Avatar billede ahrensberg Nybegynder
29. juni 2009 - 11:11 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Numbering af overskrifter

Hej alle,

Jeg har i mit dokument nummereret mine overskrifter, således at afsnit bliver vist således:

1 First chapter

1.1 First subchapter
1.2 Second subchapter

2 Second chapter

2.1 First subchapter
2.2 Second subchapter

Jeg kunne dog godt tænke mig at få skjult nummeret i selve overskriften, men beholde det, således at det fremgår af indholdsfortegnelsen.

Hvis jeg bruger under "numbering" fjerner tallet, forsvinder det også under indholdsfortegnelsen, og sub-afsnit nummereres ikke korrekt, og det samme sker desuden hvis jeg vælger "Hide" under font-style på nummeret.

Hvad skal jeg gøre?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
29. juni 2009 - 11:33 #1
Indholdsfortegnelsen vil som udgangspunkt hente de overskrifter, du har i dokumentet. Hvis de har numre, kommer numrene med, hvis ikke, ja så er der heller ingen numre i indholdsfortegnelsen. Det, du ønsker at opnå, er ikke "normalt". Hvad er din idé med den løsning? (Jeg ville ikke selv vælge en sådan løsning).

Du ville have mulighed for at benytte TC-felter ved hver overskrift (se hjælpen for info om TC-felter). Så skal du manuelt holde styr på dine overskriftsnumre, og det er ikke praktisk. Risikoen for fejl er stor.

Indholdsfortegnelsen virker normalt sådan, at hver style TOC 1-9 er linket til det tilsvarende niverau af overskrifterne Heading 1-9. Du kan prøve at lave dine Heading 1-9 _uden_ numre og samtidig ændre definitionerne af TOC 1-9, så de er nummererede (opbygget på samme måde som beskrevet for Heading styles i mit tidligere indlæg til dit andet spørgsmål om nummerering). Måske du kan få det til at virke på den måde, men du får sandsynligvis problemer med opstillingen i din TOC (jeg har lavet en lille test).

Du vil finde diverse info inkl. info om TC-felter i denne artikel:
http://sbarnhill.mvps.org/WordFAQs/TOCTips.htm
Avatar billede ahrensberg Nybegynder
29. juni 2009 - 12:54 #2
Grunden til at jeg gerne vil gemme nummereringen i overskriften er, at det pt. ser således ud:

www.hrensberg.dk/report_headings.gif

Og det ser jo ikke videre smart ud. :o)

Prøver lige at se hvad jeg kan få ud af ovenstående...
Avatar billede ahrensberg Nybegynder
29. juni 2009 - 12:57 #3
"Chapter 2" er first-page header som den ser ud i hver ny section. Hvor chapter er klartekst og 2-tallet er { StyleRef 1 \n }.

Resten kan du nok se af tegningen. :o)
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
29. juni 2009 - 13:22 #4
Jeg har ikke helt styr på dit dokument og på, hvordan du gerne vil have det til at se ud ;-).

Du kan få "Chapter " til at være en del af din Heading 1 style, hvis du vil. Du skal i dialogboksen "Define New Multilevel List", hvor listen defineres, vælge niveau 1 og skrive "Chapter " (uden citationstegn) foran nummeret. Så vil teksten "Chapter " automatisk komme med i dit StyleRef-felt.
Avatar billede ahrensberg Nybegynder
29. juni 2009 - 13:55 #5
Ok. Kan du se mit uploadede billede? Det er sådan det ser ud nu, og det jeg godt kunne tænke mig er at fjerne tallet foran overskriften, altså ikke efter chapter. Hvis jeg under "Define New Multilevel List" tilføjer "Chapter" kommer det rigtig nok til at stå der hele tiden, men jeg kan ikke få den til at stå som det står nu, og desuden så kommer nu ikke bare nummereringen til at stå i indholdsfortegnelsen, men også ordet "Chapter". :o)
Avatar billede ahrensberg Nybegynder
29. juni 2009 - 14:04 #6
Indtil videre har jeg valgt at skrive tallet med hvidt. Det er lidt en "snyde" metode, men det virker idet tallet jo ikke bliver vist når baggrunden (selve dokumentet) er angivet som hvidt.

Kommer du/I på noget smartere er yderligere kommentarer meget velkomne. :) Kunne ikke helt overskue det med de omtalte TOCs lige nu, men kan være jeg ser mere på det senere... :) I hvert fald mange tak for hjælpen indtil videre! :D
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
29. juni 2009 - 14:27 #7
Da din Heading 1 er højrestillet, kan du måske få det til at se OK ud ved at gøre nummeret hvidt. Hvis teksten var venstrestillet, ville det give problemer med placeringen af selve teksten, da nummeret jo optager plads, selv om det ikke kan ses (nummeret kunne gøres lille men ville stadig fylde lidt).
Avatar billede ahrensberg Nybegynder
29. juni 2009 - 14:44 #8
Præcis... også jeg valgte at gøre (som jeg skrev lidt tidligere). ;o) Men takker mange gange for hjælpen... Man kan sgu' meget MS Office, men nogen af funktionerne er nu ret svære at finde. :)

Send evt. et svar, så kan jeg altid kigge på det med de TOCs senere. :)
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
29. juni 2009 - 15:29 #9
Ja, jeg forstod godt, at det var, hvad du havde gjort - men jeg kan nu se, at min første sætning kan læses anderledes. Hvad du ikke kunne udlede af min kommentar var, at jeg ikke havde skrevet noget om muligheden med at gøre nummeret hvidt, fordi jeg gik ud fra, at din tekst var venstrestillet :-) - i din situation vil løsningen med den hvide tekst nok være den enkleste. Der er dog nogle gode informationer i TOC-artiklen, som måske kan være til nytte en anden gang.
Avatar billede ahrensberg Nybegynder
29. juni 2009 - 16:17 #10
Arh, ok... nu forstår jeg hvad du mente. :o) Men ja, TOC-artiklen vil jeg tage en anden gang. Løsningen med hvid tekst er ok denne gang, og da jeg har lidt travlt med selve indholdet i rapporten, vil jeg bruge tid på det istedet. :o)