Avatar billede renebl Nybegynder
27. juni 2009 - 11:29 Der er 10 kommentarer

PC fryser (periodisk)

Hejsa

Jeg er ikke klar over om jeg har fået postet i rigtige kategori, men det er mest fordi jeg ikke helt ved hvad fejlen kommer af.

For en 4 dage siden skete det for første gang. Jeg har siddet ved computeren i ca en halv time, da den fryser. Fuldstændig. Jeg er tvunget til manuel reboot. Jeg kommer ind i windows, starter en browser, og den fryser igen. Jeg rebooter igen. Den fryser nu inden jeg når helt ind i windows. Jeg rebooter. Jeg forsøger nu i fejlsikret tilstand. Den fryser efter ca 30 sekunder...

Jeg slukker herefter og venter til næste dag. Da jeg prøver dagen efter sker der ingenting. Den kører fint hele denne dag, og hele næste dag. Men pludselig på 3-dagen sker det igen (i går). Den fryser, og hver gang jeg rebooter, så fryser den igen. Jeg forsøgte med windows cd'en, at få lov til at "reparerer windows", men den frøs midt i udførelsen af det..

Jeg har ingen fornemmelse af hvad dette problem kan skyldes. Jeg føler dog, selv med min begrænsede viden, at dette problem er rimelig stort.
Er det noget nogen kender til, eller bare ved hvad er?

PS: Jeg tænkte først på virus, og kørte diverse programmer. Den fandt absolut intet.

PPS: Nogle af gangene når den fryser, skifter billedet farve til en ensfarvet masse. Enten grå eller sådan gørnlig, blåblig.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
27. juni 2009 - 11:45 #1
Jeg ville prøve de følgende 3 ting.

- Test RAM, eventuelt med den RAM test der ligger på de fleste Linux CD'er, man booter på CD-rom og vælger menu punktet RAM test.

- Test harddisk, Ultimate Boot CD (http://www.ultimatebootcd.com/) har test værktøjer til alle de store producenters harddiske. Det er vigtigt at du bruger den harddisk test der passer til din harddisk, ellers får du ikke noget resultat. CD'en indeholder også en RAM test.

- Hvis der ikke er fejl på de 2 ovenstående tests, så er der kun tilbage at geninstallere windows.
Avatar billede off-line Nybegynder
27. juni 2009 - 11:55 #2
Du kan også prøve nedenstående:

/r Finder beskadigede sektorer, og genopretter læsbare data

/p Checker disken omhyggeligt for fejl

---------------------------------------------------------------------------------------
Bootup på winCDén. Når du bliver spurgt om, hvad du vil gøre, installere eller
reparere, vælger du at trykke på bogstavet "R" så kommer du ind i konsollen.
Her skal du vælge hvad du vil åbne, og du trykker på 1.tallet. Du bliver så
spurgt om pasword. Hvis du ikke bruger noget, trykker du bare på enter.
Nu kan du så skrive, og skriver chkdsk /p /r  læg mærke til mellemrummet ved
skråstregen. Derefter trykker du enter. Når undersøgelsen er færdig, skriver
du exit, og trykker enter.
Avatar billede renebl Nybegynder
27. juni 2009 - 11:56 #3
Ok jeg vil tage et kig på den ultimative boot CD, men hvis nu vi antager jeg intet får ud af det.

Vil det være nok blot at formatere C: drevet?
Avatar billede fusion-it Nybegynder
27. juni 2009 - 12:08 #4
Køb en god pels det skulle virke :))
Avatar billede renebl Nybegynder
27. juni 2009 - 12:22 #5
Jeg ok det er som om computeren bare ikke kan håndtere at jeg bruger DVD drevet. Den havde ellers lige kørt i 30 min uden at fryse, men da jeg så forsøger at køre win-cden og reparerer som nævnt ovenstående, så frøs den efter 10 sekunder..
Avatar billede james_t_dk Juniormester
27. juni 2009 - 12:45 #6
Hvis det er virus eller ligende der hæmmer maskinen er en formatering og geninstallation for det meste OK.

Hvad er det for en maskine, er der en Restore partion.
Avatar billede Jensen DK Novice
27. juni 2009 - 13:05 #7
skal vi gætte? win98, XP, vista,windows7 eller hvad.
Avatar billede Jensen DK Novice
27. juni 2009 - 13:07 #8
Læg din XP/vista skive i CD / DVD drevet og luk det vindue der dukker op, klik start, klik kør og skriv,
sfc /scannow  og ok, husk afstand mellem sfc og /, den vil nu gå dine systemfiler igennem for fejl og rette disse, du får ingen tilbagemelding om at den har rettet noget, genstart.
Hvis din SP2 eller SP3 ikke er lagt ind med en slipstrimet CD skal du nok afinstallere disse før at det virker, du kan så nøjes med at installere SP3 efterfølgende.
Silbidor.
Avatar billede b-and Novice
27. juni 2009 - 14:04 #9
Som du kan se af ovenstående, så kan problemet skyldes mange årsager.

Hvis ingen af ovenstående relevante råd virker - så kan du også tænke i retning af et varme problem.

Det kan sommetider være nødvendigt at få renset sin PC'er for støv m.m.  Det er med til at forhindre varmeproblemer grundet at ventilationen ikke fungere optimalt og elektronikken af den årsag bliver for varm og ustabil.

Stationær PC > http://fromsej.dk/html/rens.html

Bærbar - generelt > http://newz.dk/forum/hardware/saadan-skiller-man-en-baerbar-ad-76920

HP Laptop > http://www.ehow.com/how_4557096_take-apart-hp-laptop.html

Trykluft på dåse > http://www.sideware.dk/Scripts/prodView.asp?idProduct=19
Avatar billede renebl Nybegynder
27. juni 2009 - 14:59 #10
mange tak for alle svarene.

Styresystemet er vista