Avatar billede mcnovy Nybegynder
08. juli 2009 - 18:13 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Lave Egen WebServer

Hej,

Jeg har en surftown hjemmeside som e-shop.
og det kører nu også ganske fint,
men.. jeg er igang med at opgradere til fibernet,
og vil få en internethastighed på 50/50 Mbit/s
og så var det jeg overvejede om det var muligt at lave en sikker og hurtig hjemmeserver, da min båndbredde jo burde være hurtig nok så. (enten ved hjælp at linux, eller windows og Apache (sidst nævnte da jeg godt ville gøre brug af IIS server også)

og hvilket udstyr det vil kræve..

Jeg har en idé om at bruge en eee PC med atom processor, som skulle køre apache og mysql, udover det har jeg en NAS server som ville kunne tage daglig backup.

men kan det svarer sig, og er der nogle forholdsregler ???

på forhånd tak..
Avatar billede bufferzone Praktikant
08. juli 2009 - 18:31 #1
Du skal ikke bruge Apachs hvis du vil bruge IIS.

Det kan du sagtens, der er dog nogle ting du lige skal overveje.

Licenser. Hvis du skal køre din server selv, så skal du selvfølgelig have orden i licenserne, og windows server og IIS er jo ikke gratis. Kontroller lige hvad du skal af med for den pakke. Du kunne msåke klare dig med en small business server, men undersøg det til bunds.

Sikkerhed. Når du slev hoster din webshop, så står di også for alt sikkerheden. Dvs både sikkerhed for serveren og for netværket. Denne opgave er ikke helt ligegyldig og heller ikke gratis.

Selve det at sætte en web server op er ikke det store
Avatar billede arne_v Ekspert
08. juli 2009 - 18:32 #2
Du kan sagtens oprette din egen server.

Der er frit valg paa alle software hylderne.

Det du skal vaere klar over er at:
- du skal selv holde softwaren opdateret med sikkerheds fixes
- du skal selv haandtere diverse SW/HW/power problemer
Avatar billede osdata Nybegynder
08. juli 2009 - 19:11 #3
Kræver bare at du har fast offentlig IP.

Ole Stanstrup
O.S. Data
Avatar billede arne_v Ekspert
08. juli 2009 - 19:35 #4
Selv uden fast kan man proeve at bruge dyndns.
Avatar billede mcnovy Nybegynder
08. juli 2009 - 19:46 #5
MHT. IIS var det mest fordi at jeg godt kunne tænke mig at have mulighed for at kører ASP.net, men det er ikke det vigtigste.

webshoppen er PHP og mySQL, så der burde ikke være så mange licenser at tænke på der hvis jeg kører linux med apache og mySQL.

men hvad med hardware..?
er en alm d.link router god nok, eller bør man kigge nærmere på større management switches/routers mm.

og hvor kraftig bør serveren være..?
ville helst bare bruge en lille bitte server som ikke bruger for meget strøm mm. :)
Avatar billede arne_v Ekspert
09. juli 2009 - 02:19 #6
Du kan køre IIS med PHP og ASP.NET eller du kan køre Apache med PHP og IIS med ASP.NET som du vil.

Din D-LINK router er formentligt udmærket.

Server HW afhænger af belastningen. Det kan vi jo ikke sige noget om udfra de oplysninger vi har.
Avatar billede mcnovy Nybegynder
09. juli 2009 - 07:11 #7
indtil videre er der et max på ca 200 hits i timen, og på en dag ca 3000 hits, så det er ikke det store..

men igen, så ville jeg håbe på at kunne nøjes med en computer med en ATOM processor, så den ikke rigtig bruger noget strøm (det skal jo kunne forsvares at drive det selv, kontra webhotel, udover at det åbner op for nogle andre muligheder så som cronjobs mm. (uden at man skal bruge alt for mange sider, og tjenester fra forskellige sider for at få det hele til at spille sammen))

men bare det er nogenlunde så hurtigt som de fleste webudbydere kan tilbyde..
Avatar billede jesna Nybegynder
09. juli 2009 - 08:12 #8
Hej

Til dit formål tror jeg ikke du vil kunne spare penge ved at køre det på en egen server.
For hvis din side skal virke professionel skal du ikke have nedetid og derved skal du have en backup batteri, hvis strømmen ryger. Du skal have fundet ud af om dit relæ selv kan slå til igen og du skal have fundet ud af om din server selv kan starte op igen. Det vil være sur numse og være taget på ferie og strømmen så ryger og dine kunder ikke kan tilgå din side en uges tid.
Så mit råd vil være at få det hostet et sted, da det vil være billigst. Prøv at kigge efter noget til ca 100 kr i måneden, da jeg ikke tror du kan komme længere ned i pris ved at hoste det selv.
mvh Jakob
Avatar billede arne_v Ekspert
09. juli 2009 - 18:11 #9
200/timen er ikke meget. Medmindre hver hit laver noget meget dyrt, saa boer enhver PC kunne klare det.
Avatar billede arne_v Ekspert
22. august 2009 - 18:10 #10
Tid at få afsluttet her ?
Avatar billede arne_v Ekspert
04. december 2010 - 00:14 #11
Det var ikke ligefrem en køn måde at afslutte på.