Avatar billede leshrac Nybegynder
03. juli 2009 - 15:36 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

2d spil, where to start

Hej

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvor man skulle starte hvis man gerne vil prøve at snuse til at kode 2D spil i C# eller C++.

Jeg har 3 års erhvervserfaring indenfor PHP/JavaScript og hele den dyne, men har aldrig leget med andet...

Jeg kunne godt tænke mig, som fritidshobby, at lære om at kode 2D spil ect :) Nogen der kan guide mig til nogle fantastiske tutorials eller give et råd med på vejen :)?
Avatar billede arne_v Ekspert
03. juli 2009 - 15:48 #1
Spil er traditionelt meget C++ orienteret, men du bør sagtens kunne bruge C#.

Google finder bl.a.:

http://blogs.msdn.com/coding4fun/archive/2006/11/02/938703.aspx

men jeg har ingen anelse om kvaliteten og om det matcher det du vil.
Avatar billede arne_v Ekspert
03. juli 2009 - 15:49 #2
Avatar billede aaberg Nybegynder
04. juli 2009 - 11:45 #3
XNA som arne_v har linket til, er utroligt godt til at lave både 2d og 3d spil med. Jeg har selv eksperimenteret lidt med det, og det er rimeligt nemt at lave noget i 2d.

Ellers kan du overveje at prøve at lave spil til Silverlight med WPF. Fordelen med dette er at det kan køre i en browser. Her er et link til en tutorial:
http://www.bluerosegames.com/brg/silverlight_game_development.aspx

Hvis du er ligeglad med om det kan køre i en browser eller ej, vil jeg dog også anbefale XNA.
Avatar billede Slettet bruger
08. juli 2009 - 12:55 #4
Hej..

Jeg kan STÆRKT anbefale dig at bruge XNA. Og hvis du gerne vil lave noget med fysik, eller bare noget der skal flytte sig, så prøv at tage et seriøst kig på Farseer Physics, søg efter det på google. Det er virkelig noget der spiller.
Avatar billede leshrac Nybegynder
16. juli 2009 - 08:30 #5
Hej folkens, jeg har været på ferie og derfor ikke svaret før nu :)

Jeg kender godt til XNA, men hvis jeg vælger det, fastlåser jeg så ikke mig selv til en grænse hvor jeg, hvis jeg fanger helt vildt, bliver nødt til at vende om og lærer noget andet?

Tak for de fine svar btw :) Jeg har givet mig lidt i kast med noget C# windows forms.. :) Det går nu okay :)
Avatar billede Slettet bruger
16. juli 2009 - 09:06 #6
Du kan sagtens lave meget store krævende spil i XNA. Prøv at tage et kig på youtube:

http://www.youtube.com/watch?v=TgChURF5fQE
Avatar billede leshrac Nybegynder
16. juli 2009 - 10:09 #7
super :) Er allerede igang med noget XNA, fantastisk framework :)!

Må hellere uddele nogle point og lukke tråden :)

endnu engang tak for svarene :)
Avatar billede leshrac Nybegynder
16. juli 2009 - 10:10 #8
Hov, der er ingen svar :P someone giv et svar then :) Gerne en af jer der har foreslået XNA :) det er jo det jeg gik igang med :)!
Avatar billede Slettet bruger
16. juli 2009 - 12:37 #9
svar :)

XNA er lækkert ja!

HUSK at tage et kig på Farseer Physics.. DÉT er nice.