Avatar billede ahrensberg Nybegynder
28. juni 2009 - 18:45 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Reference til afsnit og underafsnit

Hej alle,

Jeg vil i Word 2007 gerne i mit sidehoved have titlen på det aktuelle afsnit (Headline 1) stående på lige sider, og aktuelle underafsnit (Headline 2) stående på ulige sider.

Hvordan gør jeg det?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
28. juni 2009 - 19:46 #1
Du kan bruge felter af typen StyleRef. Det forudsætter, at du konsekvent har brugt typografier til overskrifterne. Du skriver "Headline 1" og "Headline 2". Er det typografier/styles, du selv har oprettet eller mener du "Heading 1" og "Heading 2", som er Word's indbyggede overskriftstypografier (i engelsk version - hedder Overskrift 1 og 2 i dansk version).

For at få forskellig information på lige og ulige sider er den letteste løsning at sætte dokumentet op til at have forskellig lige/ulige sider - gøres via dialogboksen Page Setup (Sideopsætning), fanen Layout.

På den måde benytter de lige og ulige sider forskellige sidehoveder og -fødder. Du kan derefter tilrette de to forskellige sidehoveder.

For at hente Heading 1 til sidehovedet skal feltkonstruktionen se sådan ud:
{ StyleRef 1 }

For at hente Heading 2 til sidehovedet skal feltkonstruktionen se sådan ud:
{ StyleRef 2 }

NB Du kan godt i stedet benytte det fulde navn på typografierne. dvs.:
{ StyleRef "Heading 1" } og { StyleRef "Heading 2" }
men disse felter vil give fejl, hvis dokumentet benyttes på en computer med dansk version af Word, hvor typografierne hedder "Overskrift 1" og "Overskrift 2" (det omvendte problem gælder også: hvis du bruger danske navne, vil felterne give fejl i engelsk version af Word).

Hvis du har benyttet typografier, du selv har oprettet, skal du bruge navnene på disse typografier, f.eks. { StyleRef "Headline 1" } og { StyleRef "Headline 2" }

Hvis dine overskrifter har numre, som du også vil have med, skal du have to felter. Switchen \n benyttes til at vise nummeret i stedet for teksten. Så kan felterne f.eks. se sådan ud:

{ StyleRef 1 \n} { StyleRef 1 }

VIGTIGT:
Alle feltklammer skal laves ved at taste Ctrl+F9. De kan ikke skrives med almindelige tegn.
Avatar billede ahrensberg Nybegynder
28. juni 2009 - 20:37 #2
SMUKT! Det var lige præcis det jeg søgte... Har ellers Googlet en hel del for at finde ud af det, men ja, har åbenbart Googlet på noget forket. :o)

Mente "Heading 1" og "Heading 2", huskede bare forkert.

Smider du et svar, så får du point! :o)
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
28. juni 2009 - 20:57 #3
Godt du fik det til at virke. StyleRef-felter er virkelig nyttige!
Avatar billede ahrensberg Nybegynder
28. juni 2009 - 21:06 #4
Ja, er de faktisk, og var lige bange for at MS Office ikke var i stand til at lave sådanne referencer.

En anden lille ting du måske ved... Hvordan får jeg nummereringen til at passe sammen i forhold til Heading 1 og Heading 2, således at det bliver:

1 First chapter

1.1 First subchapter
1.2 Second subchapter

2 Second chapter

2.1 First subchapter
2.2 Second subchapter

Hvis jeg vælger nummerering normalt vælger Word at gøre det sådan:

1 First chapter

1 First subchapter
2 Second subchapter

2 Second chapter

3 First subchapter
4 Second subchapter
Avatar billede ahrensberg Nybegynder
28. juni 2009 - 21:43 #5
Har oprettet spørgsmålet her istedet: http://www.eksperten.dk/spm/879529
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
28. juni 2009 - 21:57 #6
OK. Du får en forklaring fra mig, når den er klar.