ikke to sider på hvert af webstederne dele et billede fra samme mappe, men husk at kopiere billedet over i din image mappe (eller hvor det nu ligger) på det nye websted..  Du kan roligt linke sider mellem webstederne og så længe brugeren er logget på - og ikke har lukket explorer ned, kan han også bevæge sig rundt til andre steder uden at skrive passwordet igen..

God arbejdslyst..