Avatar billede freeman Nybegynder
10. juli 2001 - 17:22 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

2 Computere skal have Internet !

Hej..

Jeg får om 6dage ADSL 512/128..
Jeg har 2 computere med Win2k.. De skal så begge være på Internet + at den ene skal hoste nogle websites..

Jeg køber en Switch og derudover får jeg en fast IP..

Jeg sætter vel bare en ip til dem begge fx. 10.1.1.10 & 10.1.1.11

Men hvad skal jeg så mere gøre / være opmærksom på ?
Avatar billede riversen Nybegynder
10. juli 2001 - 17:28 #1
ja, og samme subnet med mindre din router tildeler IP adresser. Hvis den gør det, skal du blot lade være med at indtaste IP-adresser
Avatar billede freeman Nybegynder
10. juli 2001 - 18:01 #2
som jeg skrev, så får jeg fast ip.. :-).. så det gør den nok ikke :-)

Når jeg skriver en IP, så spørger Win2k efter en DNS.. Hvad skal jeg skrive der ?
Avatar billede freeman Nybegynder
10. juli 2001 - 18:02 #3
hvordan sikre jeg så at den kan køre internet ?
Avatar billede freeman Nybegynder
10. juli 2001 - 18:03 #4
skal der så ikke oprsættes en gateway ?
Avatar billede labisama Nybegynder
10. juli 2001 - 18:04 #5
Freeman: Når man får ADSL hører der en masse nyttige brugsanvisninger med. Webserveren skal du opsætte gennem routeren (åbne porte)
Avatar billede riversen Nybegynder
10. juli 2001 - 18:14 #6
den kan godt tildele IP på det interne netværk, selvom der er fast IP ud af.
Gateway skal være routerens IP, hvis det ikke tildeles automatisk.
Avatar billede mousevet Nybegynder
12. juli 2001 - 23:09 #7
Jeg forstår ikke spørgsmålet.

ADSL løsninger på markedet er MEGET forskellige.
Hvilken har du købt?
Følger der router med? Du kan ikke bruge en switch til at dele en IP adresse ud på et 10.1.1.* private network.

TDCs Pro@ccess ADSL og de nyere NetExpress leveres som standard med router, der indeholder en såkaldet DHCP-server. Så behøver du ikke switch, idet du blot plugger netkablet ind i en af de fire RJ45 stik i routeren. Hvis du stiller TCP/IP panelet til \"Obtain an IP address automatically\" den ene af dine maskiner, så finder routeren ud af resten. Maskinen der skal hoste web skal med denne router sættes til IP 192.168.1.3

Hvis du har valgt en anden løsning end TDCs, så må du spørge efter en udskrift af router opsætningen. Det er vigtigt at indad gående trafik til web (in-bound port 80) er åben og routes til den rigtige maskine på dit lokal net.

Avatar billede mousevet Nybegynder
12. juli 2001 - 23:35 #8
Jeg glemte lige at nævne følge mulighed i dit tilfælde med kun to maskiner, og under forudsætning af, at ADSL modemet kører Ethernet og ikke ATM.

Sæt et ekstra netkort i maskinen, der skal køre webserveren. Det ene kort forbindes til ADSL modemmet og IP sættes din faste IP-adresse. Du andet netkort sættes til et private IP f.eks. 10.0.0.1/255.255.255.0. Din anden maskine sættes til 10.0.0.2/255.255.255.0 Gateway: 10.0.0.1
Maskinerne forbindes med et krydset patch kabel.

På den \"ydre maskine\" (webserveren) skal du køre noget Internetdelingssoftware som f.eks. Routing and Remote Access eller ICS.

Hvis ADSL modemmet kører ATM skal der anvedes et særligt ATM-kort, som ved de tidligere TDC NetExpress konfigurationer. Et løst ATM er imidlertid en dyr affære og det kan næsten bedre svare sig at købe en billig router.