Avatar billede DenNyePerson Nybegynder
03. juli 2009 - 17:53 Der er 6 kommentarer

køler fra fryser og køleskab i sin computer??

Hej.
Jeg har flere gange hørt at man kan tage køleren fra en fryser/køleskabet, og putte der i sin computer, så temperaturen falder drastisk, og maskinen kører langt hurtigere.

PAsser dette og hvis det gør kan i så anbefalde det, og muligvis give links til hvordan dette kan bygges op.
Avatar billede johnstigers Seniormester
03. juli 2009 - 20:35 #1
Prøv Google - personligt syntes jeg det lyder som nonsens.
Avatar billede tjaz Nybegynder
03. juli 2009 - 20:47 #2
Tror det er VapoChill du hentyder til. Det er korrekt at det er seriøs køling, men det er ikke hurtigt at din computer automatisk kører hurtigere fordi du bruger det.

Det er brugt til SERIØS overclocking (OC), men du kan komme langt med en ordenlig blæser, dvs noget andet end det standard du finder på de fleste færdigsamlede computere. Havde engang en Thermalright med en 92mm blæser som gjorde det ret godt den gang jeg gjorde mig i den slags (nu nøjes jeg med en bærbar).
Avatar billede tjaz Nybegynder
03. juli 2009 - 20:48 #3
Rettelse: "men det er ikke rigtigt, at din computer"
Avatar billede aaberg Nybegynder
04. juli 2009 - 11:56 #4
Som tjaz skriver, så går din computer ikke hurtigere, bare fordi det bliver køligere inde i kabinettet. Men, en CPU vil automatisk begynde at gå langsommere, når den når en kritisk temperatur. Jeg tror denne temperatur er omkring 70 grader på intel processorer. Men denne temperatur vil man normalt aldrig nå pga kølepladen og blæseren.

For at din computer skal gå hurtigere, bliver du nød til at overclocke den. Overclocking gør at CPU'en bliver varmere, og kan behøve mere køling. Derfor er der mange der køber bedre kølere end der sidder i maskinen som standard, og folk der virkelig mener overclocker seriøst, køber gerne en køler som bruger vand til at køle CPU'en.

At bruge pumpen fra et køleskab virker lidt tumpet.

Start med at eksperimentere med overclocking. Hvis du så finder ud af at din CPU bliver for varm, kan du overveje at købe en bedre bedre køler. Du skal bare være opmærksom på, at de fleste computerproducenter fjerner garantien på computeren, hvis du har prøvet at overclocke den. Overclocking kan skade computeren.
Avatar billede johnstigers Seniormester
04. juli 2009 - 13:00 #5
Jeg tror denne temperatur er omkring 70 grader på intel processorer

DIE temp. på Intel processorer er 90 grader, og nåes denne temp. vil den ikke drosle ned, men slukke pc.
Avatar billede DenNyePerson Nybegynder
04. juli 2009 - 13:31 #6
Hej. Tak for alle jeres svar og hjælp.
Syntes nemlig selv at det lød virkelig underligt at man kunne putte et køleskab ind i en computer.

Men vil prøve at putte vandkøling ind i min computer istedet for ludt, da den larmer virkelig meget, og bliver hurtig varm (cpu temp er på 75 C)