Avatar billede b-stenskrog Nybegynder
08. juli 2009 - 09:25 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til langsom pc med Vista

Hello

En af mine venner har en HP stationær med Vista.

Det sidste stykke tid er den begyndt at køre meget langsomt - bl.a. er den meget længere om at starte op end "normalvis" (tog op til 10 mins mener jeg at han sagde).

Har I et bud på hvordan dette kan løses?

Det skal siges at computeren løbende vedligeholdes med defragmentering og scandisk, og at den lige har fået en tur med begge programmer uden at det har hjulpet.

Mht. specs. på maskinen så kan jeg ikke huske dem lige pt., men omvendt er det vel også af mindre relevans eftersom den er langsommere end den plejer at være, og ikke bare langsom generelt...
Der er ikke installeret nogle store programmer i nyere tid, og den skulle heller ikke være overfyldt, og tvivler personligt også meget på, at han er rendt i en virus...

Er det evt. noget ved at køre omgang hijackthis på maskinen, og hvilken udgave (link tak) skal der bruges til Vista?

På forhånd tak for hjælpen.
08. juli 2009 - 10:10 #1
Hent og instalér CCleaner http://www.ccleaner.com/ + http://www.spywarefri.dk/manualer/ccleaner-manual.htm
Under installationen får du tilbudt [Yahoo Toolbar]. Du kan sige ja eller *NEJ* til den.
Lad programmet foretage en oprydning...

Hent Malwarebytes Anti-Malware herfra:
http://www.besttechie.net/tools/mbam-setup.exe
Eller herfra ->
http://www.majorgeeks.com/Malwarebytes_Anti-Malware_d5756.html

Installer programmet - når det er gjort skal du lade programmet opdatere sig. Herefter åbner et vindue, hvor du skal flytte prikken til "Kør et fuldstændigt systemscan" - klik på Skan Knappen - lad programmet arbejde. Når det er færdig (det tager lidt tid afhængig af hvor meget du har på computeren).
Derefter - Tryk på "Vis resultater" knappen efter scanningen - og herefter tryk på "Fjern det valgte" - nu åbnes log'en og du skal gemme den et sted, hvor du kan finde den igen.
Kopier indholdet herind sammen med en frisk log fra HiJackThis...

...og her er omtalte HiJackThis ->
http://www.spywareinfo.dk/index.htm#/manualer/hijackthis.htm

Bemærk at HiJackThis.exe programmet skal gemmes i en dertil oprettet mappe og IKKE køres direkte fra nettet...

PS: Brug denne version af HJT -> http://www.trendsecure.com/portal/en-US/_download/HiJackThis.exe

Mht.: Vista - HøjreMusseTast på *.EXE filen - Kør som Administrator...

Avatar billede b-stenskrog Nybegynder
08. juli 2009 - 10:16 #2
Thx!

Fandt i mellemtiden denne tråd:
http://www.eksperten.dk/spm/861242

Skriver igen når jeg har fået adgang til computeren der er problemer med...
Avatar billede b-stenskrog Nybegynder
08. juli 2009 - 10:56 #3
Så er jeg i gang med computeren!

Jeg har kørt CC og fjernet ca. 1.7 GB

Pt kører den Malwarebytes Anti-Malware

Som tidl. nævnt, så er den blevet væsentlig langsommere end den plejer at være.

Jeg har været ved at kigge lidt på computerens specs også, og her ligger noget af problemet måske også begravet?

AMD Athlon 64 x2 dual core processor 4000+ 2.10 Ghz.
1 GB ram (lidt lidt til Vista?!)
32. bit operativsystem.
HP model a6210.sc

To harddiske
7,25 gb (hvoraf 1.17 gb ledig - og det er ik meget ift. at det er "hoved harddisken"? Var det ik et mål at få flyttet en del over på den anden hdd?)
225 gb (hvoraf 148 gb ledig)
08. juli 2009 - 11:21 #4
Vista: Kombinationen af for lidt RAM samt for lidt (overskud) på Systemdisken er sandelig også en faktor!!!

Kør også en Diskoprydning - punktet mht Systemgendannelsespunkter...
Avatar billede b-stenskrog Nybegynder
08. juli 2009 - 11:33 #5
Ja det var det jeg tænkte. Må lige se hvad resultatet bliver efter den her omgang... Han var ok tilfreds med ydelsen før den blev langsom, men ellers må jeg ha sat en ekstra ramblok i.

Den er fortsat i gang med Malwarebytes Anti-Malware.

Der er et eller andet der ik stemmer med antal GB på systemdisken!
I stifinder skriver den det med de 7,25 hvoraf 1,17 GB er ledige.
- Windows mappen på c-drevet fylder så 16,3 GB alene... Ret godt klaret på en 7,25 gb hdd?
Avatar billede b-stenskrog Nybegynder
08. juli 2009 - 11:59 #6
Mht harddisk problemet, så er det en fejl40 fra min side.
C-drevet er på 225 gb, hvoraf 146 gb stadig er ledig!

Det er d-drevet der er på 7,25 hvoraf 1,08 er ledig (og det er det drev til recovery)...

Den kører stadig Malwarebytes Anti-Malware og har den kørt 1t 10 min. indtil nu.
08. juli 2009 - 12:29 #7
... den skal jo tygge sig igennem (225-146)Gb ... *S*
Avatar billede b-stenskrog Nybegynder
08. juli 2009 - 12:58 #8
SÅ er den kørt igennem det hele... Jeg har ikke prøvet at genstarte (sidder i en anden by og bruger LogMeIn)
- dog ikke diskoprydning i gendannelsespunkterne, da jeg lige vil sikre mig at maskinen fungerer efter en genstart først..

Maskinen kører med Norton virus/internet security, og det er ejeren fuldt tilfreds med... Så ingen grund til at ændre det efter min mening. Som sagt - den plejer at køre godt nok...

***** HiJackThis log: *****

Logfile of Trend Micro HijackThis v2.0.2
Scan saved at 12:48:38, on 08-07-2009
Platform: Windows Vista SP2 (WinNT 6.00.1906)
MSIE: Internet Explorer v8.00 (8.00.6001.18702)
Boot mode: Normal

Running processes:
C:\Windows\system32\taskeng.exe
C:\Windows\system32\Dwm.exe
C:\Windows\Explorer.EXE
C:\Program Files\Norton Internet Security\Norton Internet
Security\Engine\16.5.0.135\ccSvcHst.exe
C:\Program Files\LogMeIn\x86\LogMeInSystray.exe
C:\Program Files\LogMeIn\x86\LMIGuardian.exe
C:\hp\support\hpsysdrv.exe
C:\Program Files\Hewlett-Packard\On-Screen OSD Indicator\OSD.exe
C:\Windows\RtHDVCpl.exe
C:\Program Files\ASUS\ASUS Remote\RemoteControlAppl.exe
C:\Program Files\CyberLink\PowerCinema\PCMService.exe
C:\Program Files\Common Files\Symantec
Shared\PIF\{B8E1DD85-8582-4c61-B58F-2F227FCA9A08}\PIFSvc.exe
C:\Program Files\Java\jre6\bin\jusched.exe
C:\Program Files\Windows Sidebar\sidebar.exe
C:\Windows\ehome\ehtray.exe
C:\Program Files\Windows Media Player\wmpnscfg.exe
C:\Program Files\HP\Digital Imaging\bin\hpqtra08.exe
C:\Program Files\Sony\Sony Picture
Utility\VolumeWatcher\SPUVolumeWatcher.exe
c:\Program Files\ATI Technologies\ATI.ACE\Core-Static\MOM.EXE
C:\Program Files\OpenOffice.org 3\program\soffice.exe
C:\Windows\ehome\ehmsas.exe
C:\Program Files\OpenOffice.org 3\program\soffice.bin
C:\Program Files\Windows Sidebar\sidebar.exe
C:\Program Files\ATI Technologies\ATI.ACE\Core-Static\CCC.exe
C:\Program Files\Internet Explorer\iexplore.exe
C:\hp\kbd\kbd.exe
C:\Program Files\HP\Digital Imaging\bin\hpqSTE08.exe
C:\Program Files\HP\Digital Imaging\bin\hpqbam08.exe
C:\Program Files\Windows Live\Toolbar\wltuser.exe
C:\Program Files\HP\Digital Imaging\bin\hpqgpc01.exe
C:\Windows\system32\conime.exe
C:\Program Files\HP\Digital Imaging\Smart Web Printing\hpswp_clipbook.exe
C:\Windows\system32\Macromed\Flash\FlashUtil10b.exe
C:\Program Files\Windows Live\Messenger\msnmsgr.exe
C:\Program Files\Internet Explorer\IELowutil.exe
C:\Program Files\Trend Micro\HijackThis\HijackThis.exe

R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Page =
http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page =
http://www.ni.dk/
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Page_URL =
http://ie.redirect.hp.com/svs/rdr?TYPE=3&tp=iehome&locale=DA_DK&c=74&bd=Pavilion&pf=desktop
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Search_URL =
http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Page =
http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896
R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page =
http://ie.redirect.hp.com/svs/rdr?TYPE=3&tp=iehome&locale=DA_DK&c=74&bd=Pavilion&pf=desktop
R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Search,SearchAssistant =
R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Search,CustomizeSearch =
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName =
O1 - Hosts: ::1 localhost
O2 - BHO: AcroIEHelperStub - {18DF081C-E8AD-4283-A596-FA578C2EBDC3} -
C:\Program Files\Common Files\Adobe\Acrobat\ActiveX\AcroIEHelperShim.dll
O2 - BHO: Symantec NCO BHO - {602ADB0E-4AFF-4217-8AA1-95DAC4DFA408} -
C:\Program Files\Norton Internet Security\Norton Internet
Security\Engine\16.5.0.135\coIEPlg.dll
O2 - BHO: Symantec Intrusion Prevention -
{6D53EC84-6AAE-4787-AEEE-F4628F01010C} - C:\Program Files\Norton
Internet Security\Norton Internet Security\Engine\16.5.0.135\IPSBHO.DLL
O2 - BHO: Search Helper - {6EBF7485-159F-4bff-A14F-B9E3AAC4465B} -
C:\Program Files\Microsoft\Search Enhancement Pack\Search
Helper\SEPsearchhelperie.dll
O2 - BHO: Hjælp til tilmelding til Windows Live -
{9030D464-4C02-4ABF-8ECC-5164760863C6} - C:\Program Files\Common
Files\Microsoft Shared\Windows Live\WindowsLiveLogin.dll
O2 - BHO: Google Toolbar Helper - {AA58ED58-01DD-4d91-8333-CF10577473F7}
- c:\program files\google\googletoolbar2.dll
O2 - BHO: Google Toolbar Notifier BHO -
{AF69DE43-7D58-4638-B6FA-CE66B5AD205D} - C:\Program
Files\Google\GoogleToolbarNotifier\5.1.1309.3572\swg.dll
O2 - BHO: Java(tm) Plug-In 2 SSV Helper -
{DBC80044-A445-435b-BC74-9C25C1C588A9} - C:\Program
Files\Java\jre6\bin\jp2ssv.dll
O2 - BHO: Windows Live Toolbar Helper -
{E15A8DC0-8516-42A1-81EA-DC94EC1ACF10} - C:\Program Files\Windows
Live\Toolbar\wltcore.dll
O2 - BHO: HP Smart BHO Class - {FFFFFFFF-CF4E-4F2B-BDC2-0E72E116A856} -
C:\Program Files\HP\Digital Imaging\Smart Web Printing\hpswp_BHO.dll
O3 - Toolbar: &Google - {2318C2B1-4965-11d4-9B18-009027A5CD4F} -
c:\program files\google\googletoolbar2.dll
O3 - Toolbar: Norton Toolbar - {7FEBEFE3-6B19-4349-98D2-FFB09D4B49CA} -
C:\Program Files\Norton Internet Security\Norton Internet
Security\Engine\16.5.0.135\coIEPlg.dll
O3 - Toolbar: &Windows Live Toolbar -
{21FA44EF-376D-4D53-9B0F-8A89D3229068} - C:\Program Files\Windows
Live\Toolbar\wltcore.dll
O4 - HKLM\..\Run: [Windows Defender] %ProgramFiles%\Windows
Defender\MSASCui.exe -hide
O4 - HKLM\..\Run: [hpsysdrv] c:\hp\support\hpsysdrv.exe
O4 - HKLM\..\Run: [KBD] C:\HP\KBD\KbdStub.EXE
O4 - HKLM\..\Run: [OsdMaestro] "C:\Program
Files\Hewlett-Packard\On-Screen OSD Indicator\OSD.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [StartCCC] c:\Program Files\ATI
Technologies\ATI.ACE\Core-Static\CLIStart.exe
O4 - HKLM\..\Run: [RtHDVCpl] RtHDVCpl.exe
O4 - HKLM\..\Run: [HP Health Check Scheduler] c:\Program
Files\Hewlett-Packard\HP Health Check\HPHC_Scheduler.exe
O4 - HKLM\..\Run: [SunJavaUpdateReg] "C:\Windows\system32\jureg.exe" -delete
O4 - HKLM\..\Run: [RemoteControl] C:\Program Files\ASUS\ASUS
Remote\RemoteControlAppl.exe
O4 - HKLM\..\Run: [PCMService] "C:\Program
Files\CyberLink\PowerCinema\PCMService.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [LogMeIn GUI] "C:\Program
Files\LogMeIn\x86\LogMeInSystray.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [Symantec PIF AlertEng] "C:\Program Files\Common
Files\Symantec
Shared\PIF\{B8E1DD85-8582-4c61-B58F-2F227FCA9A08}\PifSvc.exe" /a /m
"C:\Program Files\Common Files\Symantec
Shared\PIF\{B8E1DD85-8582-4c61-B58F-2F227FCA9A08}\AlertEng.dll"
O4 - HKLM\..\Run: [Adobe Reader Speed Launcher] "C:\Program
Files\Adobe\Reader 9.0\Reader\Reader_sl.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [SunJavaUpdateSched] "C:\Program
Files\Java\jre6\bin\jusched.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [hpqSRMon] C:\Program Files\HP\Digital
Imaging\bin\hpqSRMon.exe
O4 - HKLM\..\RunOnce: [Launcher] %WINDIR%\SMINST\launcher.exe
O4 - HKLM\..\RunOnce: [Malwarebytes' Anti-Malware] C:\Program
Files\Malwarebytes' Anti-Malware\mbamgui.exe /install /silent
O4 - HKCU\..\Run: [Sidebar] C:\Program Files\Windows Sidebar\sidebar.exe
/autoRun
O4 - HKCU\..\Run: [ehTray.exe] C:\Windows\ehome\ehTray.exe
O4 - HKCU\..\Run: [WMPNSCFG] C:\Program Files\Windows Media
Player\WMPNSCFG.exe
O4 - HKUS\S-1-5-19\..\Run: [Sidebar] %ProgramFiles%\Windows
Sidebar\Sidebar.exe /detectMem (User 'LOKAL TJENESTE')
O4 - HKUS\S-1-5-19\..\Run: [WindowsWelcomeCenter] rundll32.exe
oobefldr.dll,ShowWelcomeCenter (User 'LOKAL TJENESTE')
O4 - HKUS\S-1-5-20\..\Run: [Sidebar] %ProgramFiles%\Windows
Sidebar\Sidebar.exe /detectMem (User 'NETVÆRKSTJENESTE')
O4 - Startup: OpenOffice.org 3.0.lnk = C:\Program Files\OpenOffice.org
3\program\quickstart.exe
O4 - Startup: Picture Motion Browser verktyg för mediekontroll.lnk =
C:\Program Files\Sony\Sony Picture
Utility\VolumeWatcher\SPUVolumeWatcher.exe
O4 - Global Startup: HP Digital Imaging Monitor.lnk = C:\Program
Files\HP\Digital Imaging\bin\hpqtra08.exe
O8 - Extra context menu item: Add to Windows &Live Favorites -
http://favorites.live.com/quickadd.aspx
O8 - Extra context menu item: E&ksporter til Microsoft Excel -
res://C:\PROGRA~1\MICROS~3\OFFICE11\EXCEL.EXE/3000
O9 - Extra button: Blog det - {219C3416-8CB2-491a-A3C7-D9FCDDC9D600} -
C:\Program Files\Windows Live\Writer\WriterBrowserExtension.dll
O9 - Extra 'Tools' menuitem: &Blog det i Windows Live Writer -
{219C3416-8CB2-491a-A3C7-D9FCDDC9D600} - C:\Program Files\Windows
Live\Writer\WriterBrowserExtension.dll
O9 - Extra button: HP Smart markering -
{DDE87865-83C5-48c4-8357-2F5B1AA84522} - C:\Program Files\HP\Digital
Imaging\Smart Web Printing\hpswp_BHO.dll
O13 - Gopher Prefix:
O16 - DPF: {0D41B8C5-2599-4893-8183-00195EC8D5F9} (asusTek_sysctrl
Class) - http://support.asus.com/common/asusTek_sys_ctrl.cab
O16 - DPF: {4871A87A-BFDD-4106-8153-FFDE2BAC2967} (DLM Control) -
http://dlm.tools.akamai.com/dlmanager/versions/activex/dlm-activex-2.2.4.8.cab
O18 - Protocol: symres - {AA1061FE-6C41-421F-9344-69640C9732AB} -
C:\Program Files\Norton Internet Security\Norton Internet
Security\Engine\16.5.0.135\coIEPlg.dll
O23 - Service: Ati External Event Utility - ATI Technologies Inc. -
C:\Windows\system32\Ati2evxx.exe
O23 - Service: Automatisk LiveUpdate-planlægning - Unknown owner -
C:\Program Files\Symantec\LiveUpdate\ALUSchedulerSvc.exe (file missing)
O23 - Service: CyberLink Background Capture Service (CBCS) (CLCapSvc) -
Unknown owner - C:\Program
Files\CyberLink\PowerCinema\Kernel\TV\CLCapSvc.exe
O23 - Service: CyberLink Task Scheduler (CTS) (CLSched) - Unknown owner
- C:\Program Files\CyberLink\PowerCinema\Kernel\TV\CLSched.exe
O23 - Service: Tjenesten Google Update (gupdate1c98e1015ad2720)
(gupdate1c98e1015ad2720) - Google Inc. - C:\Program
Files\Google\Update\GoogleUpdate.exe
O23 - Service: Google Software Updater (gusvc) - Google - C:\Program
Files\Google\Common\Google Updater\GoogleUpdaterService.exe
O23 - Service: HP Health Check Service - Hewlett-Packard - c:\Program
Files\Hewlett-Packard\HP Health Check\hphc_service.exe
O23 - Service: InstallDriver Table Manager (IDriverT) - Macrovision
Corporation - c:\Program Files\Common
Files\InstallShield\Driver\1050\Intel 32\IDriverT.exe
O23 - Service: LightScribeService Direct Disc Labeling Service
(LightScribeService) - Hewlett-Packard Company - c:\Program Files\Common
Files\LightScribe\LSSrvc.exe
O23 - Service: LiveUpdate Notice Service - Symantec Corporation -
C:\Program Files\Common Files\Symantec
Shared\PIF\{B8E1DD85-8582-4c61-B58F-2F227FCA9A08}\PifSvc.exe
O23 - Service: LogMeIn Maintenance Service (LMIMaint) - LogMeIn, Inc. -
C:\Program Files\LogMeIn\x86\RaMaint.exe
O23 - Service: LogMeIn - LogMeIn, Inc. - C:\Program
Files\LogMeIn\x86\LogMeIn.exe
O23 - Service: Norton Internet Security - Symantec Corporation -
C:\Program Files\Norton Internet Security\Norton Internet
Security\Engine\16.5.0.135\ccSvcHst.exe
O23 - Service: Cyberlink RichVideo Service(CRVS) (RichVideo) - Unknown
owner - C:\Program Files\CyberLink\Shared files\RichVideo.exe
O23 - Service: RoxMediaDB9 - Sonic Solutions - c:\Program Files\Common
Files\Roxio Shared\9.0\SharedCOM\RoxMediaDB9.exe
O23 - Service: stllssvr - MicroVision Development, Inc. - c:\Program
Files\Common Files\SureThing Shared\stllssvr.exe

--
End of file - 10863 bytes

***** Malwarebytes Anti-Malware log: *****

Malwarebytes' Anti-Malware 1.38
Database version: 2390
Windows 6.0.6002 Service Pack 2

mbam-log-2009-07-08 (12-41-29).txt

Skan type: Fuldstændig skanning (C:\|D:\|)
Objekter skannet: 256898
Tid tilbagelagt: 1 hour(s), 49 minute(s), 47 second(s)

Inficerede Hukommelses Processer: 0
Inficerede Hukommelses Moduler: 0
Inficerede Registeringsdatabase Nøgler: 0
Inficerede Registeringsdatabase Værdier: 0
Inficerede Registeringsdatabase Filer: 0
Inficerede Mapper: 0
Inficerede Filer: 0

Inficerede Hukommelses Processer:
(Ingen mistænkelige filer fundet)

Inficerede Hukommelses Moduler:
(Ingen mistænkelige filer fundet)

Inficerede Registeringsdatabase Nøgler:
(Ingen mistænkelige filer fundet)

Inficerede Registeringsdatabase Værdier:
(Ingen mistænkelige filer fundet)

Inficerede Registeringsdatabase Filer:
(Ingen mistænkelige filer fundet)

Inficerede Mapper:
(Ingen mistænkelige filer fundet)

Inficerede Filer:
(Ingen mistænkelige filer fundet)
Avatar billede Highball Nybegynder
08. juli 2009 - 17:43 #9
Hej ...

Kan deltage i de svar du har fået og giver mine personlige erfaringer videre og mit brug af software videre:

* HP Pavillion intel core quad / processor Q9300 2,5 GHz
* Windows Vista Home Premium 64 bit
* Internal Ram 4 GByte
* External Ram Kingston USB mem stick 15 GByte - hvoraf 4 GByte er brugt til readyboost

>

Sikkerhed:

* Firewall: Agnitum OutpostSecuritySuiteProInstall64.exe
* Virusscanner: Kaspersky kav9.0.0.459en.exe
* Spy- og adscanner: SUPERAntiSpywarePro.exe Lifetime

Oprydning:

* CCleaner (BEM: har brugt den igennem 8 år - lader den rydde komplet op, software og registry ! ... og har aldrig ladet den lave en backup til registry)

System boost og tweak:

* Uniblue PowerSuite ps09F_2_0_0_0d.exe indeholder ...

* SpeedupMyPC (kan blandt meget andet booste din net-forbindelse - og frigøre ram - SELV om du kører ... du skal ikke mere koldstarte for at frigøre ram) - og i øvrigt et knaldgodt supplement til CCleaner !
* Registrybooster >>> Kan gud-døde-mig (IKKE set før) defragmentere registry så den læses ABSOLUT hurtigere !!!!!
* Driverscanner - siger sig selv og virker fortrinligt

Udover dette, andre Uniblue produkter:

* Diskrescue - indeholder blandt andet en knaldgod defragmenter. Defragmenterer KUN filer der ER fragmenterede - så det går lynhurtigt ... eksempelvis defragmentering af en 500 GByte harddisk der er brugt ca 50 procent på KUN 20 minutter !!!
Der er vel ingen grund til at bruge tid og resourcer på filer der IKKE er fragmenterede !
Hvis du absolut VIL have alle dine filer lagt i en lang slange, så brug Windows egen defrag'er bagefter.

* SystemTweaker - kan speede rigtigt op - vær DOG forsigtig hvis du decideret bevæger dig ind at ændre systemkørsler !

>

Lad det så være sagt at jeg har to harddiske:

C drevet bruger jeg til program og system installeringer - kort beskrevet ALT hvad jeg skal installere ... er på C:\

E drevet bruger jeg til arkiv: Fotos, doc's, downloadede programfiler, filer generelt - kort beskrevet ALT hvad jeg skal gemme ... er på E:\

C:\ størrelse 500 GByte - brugt 169 GByte fordelt på
* 360.888 filer og 36.677 mapper

E:\ størrelse 500 GByte - brugt 411 GByte fordelt på
* 434.883 filer og 25.674 mapper

Konklusion: Jeg har en konstant mal- og spywarefri maskine - en firewall der blokerer ekstremt effektivt.
Rydder op ca. hver 3. dag med CCleaner og lader i øvrigt alt det andet passe sig selv.

Resultat: Jeg har en jomfruelig maskine der kører perfekt, med knald på (skal den gøre - jeg arbejder med hård og krævende grafik) og uden problemer.

*** Alt starter op hurtigere end jeg kan knipse !

>

Anbefaling: Køb nogle ekstra ram moduler (eksempelvis hos Zitech - gode priser og fin service)
Gå ind på nettet at købe et minimum 4 GByte Kingston USB memory stik (flash drev). Hent egenskaber og aktiver Readyboost !

* Grunden til at jeg har et 15 GByte flashdrev er: programmer jeg bruger generelt, bliver kopieret over til flashdrevet og startet derfra.
Jeg bruger stort set IKKE virtual memory - det tager for lang tid at hente fra harddisken, hvis virtual mem har arbejdet sig op til 1 GByte.

Mine dybeste anbefalinger er: (har haft computer siden 1980) glem efterhånden alt om gratis programmer - i dag koster den hårde grafik som Vista og spil bruger, efterhånden som minimum en dual core, minimalt 4 GByte og originale programmer - hvis du skal køre optimalt ... jeg skrev optimalt !

God fornøjelse ...

Highball
Avatar billede b-stenskrog Nybegynder
09. juli 2009 - 22:21 #10
Highball - thx for program forslag :)

Ingen der kan tyde om der er noget skidt i den HJT-log som ik burde være der?
09. juli 2009 - 22:48 #11
Nej umiddelbart ikke noget 'snavs' ...

Er det en 'gammel' Symantec/Norton ? Altså før 2009 (360 udgaven) ?

Samt noget mere RAM kunne hjælpe lidt...
Avatar billede Highball Nybegynder
10. juli 2009 - 05:11 #12
Har en mulig formodning om hvad der kan forårsage den langsomme opstart (foruden manglende eller tilstrækkelig ram):

Gå ind på systemgendannelse (der skal IKKE foretages nogen gendannelse !!!) - gå ind på gendannelsespunkter som er ældre end fem dage - tæl hvor mange gendannelsespunkter der er til rådighed IALT og skriv så dette antal her.

Luk systemgendannelse uden at foretage andet end at tælle de punkter der er til rådighed.

Hvis min formodning er rigtig kan vi muligvis få den til at starte væsentligt hurtigere op.

Vær rar IKKE at foretage andet end dette - jeg vil helst ikke spærre øjnene op i rædsel, snerpe munden sammen og slå ud med armene i frustration over ting der ikke skulle være foretaget.

        (Ô¿Ô)
\____  *  ____/

Thumbs up ...

Highball
Avatar billede b-stenskrog Nybegynder
10. juli 2009 - 08:53 #13
karise_larry - Okay, det lyder godt. Han mener også den kører lige så godt som den plejer nu... :)

Mht Norton - computeren er vel et år eller to gammel nu. Jeg er 99% på at han har købt sig til opdateringer af Norton... Så udgangspunktet er fra før 2009, men sidenhen opdateret (hvis jeg husker korrekt)

Jeg har nævnt for ham at ekstra ram ikke vil skade, men samtidig sagt at hvis han er tilfreds med ydelsen, så er der heller ingen grund til at sætte ekstra i (igen, den er jo blevet lige så hurtig som den plejer at være)...

Highball - Ok, det skal jeg nok lige prøve når jeg får adgang til computeren igen :)
10. juli 2009 - 09:21 #14
PS: Norton/Symantec fra FØR "360" udgaven har ry for at trække en del/meget resourser...

Evt. nævnte diskoprydning i gendannelsespunkterne samt CCleaner samt Defragmentering...

PS: Jeg har ikke såååå meget fidus til de programmer/util som <Highball> skriver om ...
Avatar billede b-stenskrog Nybegynder
10. juli 2009 - 14:21 #15
Okay fair.. Jeg tjekker li hvad han har, men det må næste være det gamle der, og jeg blir mere og mere sikker i min sag, mht at han har betalt for opdatering af det - men kan sige at han bør overveje at skifte når det er tid til at betale igen :)

Defragmentering og fdisk kører han selv jævnligt, men vil tjekke det med gendannelsespunkterne næste gang.

Mange tak for hjælpen!
Avatar billede Highball Nybegynder
10. juli 2009 - 16:23 #16
karise_larry

Helt fint.
Vi har jo alle vores favoritter. Jeg har dog haft computer siden 1980 ... så dels kender jeg til alle former for nedbrud ... Bill Gates konstante forsøg på at gøre livet surt for os ... tæt-på tudeture fordi jeg som en rigtig mand ikke tog backups (NU gør jeg) ... blue screen crashes ... kort fortalt - jeg kan næppe forestille mig jeg ikke har prøvet det hele - UNDTAGET er at have haft malware inde på min pc !

Ud over det kan jeg se forskellen hvad de forskellige programmer gør for mig - før installation og sammenlignet med andre produkter.
Så jeg har tillid til dem gennem så mange års test og sammenligning med andet software, at de er blevet en permanent del af mit software bibliotek.

CCleaner har såmænd bare afløst det uoverskuelige manuelle arbejde jeg foretog før i tiden: At rense min system registrerings database manuelt. Den sparer mig for dages arbejde og virker som en 10'er ud af 10 !