Avatar billede stigbo Nybegynder
04. juli 2009 - 13:12 Der er 4 kommentarer

Administratorrettigheder i Vista

Jeg kan ikke køre chkdsk, da jeg mangler højere rettigheder. Her på debatten har jeg læst mig til at man kan gå ind i start- skrive kommandoprompt og højreklikke.

Men når jeg højreklikker på kommandoprompten virker det som om at systemet lige "refesher" sig selv. Skærmen bliver ihvert helt renset.
Nu er mit simple spørgsmål. Er der en anden måde at tilegne sig adm. rettigheder. Det er en ganske alm standalone pc fra Aldi,og jeg har adm. rettigheder.

Har også kigget på fidusen om at starte op i safe mode og gå i fejlsikret tilstand. Men desværre kan jeg heller ikke det. Jeg kan ikke rokke markøren hverken op eller ned.

og format.... nej tak
men hjælp    ja tak :)

mvh
Stig
Avatar billede b-and Novice
04. juli 2009 - 13:27 #1
Startknap > Computer > Højreklik drev > egenskaber/properties > fanebladet tools/funktioner > check for errors/undersøg fejlsøg (kan ikke huske hvad det hedder) > tryk på Check now/undersøg nu…
Avatar billede osigaard Nybegynder
04. juli 2009 - 13:52 #2
Slå super administrator account til

I Windows XP var det muligt at sætte sit login til at være administrator og derefter have fuld adgang til alt på ens computer.
I Vista er denne superadministrator account slået fra. Den normale administrator account i Vista har altså ikke fulde rettigheder over systemet, hvilket forklarer hvorfor man nogle gange ikke kan få lov til at slette det man ønsker, selvom man kører systemet som administrator.
Der ligger altså en bagvedliggende administrator account og lurer, som endda ignorer UAC meddelelser.
For at aktivere super administrator accounten skal følgenede gøres.
·    Gå til start
·    Alle programmer
·    Tilbehør
·    Højreklik på command prompt og vælg kør som administrator
·    skriv "Net user administrator /active:yes"
·    Tryk ok
Fra nu af kan superadministrator vælges fra login skærmen. Accounten er uden password, så dette skal selvfølgeligt sættes.
Ved genstart af computer, kan du nu vælge Administrator fra login skærmen.
For at fjerne superadmin funktionen igen, skrives følgende i dos prompt
"Net user administrator /active:no"
Avatar billede ptj_11 Forsker
04. juli 2009 - 13:56 #3
Dette er en metode til at opnå disse rettigheder.

Slå super administrator account til:

1. Gå til start
2. Alle programmer
3. Tilbehør
4. Højreklik på command prompt og vælg kør som administrator
5. skriv Net user administrator /active:yes
6. Tryk ok

Fra nu af kan superadministrator vælges fra login skærmen.
Accounten er uden password, så dette skal selvfølgeligt sættes.

Fjern superadmin funktionen igen:

1. Gå til start
2. Alle programmer
3. Tilbehør
4. Højreklik på command prompt og vælg kør som administrator
5. skriv Net user administrator /active:no
6. Tryk ok

/ptj_11
Avatar billede ksoren Nybegynder
04. juli 2009 - 17:40 #4
jeg plejer at gå i joblisten > vis processer fra alle brugere > kør "cmd"

denne cmd er så "superadmin"