Avatar billede canedo Nybegynder
02. juli 2009 - 11:30 Der er 42 kommentarer og
1 løsning

"Brænd" iso til USB

Jeg har en iso-fil, som skal "brændes" ned på en USB.

Årsagen til at den skal "brændes" ned er, at jeg har en notebook som skal boote fra USB'en (den kan godt boote fra usb).

Jeg er sikker på, at der er nogen som har prøvet noget lignende, og jeg kan se masser af indlæg herinde om samme enme, men synes ikke jeg kan finde et svar.

Håber nogen kender et program til formålet (gratis).

/Camilla
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
02. juli 2009 - 11:33 #1
http://infrarecorder.org/?page_id=5 - der er et godt program og ganske gratis - når du har downloadet det skal du vælge Write Image - og tage det hele derfra.

Med venlig hilsen
Mathias :)
Avatar billede thesheriff Nybegynder
02. juli 2009 - 11:34 #2
helgec er jo i gang med at hjælpe dig her:

http://www.eksperten.dk/spm/879806
Avatar billede michael_stim Ekspert
02. juli 2009 - 11:49 #3
thesheriff>>Tror bl a det er derfor folk er ved at blive trætte af eksperten. Syndes der er ekstremt meget af det der, her for tiden. Får folk ikke svar med det vuns, opretter de bare et nyt spørgsmål.
Avatar billede michael_stim Ekspert
02. juli 2009 - 11:51 #4
Spørger får hjælp og så hører man aldrig mere fra den bruger (en anden grund til at de kompetente herinde "flygter").
Avatar billede thesheriff Nybegynder
02. juli 2009 - 11:56 #5
Nu skal jeg ikke kunne sige, om jeg er speciel kompetent, men må indrømme, at meget sjældent er på E af selv samme årsag som nævnes i #3 og #4. Eller rettere at der ikke gøres noget ved problemet...
Avatar billede canedo Nybegynder
02. juli 2009 - 12:06 #6
Årsagen til at jeg har oprettet nyt indlæg er, at jeg synes at "brænde iso" hører til i et andet emne. Det er en helt ny problemstilling. Når jeg har fået løsning på dette her, så fortsætter jeg naturligvis i det andet indlæg.

Jeg vil lige teste http://infrarecorder.org/?page_id=5 fra MathiasDue's fremragende forslag, og vende tilbage herefter :-)
Avatar billede canedo Nybegynder
02. juli 2009 - 12:10 #7
MathiasDue > Når jeg har installeret programmet og kører det, så vælger den kun at tilbyde brænding til mit CD-drev. Hvordan får jeg den til at se mit USB-stik som mulighed?
Avatar billede Slettet bruger
02. juli 2009 - 12:29 #8
Hvorfor vil du ikke bare gøre som jeg har guidet dig i dit forrige indlæg, prøv at forklare problemet
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
02. juli 2009 - 12:31 #9
prøv at gå ind i indstillinger og enheder - og se om du kan finde din usb derinde.
Avatar billede canedo Nybegynder
02. juli 2009 - 12:39 #10
helgec > Det er lidt for teknisk beskrevet, så jeg vælger at splitte det op i mindre opgaver. Lige nu skal jeg have brændt unik.iso over på min USB. Men jeg ser frem til at fortsætte på løsningen af mit spørgsmål derinde, når jeg har fået løst denne her del.

MathiasDue > Under "instillinger og enheder" finder den ikke min USB. Jeg har netop formatteret min USB, men det hjælper ikke. Når jeg scanner efter enheder findes den ej heller.

/Camilla

PS: Jeg synes at her meget hurtigt er opstået en dårlig stemning i det her indlæg, er det pga varmen mon? Jeg har brugt Eksperten siden 1998, har indtil videre ikke haft problemer med at dele tingene op så de tilhører korrekt kategori. Formålet med at kommentere på indlæg har som oftest været at bidrage til en løsning.
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
02. juli 2009 - 12:42 #11
Er det en bootbar usb stick? - der findes en del der ikke kan bruges som boot up enheder.
Avatar billede Slettet bruger
02. juli 2009 - 12:50 #12
Hvad er styresystemet på den computer du arbejder fra ??
Avatar billede canedo Nybegynder
02. juli 2009 - 13:17 #13
MathiasDue > du nævner noget... jeg vil lige undersøge det.

helgec > Det er Windows XP jeg skal "brænde" på lige nu.
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
02. juli 2009 - 13:20 #14
hvad hedder din usb stick?
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
02. juli 2009 - 13:21 #15
hvor stor en skærm skal det være?
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
02. juli 2009 - 13:21 #16
ups wrong..
Avatar billede Slettet bruger
02. juli 2009 - 13:31 #17
Prøv så lige at læse hvad jeg skriver, download og installer http://isorecorder.alexfeinman.com/isorecorder.htm  - sæt en blank cd i din brænder - dobbeltklik på "unik.iso" og brænd den på cdèn - meld tilbage når det er gjort
Jeg er opmærksom på at du ikke har cd-drev i din minicomputer, denne fremgangsmåde er for at holde det tekniske på "low level" og slap bare af duender op med at få en bootbar USB nøgle
Avatar billede canedo Nybegynder
02. juli 2009 - 13:41 #18
Hov, - i mellemtiden har jeg lige fået lavet min USBnøgle bootbar med din opskrift ved brug af hptool.zip og dos_start.zip.

Jeg har desværre ikke nogen brændbar CD lige her, så håber rigtigt meget at jeg kan fortsætte fra min USB-nøgle på den ene eller anden måde.

Når jeg går ind for at "brænde" med programmet InfraRecorder (http://infrarecorder.org/?page_id=5) så har jeg stadig ikke USB'en at vælge under enheder (selvom den reloader enhederne).

Jeg har 2 USB-nøgler, den ene er en reklame-nøgle som jeg ikke kender typen af. Den anden er en Kingston 8GB. InfraRecorder finder hverken den ene eller den anden.
Avatar billede Slettet bruger
02. juli 2009 - 13:47 #19
Prøv nu lige at beslutte hvem der skal hjælpe, for mange kokke fordærver OSV.
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
02. juli 2009 - 13:47 #20
Avatar billede canedo Nybegynder
02. juli 2009 - 14:07 #21
MathiasDue > jeg forstår ikke hvordan jeg skal bruge det program. Det ser ikke ud som om, at jeg kan bruge det til ISO. Men 2 andre standarder: img og ima. Herefter kan jeg vælge "backup", men så får jeg lov at vælge en destination. Det er meget mærkeligt sat op...

helgec > jeg kan ikke brænde til en CD fordi jeg ikke har nogen CD. Jeg forstår ikke at det skal være så besværligt at få min computer renset for tidligere partitioner. Men med hensyn til partitioner, så ønsker jeg at holde det ovre i det andet indlæg. Dette her handler udelukkende om at få ISO "brændt" til min USB.
Avatar billede Slettet bruger
02. juli 2009 - 14:12 #22
Hvis du vil ha hjælp så kontakt mig via min mail som du kan finde på min hjemmeside
Avatar billede canedo Nybegynder
02. juli 2009 - 14:19 #23
helgec > tusind tak, det kan godt være at jeg får brug for hjælpen når jeg fortsætter med killdisk til den tid.
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
02. juli 2009 - 14:20 #24
Avatar billede canedo Nybegynder
02. juli 2009 - 14:29 #25
MathiasDue >

FreeISOBurner den genkender ikke min Kingston som noget der kan brændes til. Det ser ellers ud som om, at det er et udemærket og enkelt program.

Tidligere lavede jeg min USB til boot-bar med dos_start og hptool, så min USB burde altså være helt okay. Computeren finder fint min USB-nøgle når jeg tilslutter den.
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
02. juli 2009 - 14:33 #26
hmm, det virker lidt underligt.
Avatar billede canedo Nybegynder
02. juli 2009 - 14:36 #27
Ja, alt hvad jeg rører ved idag går galt. Måske jeg bør vente til i morgen...
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
02. juli 2009 - 14:37 #28
har du genstartet din maskine? :)
Avatar billede canedo Nybegynder
02. juli 2009 - 14:42 #29
jeg er en nød, vender tilbage.
Avatar billede canedo Nybegynder
02. juli 2009 - 14:50 #30
Nu har jeg genstartet maskinen. Resultatet blev at nu kan InfraRecorder genkende iso-filer som standard sammen med de andre standarder. Til gengæld kan hverken InfraRecorder eller FreeISOBurner stadig ikke finde min Kingston som enhed.
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
02. juli 2009 - 14:54 #31
hmm..
Avatar billede canedo Nybegynder
02. juli 2009 - 15:00 #32
Igår kunne jeg fint brænde en ubuntu EasyPeasy iso-fil over med et dertilhørende program som de laver, som de kalder unetbootin-eeeubuntu-windows-276.exe. Med det program kom Easy Peasy over på min usb-nøgle og med ikon, klar til boot fra min lille computer som formålet var.

Alternativt må jeg tænke i andre metoder, og vende tilbage til mine problemer med installation af Easy Peasy i det andet indlæg. Jeg vil bare så gerne have det her til at fungere.
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
02. juli 2009 - 15:01 #33
Det kan jeg godt forstå - lukker du denne?
Avatar billede canedo Nybegynder
02. juli 2009 - 15:04 #34
Ja, jeg lukker denne. Du kan lægge et svar, synes du fortjener points for indsatsen :-)
Avatar billede Slettet bruger
02. juli 2009 - 15:05 #35
"tusind tak, det kan godt være at jeg får brug for hjælpen når jeg fortsætter med killdisk til den tid. " Det er svært at afgøre om du ikke vil eller ikke kan forstå, at det er to sider af samme sag
Download og udpak http://www.helgec.dk/test.zip - kør HP tool som du tidligere har gjort og brug den udpakkede "test.zip" i stedet for dos_start.zip.
Nu har du en bootbar USB nøgle med KILLDISK

That`s all
Avatar billede canedo Nybegynder
02. juli 2009 - 15:07 #36
helgec > Det prøver jeg lige.
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
02. juli 2009 - 15:11 #37
så jeg skal ikke aflægge svar alligevel? :)
Avatar billede canedo Nybegynder
02. juli 2009 - 15:12 #38
Jeg har udpakket test.zip. Herefter har jeg startet HP USB programmet. Jeg vælger at pege på test-mappen som er udpakket. Når jeg trykker [Start] skriver den således:

"There are no valid DOS system files at the specified location."
Avatar billede canedo Nybegynder
02. juli 2009 - 15:17 #39
MathiasDue > jo, hellere et svar for meget end et svar for lidt. Så kan jeg til sidst lige afgøre hvordan jeg synes det skal fordeles. Jeg giver det lige et forsøg med helgec's forslag.
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
02. juli 2009 - 15:24 #40
her er svaret så :) og tak
Avatar billede Slettet bruger
02. juli 2009 - 15:41 #41
Det er mig der vrøvler, det er tæt ved 30 grader i skyggen - opret din boot USB som du tidligere har gjort med dos_start.zip. - gør nøglen bootbar - overfør filerne fra de4n udpakkede "test"
Avatar billede canedo Nybegynder
02. juli 2009 - 15:49 #42
Super, nu er jeg igang med den, læg et svar herinde også helgec, så fordeler jeg points for denne.
Avatar billede Slettet bruger
02. juli 2009 - 16:15 #43
Jeg samler ikke point