Avatar billede lingo Nybegynder
02. juli 2009 - 13:58 Der er 4 kommentarer

Update ved duplering...

Tabel:
Sted (KEY)
kamp
status
Dato

Jeg prøver at køre flg. query:

update tabel set sted=kbh, status=7
where kamp = 5

Dette er fejl meddelelsen:

sg 2627, Level 14, State 1, Line 2
Violation of UNIQUE KEY constraint 'IX_addresses_1'. Cannot insert duplicate key in object 'dbo.addresses'.
The statement has been terminated.

Sted København eksistere allerede på kamp 5, men så vil jeg bare have den til at opdatere den eksisterende med den nye status.

Har fundet en "on duplucate update...." men denne virker kun til mysql. Er der ikke en lignende til MS SQL?????

Pft
Avatar billede HenrikSjang Nybegynder
02. juli 2009 - 14:39 #1
Ja det er der da. Der findes en dejlig MERGE funktion i SQL Server 2008, der kan indsætte nye rows, og updatere eksisterende i ét hug.
Avatar billede lingo Nybegynder
02. juli 2009 - 14:42 #2
Har du mulighed for at give mig et eksempel på hvordan jeg skal lave denne merge?
Avatar billede lingo Nybegynder
02. juli 2009 - 14:54 #3
Har prøvet flg. men fået fejl.

merge into tabel using tabel on
(where kamp = 5)
when matched then update set status=7

Dette er fejlen:
Msg 156, Level 15, State 1, Line 1
Incorrect syntax near the keyword 'into'.
Avatar billede HenrikSjang Nybegynder
02. juli 2009 - 15:29 #4
Et eksemple jeg har hugget et tilfældigt sted på nettet:

Here's a more detailed example to demonstrate how to use the MERGE statement. This script updates the Stock table based on daily trades tracked in the Trades table.

CREATE TABLE Stock (Stock VARCHAR(10) PRIMARY KEY, Qty INT CHECK(Qty > 0));

CREATE TABLE Trades (Stock VARCHAR(10) PRIMARY KEY,  Delta INT);

GO

INSERT Stock VALUES ('MSFT', 10);
INSERT Stock VALUES ('TXN', 5);

INSERT Trades VALUES ('MSFT', 5);
INSERT Trades VALUES ('TXN', -5);
INSERT Trades VALUES ('SBUX ', 3);
GO

-- Apply changes to the Stock table based on daily trades
-- tracked in the Trades table. Delete a row from the Stock table
-- if all the stock has been sold. Update the quantity in the Stock
-- table if you still hold some stock after the daily trades. Insert
-- a new row if you acquired a new Stock.
-- As a result, TXN is deleted, SBUX inserted, MSFT updated

MERGE Stock S -- target table
        USING Trades T -- source table
        ON S.Stock = T.Stock
        WHEN MATCHED AND (Qty + Delta = 0) THEN
                DELETE -- delete stock if entirely sold
        WHEN MATCHED THEN
                -- update stock if you still hold some stock
                UPDATE SET Qty = Qty + Delta
        WHEN NOT MATCHED THEN
                -- insert a row if the stock is newly acquired
                INSERT VALUES (Stock, Delta)
        -- output details of INSERT/UPDATE/DELETE operations
        -- made on the target table
        OUTPUT $action, inserted.Stock, deleted.Stock;

SELECT * FROM Stock;
GO