Avatar billede canedo Nybegynder
01. juli 2009 - 21:14 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Problem med installering af Ubumtu - Easy Peasy

Jeg har netop downloadet Easy Peasy, men når jeg kommer til trin i installationen 4 går det galt.

På det trin skal jeg have styr på partiotionerne. Hvis jeg vælger at bruge "Guided - benyt en hel disk", så går installationen i stå på et tidspunkt. Jeg får denne fejlmedd.:

Forsøget på at montere et filsystem med typen ext3 fra SCS12 (0.0.0). partition #1 (sdc) på / mislykkedes.

Hvad gør jeg? Jeg har tidligere haft Win7 beta installeret, men den udløber idag.

Cursoren virker ikke under installationen på computeren, - det hæmmer lidt ved den "slider" der skal bruges hvis man vil angive størrelserne på partitionerne under "Guided".

Håber nogen kan hjælpe.
Avatar billede Slettet bruger
01. juli 2009 - 21:46 #1
Start med at gi disken en gang KILLDISK www.helgec.dk/killdisk.html
Avatar billede canedo Nybegynder
01. juli 2009 - 21:57 #2
Der står i guiden til killdisk, at jeg skal brænde en CD. Jeg har desværre ikke noget CD-drev i min notebook...
Avatar billede Slettet bruger
01. juli 2009 - 22:03 #3
Øjeblik
Avatar billede canedo Nybegynder
01. juli 2009 - 22:06 #4
Jeg har i mellemtiden læst lidt om partitioner... og er nu igang med at oprette en ny partition til formålet. Jeg har så i sinde at slette den gamle. Jeg ved ikke en hat om det her, men prøver mig lidt frem.

Umiddelbart ser det ud som om, at det tager hundrede år for den at bygge den nye partition...
Avatar billede Slettet bruger
01. juli 2009 - 22:08 #5
Download www.helgec.dk/unik.iso -> gør indholdet tilgængelig enten ved at brænde en cd og herefter placere filerne i en mappe eller brug f.eks. "Daemon tools" - > gå frem efter guiden http://www.helgec.dk/usb_boot.html og lad programmet pege på mappen jeg lige har omtalt, nu får du en bootbar USB nøgle der blandt meget andet indeholder KILLDISK
Avatar billede canedo Nybegynder
01. juli 2009 - 22:34 #6
Problemet er nu bare, at der er sket nogle ændringer allerede i min installation af ubuntu Easy Peasy, at der ikke er noget styresystem på den længere. Jeg kan f.eks. ikke sætte en USB nøgle i, og så vente til at den automatisk finder den (jvf. guiden).

Men hvis jeg forstår dig, så skal jeg blot lægge unik.iso på en usb-nøgle og boote fra den? Jeg tænker bare, vil det virke når der ikke er noget brugbart på min computer?

Når jeg starter min computer lige nu, så kommer der en sort skærm hvor der står at jeg skal vælge noget at boote fra.
Avatar billede Slettet bruger
02. juli 2009 - 07:44 #7
"Men hvis jeg forstår dig, så skal jeg blot lægge unik.iso på en usb-nøgle og boote fra den?"
Det skriver jeg ikke og det vil ikke virke, det er nødvendigt, at du læser og forstår det jeg skriver
Avatar billede canedo Nybegynder
02. juli 2009 - 15:55 #8
Jeg har nu indlæst "test" fra min USB-nøgle som jeg har fået til at boote på min "tomme" computer (http://www.eksperten.dk/spm/879844). Den startede med at vise en windows 98 skræm.

Den er dog gået i stå, og den skriver bl.a. således (DOS):
Device driver not found: 'BANANA'.
No valid CDROM device drivers selected
C:\>_
Avatar billede canedo Nybegynder
02. juli 2009 - 16:29 #9
Jeg har prøvet at lede efter mit usb-drev ved at taste c: d: e: f: g: h:, men den skriver "Invalid drive specification", oh no... jeg kender ikke navnet på mit usb-drev.
Avatar billede Slettet bruger
02. juli 2009 - 16:36 #10
Når du står ved C.\ prompten, prøv så at skrive
killdisk.exe  og klik enter
Avatar billede canedo Nybegynder
02. juli 2009 - 16:37 #11
sejt, det virker, nu er jeg videre.
Avatar billede canedo Nybegynder
02. juli 2009 - 18:15 #12
Status: killdisk virkede, nu fortsætter jeg på installationen af easy peasy. Indtil videre ser det meget meget lovende ud.
Avatar billede canedo Nybegynder
02. juli 2009 - 19:53 #13
Super - nu er jeg online på min ny-installeret Easy Peaasy, tusind tak for tålmodigheden. Læg et svar (hvis du samler points...).

/Camilla
Avatar billede Slettet bruger
02. juli 2009 - 20:20 #14
Som tidligere skrevet så samler jeg ikke point, vil du gøre gengæld kan du jo anbefale www.helgec.dk hvis du erfarer, at andre har IT problemer
Avatar billede canedo Nybegynder
02. juli 2009 - 20:28 #15
Jamen det vil jeg huske på, tak for hjælpen endnu engang :-)

/Camilla