Avatar billede ahrensberg Nybegynder
01. juli 2009 - 21:48 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Kryds referencer til egen style

(Bruger Word 2007)

Hej alle,

Jeg har en rapport hvor jeg bruger "Heading 1-5". Til disse har jeg oprettet "Appendix Heading 1-5" med samme udseende. Jeg har nummerering på begge styles, og grunden til at jeg så har oprettet mine appendix styles er at jeg på mine almindelige headings bruger tal-nummerering og appendix bruger bogstav-nummerering.

Der er to problemer i det. Første problem er at der kan ske ting og sager galt i selvoprettede styles, hvis der bruges forskellige versioner af Word (her tænker jeg på i hvilket sprog programmet er). Det problem vil jeg gerne have lyst, men er ikke det primære i dette spørgsmål.

Det primære - og som vil give flest point - er at jeg til min egen oprettede appendix-overskrifter ikke kan lave kryds-referencer (cross-references). Hvordan gør jeg det?
Avatar billede ahrensberg Nybegynder
01. juli 2009 - 22:13 #1
D'OOH!! Når jeg har taget udgangspunkt i en overskrift (eller muligvis af andre årsager) så står den sammen med Headings reference typen. Så det "primære" problem er løst... Men det andet er åben for debat...
Avatar billede ahrensberg Nybegynder
01. juli 2009 - 22:15 #2
Ok... burde nok snart gå i seng. Ovenstående passer ikke. Grunden til at jeg fandt mine appendixes er at de står under nummererede felter. :o)
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
02. juli 2009 - 00:33 #3
Mht. problemer med selvoprettede styles i forskellige versioner af Word:
Jeg ved ikke helt, hvad du tænker på her. Er det måske afledt af noget, jeg skrev forleden i forbindelse med et andet at dine spørgsmål? I givet fald var det de _indbyggede styles_, jeg skrev, der kunne give problemer i forbindelse med visse felter, fordi disse styles skifter navn hvis man benytter en anden sprogversion af Word.

De steder, hvor de indbyggede styles kan give problemer, er f.eks. i StyleRef-felter og i TOC-felter, _hvis_ man deri refererer til style-navnene skrevet fuldt ud. Hvis man f.eks. refererer til "Heading 1" blot med et 1-tal, er der ingen problemer.

Krydshenvisninger:
Kun afsnit formateret med Word's indbyggede Heading 1-9 er listet under typen "Headings" i dialogboksen "Cross-reference".

Hvis du har lavet nummereringen på dine appendix-styles på samme måde som Heading 1-5 (Multilevel list), skulle alle overskrifter med disse styles automatisk forekomme under typen "Numbered item" (mon ikke det var, hvad du også skrev ovenfor) og du kan indsætte krydshenvisninger til dem derfra. Alle afsnit formateret med en af Word's former for automatisk nummerering forekommer i den liste (inkl. Heading 1-9).

Hvis du skal lave krydsreferencer til tekst, som ikke optræder i listerne for Headings (fordi teksten ikke er formateret med af de indbyggede styles Heading 1-9) og som ikke optræder i listen over nummererede afsnit (fordi teksten ikke har automatisk nummerering), skal du bruge _bogmærker_:

1. Markere den tekst, du vil kunne referere til og opret et bogmærke (kald det noget sigende, så det er let at finde ud af, hvilken tekst, det hører til - navne på bogmærker kan kun have op til 40 tegn og ingen mellemrum).

2. Indsæt en krydshenvisning til bogmærket. Du skal vælge typen "Bookmark" i dialogboksen Cross-reference - alle bogmærker i dokumentet er listet.
Avatar billede ahrensberg Nybegynder
03. juli 2009 - 08:41 #4
Det var jo et rigtig godt svar! Hvis jeg forstår dig rigtigt, så er der altså ikke nogen problemer styles jeg har oprettet selv. Heller ikke hvis jeg skifte til en version af Word i et andet sprog en mit eget.

Det er både pga. tidligere spørgsmål du har svaret på, og pga. problemer jeg tidligere har oplevet. Men hvis ovenstående er forstået korrekt, så skulle der ikke være nogle problemer, idet jeg har referet til Heading 1-5 kun via tallet.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
03. juli 2009 - 09:18 #5
Korrekt. Der skulle ikke være nogen problemer i det.
Avatar billede ahrensberg Nybegynder
03. juli 2009 - 10:00 #6
Takker! Hvis du smider et svar, så lukker jeg spørgsmålet! :o)
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
03. juli 2009 - 10:28 #7
Håber du får styr på alle referencerne.