Avatar billede phantom Nybegynder
09. juli 2009 - 13:53 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Frutiger Font, Word 2007, AØÅ

Hejsa Alle.

Jeg har et lille problem med Word2007 og Frutiger 55 Font.

Når mine brugere kopiere en tekst fra et pdf dokument indeholdende øæå til Word 2007, kan æøå ikke ændres til Frutiger font. Når hele teksten er makeret og font skiftes til Frutiger skiftes fonten på alle bogstaver på nær æøå de forbliver i original font. Jeg har prøvet at skifte til andre fonte f.eks Calibri der er der ingen problemer . Det er kun når font laves om til Frutiger problemet opstår.

Jeg har også testet i Powerpoint 2007 og der kan jeg godt skifte hele teksten til Frutiger.

Har også prøvet der samme med Word 2003 og kan teksten skiftes til Frutiger uden problemer.

Windows Xp, Office 2007 Enterprise, Adobe Acrobat 7, Frutiger 55, er den software der er impliceret.
Avatar billede Wordspecialisten Nybegynder
15. juli 2009 - 14:51 #1
Hej,

Jeg prøvede lige at kopiere tekst fra en PDF med Arial til et dokument i Word 2007, og formatere det med skrifttypen Frutiger LT Std 55 Roman, og det gik som forventet ganske fint.

Lad mig lige stille dig nogle checkspørgsmål:
1) Er det kun, når du kopierer og indsætter fra en PDF, at det går galt med Frutiger-fonten i Word? Hvad hvis du kopierer noget tekst fra f.eks. en PowerPoint-slide og sætter ind i det samme Word-dokument?
2) Hvad hedder din Frutiger-font helt præcist, og hvilken type er det (OpenType, TrueType osv.)?
3) Går det galt, uanset hvilket Word dokument du paster pdf-teksten ind i - eller er det kun, når du bruger en specifik skabelon?
4) Hvilken font er der defineret i Normal-typografien i det dokument, du paster ind i?
5) Hvilken sprogversion af Word 2007 benytter du (engelsk, dansk)?
6) Er dit tastatur sat op til engelsk eller dansk?
7) Har du prøvet at paste teksten ind i et dokument, markere hele teksten, trykke på Ctrl+mellemrumstangenten og evt. også Ctrl+Q, og herefter prøve at anvende Frutiger-fonten igen? De 2 nævnte tastaturgenveje fjerner alt direkte formatering og afsnitsformatering fra den markerede tekst.
Avatar billede phantom Nybegynder
15. juli 2009 - 15:10 #2
Hej.

Inden jeg svarerpå alle dine fine spørgsmål, l jeg lige fortælle at jeg har fundet en workaround, ved at bruge search and replace funktionen i word.
Men jeg vil sætte pris på en "rigtig løsning da workaround er lidt besværlig siger mine brugere :)

1. Det er kun Word 2007, der blive ramt. Dog gjorde det sig også gældende da jeg kopierede fra Powerpoint til word. Den tekst jeg kopierede var pastet fra en PDF til Powerpoint,
2 Fonten er en Frutiger 55 Roman (Type1) Den kommer fra min ADOBE Typemanager pakke.
3. Det gælder alle word dokumenter uanset om de kommer fra normal.dot eller en anden skabelon
4. Std font er defineret til Times New Roman (Jeg har prøvet at skifte std font, til. feks calibri, Arial, Calisto osv med samme resultat)
5. Vi kører kune med engelsk software, det gælder også Adobe Acrobat og Office 2007.
6. Keyboard er sat til dansk. Jeg har testet med opsætning til både engelsk, tysk og tjekkisk :)
7. Jeg har lige prøvet med CRTL+SPACE og CRTL+Q. Det hjælper desværre ikke.

Endnu engang tak for input
Avatar billede Wordspecialisten Nybegynder
15. juli 2009 - 15:29 #3
Jeg tror ikke, det har noget med pdf'en at gøre, da jeg jo selv kan kopiere lystigt fra en hvilken som helst pdf og bruge Frutiger-fonten.

Det lyder som om, at du bruger en Adobe-font i Windows fontbibliotek? Eller en konverteret udgave af den? For vi taler vel om Office 2007 til Windows og ikke 2008 til Mac? Jeg kender ikke fontfiler af typen "Type 1", men det lyder ikke rigtigt.

Jeg har netop lavet en skabelon for en kunde, som sendte mig fonten Frutiger som Adobe-font, og det duede ikke. Jeg fik herefter sendt fonten som en "ægte" Windows-font, dvs. en OpenType font, og herefter virkede alt fint.

Den font, jeg har installeret i Windows fontfolderen, hedder helt præcist følgende: FrutigerLTstd-Roman.otf.

Prøv lige at chekke op på, hvilken udgave du har. Jeg er ret sikker på, at det er en forkert fontfil, der giver dig problemerne.
Avatar billede phantom Nybegynder
16. juli 2009 - 07:14 #4
Hej igen.

Jeg vil tjekke op på det så såre jeg kommer fra ferie. Jeg tror du kan have fat i noget rigtigt. Fonten er en adobe font og er placeret i windows font mappen, den er en del af de OS image vi ruller ud til brugerne.
Jeg vil se om jeg kan finde en OpenType font og teste det af.

Jeg acceptere dette svar så de 30 point skulle være tilført din konto.
Avatar billede Wordspecialisten Nybegynder
16. juli 2009 - 09:47 #5
Ok, tak for accepteret svar. Jeg håber, OpenType fonten løser problemet for jer.